کد خبر: 44038
تاریخ انتشار: شنبه, 19 تیر 1400 - 08:14

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

کتابخانه عمومی محسن فخری زاده با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد

منبع : پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
آیین افتتاح کتابخانه عمومی دانشمند شهید محسن فخری زاده با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان مهدی‌شهر-استان سمنان برگزار شد.
کتابخانه عمومی محسن فخری زاده با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد

به گزارش لیزنا، آیین افتتاح کتابخانه عمومی دانشمند شهید محسن فخری زاده با حضور سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ علیرضا آشناگر، استاندار سمنان؛ حبیب الله خجسته پور، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان؛ علیرضا شریفی نژاد، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان و سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان؛ محمد طاهریان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان؛ مهدی محمدی، مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ قاسم شریفی، مدیرکل دفتر استاندار و روابط عمومی استانداری سمنان و سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان؛ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد بارانی، امام جمعه مهدی‌شهر؛ عبدالرضا میقانی، فرماندار مهدی‌شهر؛ فرشید فلاح، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان؛ سید جعفر حسینی، شهردار مهدی‌شهر؛ جمعی از مسئولان شهرستان مهدی‌شهر؛ اعضای شورای اسلامی شهر مهدی‌شهر؛ نویسندگان و فرهنگ‌دوستان برگزار شد.

سرانه مطالعه در استان سمنان بالاتر از میانگین کشوری است

سید عباس صالحی در آیین افتتاح کتابخانه عمومی دانشمند شهید فخری زاده بیان داشت: در حال حاضر سرانه مطالعه در کشور ۱ و نیم ساعت در هفته است که در این میان استان سمنان با ۱/۸ ساعت در هفته بالاتر از میانگین کشوری را از آن خودکرده است.

وی با بیان اینکه این میزان هنوز هم راضی‌کننده نیست افزود: بر اساس آخرین پیمایش، سرانه کتاب در کشور ۴۶/۶ است و این در حالی است که این سرانه در استان سمنان ۶۲/۸ است که بالاتر از میانگین کشوری است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از تلاش‌ها برای پایتخت کتاب ایران هم خبر داد و گفت: لازمه این کار اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی، ایجاد باشگاه‌های کتاب‌خوانی، دبیرخانه‌های دائمی پیشبرد کتاب و ارائه ایده‌ها در فضای کتاب‌خوانی است که امیدواریم با توسعه زیرساخت‌ها و فعالیت‌های استانی این موضوع در استان محقق شود.

وی گفت: در حال حاضر ۲ هزار باشگاه کتاب‌خوانی در استان فعال است که بیش از ۲۰ هزار نفر در باشگاه کتاب‌خوانی استان فعال هستند.

صالحی در بخش دیگری از سخنانش از خسارت ۹ هزار میلیارد تومانی به فرهنگ و هنر هم خبر داد و گفت: خسارت شیوع بیماری کرونا به بخش فرهنگ و هنر کشور از اسفند ۹۸ تا اردیبهشت‌ماه امسال ۹ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

وی گفت: حجم این خسارت زیاد است ولی شرایط کنونی کشور درباره جبران این خسارت خاص است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: افتتاح کتابخانه عمومی در شهرستان مهدی‌شهر به نام شهید دانش و عزت ملی شهید فخری زاده پیش درآمد پرورش نسل غیور دانشور در این مرز و بوم خواهد بود.

برای تجهیز کتابخانه عمومی شهید محسن فخری زاده تاکنون بیش از ۸ میلیاردو ۳۰۰ میلیون ریال هزینه شده است.

در ادامه محمد طاهریان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان گفت: برای تجهیز کتابخانه عمومی شهید محسن فخری زاده تاکنون بیش از ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال هزینه شده است.

وی بیان داشت: این کتابخانه در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۸۸۰ مترمربع و زیربنای یک هزار و ۲۰۰ مترمربع در دو طبقه ساخته‌ شده است.

به گفته وی در حال حاضر کتابخانه عمومی شهید فخری زاده مهدی‌شهر دارای سالن‌های مطالعه، مخزن اصلی، سالن جلسات، بخش کودک و نوجوان، بخش پژوهش، کلاس‌های آموزشی و بخش کتاب‌های ‌ نفیس است.

طاهریان بابیان اینکه هم‌اکنون این کتابخانه دارای بیش از ۱۰ هزار جلد کتاب است افزود: مخزن کتابخانه شهید فخری زاده مهدی‌شهر گنجایش بیش از ۴۰ هزار عنوان کتاب را دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان گفت: برای ساخت کتابخانه مهدی‌شهر که ۱۱ سال به طول انجامید بیش از ۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

طاهریان تصریح کرد: کتابخانه عمومی دانشمند شهید محسن فخری زاده پس از کتابخانه مرکزی استان سمنان، بزرگ‌ترین کتابخانه در این استان محسوب می‌شود.

اهمیت دادن به مطالعه کتاب و کتاب‌خوانی مهم‌ترین راه توسعه فرهنگی است

در ادامه علیرضا شریفی نژاد، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان و سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار گفت: اهمیت دادن به مطالعه کتاب و کتاب‌خوانی مهم‌ترین راه توسعه فرهنگی است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین راه‌های توسعه فرهنگی هر جامعه‌ای اهمیت دادن به مساله کتاب و کتاب‌خوانی و ترویج فرهنگ مطالعه است.

وی با اشاره به این مطلب که برای تسهیل در ترویج فرهنگ مطالعه همه نهادها باید تلاش کنند افزود: یکی از کارهایی که می‌تواند

در توسعه فرهنگی و ارتقای آن نقش داشته باشد ترویج فرهنگ مطالعه در بین جوانان و نوجوانان است.

شریفی نژاد تصریح کرد: ترویج مطالعه و کتاب‌خوانی موجب آگاهی بیشتر مردم به حقوق اجتماعی و شهروندی می‌شود.

موضوع کتاب‌خوانی باید بین آحاد مردم جامعه ترویج شود

در ادامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد بارانی، امام‌جمعه مهدی شهر گفت: موضوع کتاب‌خوانی باید بین آحاد مردم جامعه ترویج شود.

وی افزود: کتاب‌خوانی یکی از مهم‌ترین راه‌های افزایش علم و پیشرفت در جامعه است.

بارانی بابیان اینکه باید فرهنگ کتاب‌خوانی بین مردم نهادینه شود گفت: متولیان کتاب و کتاب‌خوانی برای ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی در بین جوانان و نوجوانان نقش بسزایی دارند.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون در جامعه کتاب‌های متنوع منتشرشده است گفت: متأسفانه میزان مطالعه و کتاب‌خوانی در جامعه کم است.