کد خبر: 43856
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 12 خرداد 1400 - 21:01

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

۱۴۴ اثر به مرحله داوری مسابقه ملی «طراحی کتاب‌خانه عشایری» راه یافت

منبع : پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
یحیی نوریان، مدیرعامل شرکت فب‌لب ایران با تشریح روند برگزاری و داوری مسابقه ملی «طراحی کتاب‌خانه عشایری» از راهیابی ۱۴۴ اثر به مرحله داوری این مسابقه خبر داد.
۱۴۴ اثر به مرحله داوری مسابقه ملی «طراحی کتاب‌خانه عشایری» راه یافت

به گزارش لیزنا، یحیی نوریان، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فرآیند بنیان معماری (فب‌لب ایران) با تشریح همکاری مشترک این مرکز با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای برگزاری مسابقه ملی «طراحی کتاب‌خانه عشایری» گفت: این مسابقه با نگاه خوب و حرفه‌ای مجموعه نهاد و مشارکت مجموعه فب‌لب از ابتدای سال ۱۴۰۰ آغاز شد و یک بازه ۲ ماهه تا پایان اردیبهشت ماه را برای جذب آثار را طی کرد.

نوریان افزود: اگرچه بسیار مرسوم است که جشنواره‌های مختلف پس از اتمام مهلت اولیه در بازه های یک هفته تا یک ماهه تمدید می‌شوند، اما ما اصرار داشتیم که مسابقه را تمدید نکنیم؛ چرا که از یک سو نزدیک شدن به ایام انتخابات ریاست جمهوری و جو حاکم بر کشور، و همچنین احترام به افرادی که به موقع اقدام به شرکت در مسابقه کرده‌اند ما را به این جمع‌بندی رساند که این جشنواره را تمدید نکنیم. تنها به دلیل مقارن شدن پایان مهلت ارسال آثار با روز جمعه، تصمیم گرفتیم با تمدید تنها یک روز به ایجاد عدالت برای مشارکت دادن همه افرادی که در تلاش برای پیوستن به این مسابقه بودند، کمک کنیم.

وی درباره میزان مشارکت در مسابقه ملی «طراحی کتاب‌خانه عشایری» توضیح داد: در این مدت دبیرخانه مسابقه فعالیت مستمری داشت و اقدامات ترویجی بسیاری در این زمینه انجام شد که در نهایت تعداد ۴۴۲ نفر برای مشارکت در این مسابقه ثبت نام کردند که این میزان ثبت نام خارج از تصور ما بود و تصور نمی‌کردیم که نزدیک این تعداد نیز اثر دریافت کنیم.

نوریان ادامه داد: معمولا در این گونه مسابقات طراحی که شرکت در آن به صورت دو مرحله‌ای انجام می‌شود، در وهله اول یک تعداد مشارکت اولیه خواهیم داشت و طبیعتا درصدی از این مشارکت کنندگان برای ارسال آثار در مرحله دوم اقدام می‌کنند. چرا که طبیعتا بسیاری از این تعداد به دلایل مختلف از ارسال اثر و مشارکت نهایی در این گونه مسابقات انصراف می‌دهند. اما خوشبختانه موضوع مسابقه بسیار مورد توجه و پسند مخاطبان قرار گرفت و بیش از ۱۰۰۰ اشتراک گذاری جدی پوستر و محتوای مسابقه توسط فعالان حوزه هنر و طراحی در فضای مجازی انجام شده که بسیار جالب توجه بود.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فرآیند بنیان معماری (فب‌لب ایران) درباره شرکت کنندگان نهایی در این مسابقه گفت: در نهایت تعداد ۱۷۲ ثبت اثر در این مسابقه داشتیم که با حذفیاتی که گاهی به دلیل ثبت نامناسب، عدم ارتباط مناسب با موضوع یا بارگذاری‌های ناکام و بارگذاری اسناد نا دقیق، جمعا ۱۴۴ اثر قابل ارزیابی در این مسابقه شرکت داده شد.

وی با اشاره به آغاز روند داوری از هفته گذشته گفت: روند داوری بسیار سنگین است و ۱۴۴ اثر باید از منظرهای مختلف و معیارهای ۸گانه‌ای که در فراخوان به آنها اشاره شد بود داوری شوند. اما امید داریم که بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده پیش برویم و مراسم تقدیر از برگزیدگان و اهدای جوایز را بر اساس تقویم برنامه برگزار کنیم.

نوریان همکاری نهاد و مجموعه فب‌لب در راستای اهداف این مسابقه ملی را اتفاقی مبارک دانست و گفت: خوشبختانه مسابقه ملی «طراحی کتاب‌خانه عشایری» با نظم خوبی در حال برگزاری است و امیدواریم نتیجه این مسابقه، در کنار تقویت جریان فعالی که بین طراحان ایجاد کرده ونتایجش می‌تواند برای نهادهای فرهنگی کشور قابل استفاده باشد، در جهت خدمت‌رسانی فرهنگی به جامعه عشایری نیز به نتایج و توفیقاتی مطلوبی دست یابد.