کد خبر: 44108
تاریخ انتشار: شنبه, 02 مرداد 1400 - 09:22

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

منابع طرح کتاب‌خوان ماه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ویژه مرداد ۱۴۰۰ معرفی شد

منبع : پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
منابع طرح کتاب خوان ماه ویژه مرداد ۱۴۰۰ با معرفی ۵ عنوان کتاب پرچمدار کوچک من، چهل‌ و ‌یکم، خواب پلنگ، کاش برگردی و مرگ تاجرانه معرفی شد.
منابع طرح کتاب‌خوان ماه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ویژه مرداد ۱۴۰۰ معرفی شد

به گزارش لیزنا، منابع طرح کتاب خوان ماه ویژه مرداد ۱۴۰۰ با هدف تبیین منویات رهبر معظّم انقلاب برای ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه، دسترسی همگانی به کتاب، لزوم معرفی کتاب‌های مفید برای پرورش فکری آحاد مختلف مردم جامعه و همچنین ارتقای فضایل اخلاقی و فرهنگ عمومی از طریق مطالعه کتاب‌های مفید و فاخر، در سطح کشور معرفی شد.

بر این اساس ۵ عنوان کتاب پرچمدارِکوچک من اثر فریده الیاسی‌فرد از انتشارات راه‌یار؛ چهل‌ویکم اثر حمید بابایی از انتشارات صاد؛ خواب پلنگ اثر هادی حکیمیان از انتشارات مؤسسه فرهنگی‌هنری‌شهرستان ادب؛ کاش برگردی اثر محمدرسول ملاحسنی از انتشارات شهید کاظمی و مرگ تاجرانه گردآوری محمدرضا طاهری از انتشارات انقلاب اسلامی در طرح کتاب خوان ماه ویژه مرداد ۱۴۰۰ معرفی شدند. 

در طرح کتاب خوان ماه که توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور اجرا می شود هر ماه منابعی به منظور ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و در قالب‌ها و روش‌های مختلف نظیر پوستر، خلاصه‌نویسی، کتابچه، فلش و کلیپ، معرفی شده و با محوریت آن فعالیت‌های کتاب‌ محور متنوعی مثل جلسات نقد کتاب، مسابقات کتابخوانی و... انجام‌ می‌گیرد.

پرچمدارِکوچک من

پدیدآور: فریده الیاسی‌فرد

ناشر: راه‌یار

تعداد صفحات: ۱۲۴

تربیت دینی چیست و چه شاخصه‌هایی دارد؟ تربیت همان حرکت است. یعنی جایی که هستیم راضی‌مان نمی‌کند، می‌خواهیم بهتر باشیم و این وضعیت را اصلاح کنیم و تربیت دینی همان اصلاح است؛ یعنی حرکت به سوی خدا.

«پرچمدار کوچک من»، شامل تجربه‌های خلّاق مادران، در باب تربیت حسینی است. این کتاب ایده‌های برگزاری هیئت‌های خانگیِ کودکانه را در قالب ۶۶ خاطره  بیان می‌کند. ابتکارات و تجربیات مادران ایرانی و غیرایرانی در کنار تصویرسازی‌های مرتبط، از ویژگی‌های برجسته کتاب محسوب می‌شود. این‌اثر را می‌توان ‌نوعی تجربه‌نگاریِ سبک‌زندگی ایرانی-اسلامی برای آشنایی کودک با فرهنگ عاشورا دانست.

با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا، زمان حضور در هیئت‌ها کمتر و فرصت در خانه بودن، بیشتر است. در این کتاب پیشنهاد می‌شود تا محتوایی از واقعه عاشورا متناسب با فهم کودک تهیه و در قالب منبر در هیئت خانگی بیان شود. آموزش ساخت کاردستی هم از بخش‌های دیگر کتاب است که برای فضاسازی هیئت و استفاده در آن طراحی شده است. بخش دیگر این کتاب نیز مداحی‌هایی است که  فایل صوتی آن را از درگاه www.ammaryar.ir  می‌توان دریافت کرد.

چهل‌ویکم

پدیدآور: حمید بابایی

ناشر: نشر صاد

تعداد صفحات: ۱۷۶

«چهل و یکم» روایتی است خواندنی، زیبا، با نثری ادبی و زبانی جذاب؛ نویسنده در این داستان ماجرای کشتار مسجد گوهرشاد را از زاویه‌ای متفاوت به تصویر می‌کشد. میرعماد که یکی از شخصیت‌های اصلی این کتاب است باید ۴۰ باب از تذکرۀ‌الاولیا را کتابت کند و همین موضوع سبب شده تا نویسنده، کتاب را به سمت و سوی وام‌گیری از زبان تذکرۀ‌الاولیا پیش ببرد و نثری ادبی و زبانی عرفانی را برای روایتش برگزیند. ادریس مأمور نظمیه‌ای است که در حادثه گوهرشاد حضور داشته. او که شاهد ماجرای خونینِ آن روز بوده، دچار عذاب وجدان می‌شود، و تصمیم بر توبه می‌گیرد. از آنجا که می‌خواهد مطمئن شود توبه‌اش مورد پذیرش قرار گرفته، چهل شب در مسجد گوهرشاد به نماز شب می‌ایستد. در این میان با جوانی به اسم میرعماد آشنا می‌شود که برای پرداخت قرض خانوادگی مجبور به کتابت چهل باب از تذکرة‌الاولیای عطار شده ‌است و بخشی از زندگی ادریس به سبب این آشنایی توسط میرعماد روایت می‌شود.

خواب پلنگ

پدیدآور: هادی حکیمیان

ناشر: مؤسسه فرهنگی‌هنری‌شهرستان ادب

تعداد صفحات: ۲۰۸

خواب پلنگ داستانی است که خواننده را به سفری هیجان‌انگیز در  قلب تاریخ و به دوره ناصری می‌برد. «کوچک‌علی»، «حسین‌علی» و «ننه‌کُردی» شخصیت‌های این داستانِ تاریخی هستند. خواننده نوجوان از دید کوچک‌علی و حسین‌علی با میرزارضا روبرو می‌شود. میرزا رضا مرد خوبی که به تازگی از زندان آزاد شده و رنج‌های بسیاری کشیده، رنج‌هایی که پسرها با آن از خلال گوش‌دادن به خاطرات پدر و در جریان سفری با او به شهر آشنا می‌شوند. پدر کوچک‌علی مردی است که یک پلنگ وحشی را با دست خالی اسیر می‌کند، اما نمی‌تواند حقش را از کدخدا و شاهزاده‌ ظالم حاکم شهر بگیرد؛ گویا این وضعیت تمام طبقه فرودست ایران در زمانه ناصری است. در همین عصر، میرزارضا خود را آماده رویارویی با پلنگ وحشی نشسته بر جایگاهِ شاهی می‌بیند وکوچک‌علی، شخصیت اصلی این کتاب، نقش خطیری در نقشه‌ میرزارضا دارد. در این داستان با میرزارضای کرمانی بیشتر آشنا می‌شویم؛ مردی که پلنگ وحشی واقعی را از قدرت به زیر می‌آورد.

کاش برگردی

پدیدآور: محمدرسول ملاحسنی

ناشر: انتشارات شهید کاظمی

تعداد صفحات: ۲۸۸

«کاش برگردی» روایت دلتنگی‌های یک مادر است. بسیاری از خاطره‌نگاری‌ها و زندگی‌نامه‌های شهدا از زبان همسران‌شان روایت می‌شود و همین باعث شده به زمان کودکی و نوجوانی شهید کمتر پرداخته شود. اما کتاب «کاش برگردی» رنگ و بوی دیگری دارد و به‌عنوان مادرانه‌ترین کتاب شهدای مدافع حرم، خاطرات شهید زکریا شیری را از زمان طفولیت تا وقایع پس از شهادت روایت می‌کند. انتخاب مادر شهید به‌عنوان راوی کتاب یکی از مهم‌ترین نقاط قوت کتاب محسوب می‌شود و در کمتر کتابی از شهدای مدافع حرم دیده شده است.

زبان ساده و صمیمی، خاطرات پیوسته و داستان زندگی شهید مدافع حرم در این کتاب به‌طور هنرمندانه‌ای یک ساخت منسجم و یک‌دست را می‌سازد و خواننده را تا صفحات انتهایی کتاب که تصاویری از آلبوم شهید است همراهی می‌کند. در این کتاب آنچه بیش از همه مورد توجه است مسیر رسیدن به شهادت و نقش والدین به‌خصوص مادر در تربیت فرزند صالح است. کاش برگردی مروری بر همه خوبی‌های یک خانواده است که مادر این خانه به عنوان محور توانسته است قهرمانی چون شهید زکریا شیری را تربیت کند.

مرگ تاجرانه (شهید و شهادت در کلام رهبر معظّم انقلاب اسلامی)

گردآورنده: محمدرضا طاهری

ناشر: انتشارات انقلاب اسلامی

تعداد صفحات: ۲۶۹

«شهادت مرگ تاجرانه است، مرگ حسابگرانه است...» این تعبیر رهبر معظّم انقلاب است از شهادت. ایشان که از سال ۴۲ در مسیر جهاد و مبارزه برای تحقّق حاکمیّت اسلام گام نهاده و خود نیز تا مرز شهادت پیش رفته است، در بیانات متعدّدی به این موضوع پرداخته‌اند. آن کسی که قدم در میدان فداکاری می‌گذارد و خالصانه، هستی خود را در راه خدا می‌دهد، همواره زنده می‌ماند. شهید، موج آفرین و بیدارگر است و جامعه را به سوی اصلاح اندیشه‌ها، مطلوب‌ها و رفتارها سوق می‌دهد؛ شهید زنده است و جامعه را نیز زنده می‌کند.

کتاب «مرگ تاجرانه» دربردارنده بیانات رهبر معظّم انقلاب اسلامی در موضوع شهید و شهادت و همچنین رهنمودهای ایشان به مسئولان، خانواده‌های معظّم شهدا و اقشار مختلف در این زمینه است. مطالب این کتاب در سیری منطقی با تعاریف مبنایی از شهادت آغاز می‌شود و با طرح مباحثی هم‌چون ارزش و جایگاه شهادت، ویژگی‌های فردی، آثار اجتماعی، اهمیت زنده نگاه داشتن یاد شهید و... جلوه‌ای دیگر از حیات طیبه اسلامی را از دیدگاه مقام معظّم رهبری به نمایش می‌گذارد. چیستی شهادت، ویژگی‌های شهدا، آثار شهادت، وظایف ما نسبت به شهیدان، خانواده‌های معظم شهدا و شهدای خاص و برجسته عنوان شش فصل کتاب است.