کد خبر: 44128
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 06 مرداد 1400 - 09:28

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

مراسم تکریم و معارفه مدیرکل حراست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد

منبع : پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
طی مراسمی با حضور فروتن، معاون سازمان حراست کل کشور و علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مدیران کل سابق و جدید حراست نهاد، تکریم و معرفی شدند.
مراسم تکریم و معارفه مدیرکل حراست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد

به گزارش لیزنا، مراسم تکریم و معارفه مدیرکل حراست نهاد، ۵ مرداد ماه با حضور فروتن، معاون سازمان حراست کل کشور، عنایتی، معاون فرهنگی این سازمان، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و معاونان و مدیران کل نهاد برگزار شد.

در ابتدای این مراسم علیرضا مختارپور ضمن خیرمقدم به حاضران در این مراسم، طی سخنانی گفت: امروز پس از چند سال خدمت صادقانه و مجدانه برادر عزیزمان جناب آقای نعمتی در اداره کل حراست نهاد، به ایشان خسته نباشید عرض می‌کنیم و تصمیم گرفتیم که از ایشان در مسئولیت حساس دیگری در نهاد استفاده کنیم. همچنین برای دمیدن یک نفس تازه و آغاز یک دوره جدید در حراست نهاد به مسئولیت جناب آقای هاشمی نیا این جلسه تشکیل شده تا از تجربه و خدمات ایشان در این عرصه بهره ببریم.

گام‌های بلند نهاد برای ایجاد تغییر در سال‌های اخیر

مختارپور با اشاره به عمده‌ترین تغییرات صورت گرفته در دوره مدیریتی خود در نهاد گفت: از دوره جدید که از سال ۱۳۹۳ شروع شد نهاد با مشکلات متعددی همراه بود؛ از پایین بودن حقوق و دستمزد کتابداران بگیرید تا وضعیت نابسامان برخی از کتابخانه‌ها و پروژه‌های متعدد نیمه کاره مانده که گاه تا ۲۵ سال رها شده بودند. در سال ۱۳۹۲ از ۱۴۰۰ شهر کشور ۲۵۰ شهر فاقد کتابخانه بود که امروز این تعداد به ۱۲۵ شهر تقلیل پیدا کرده است. وضعیت معیشت کتابداران بهتر از گذشته شده است .

وی افزود: در این مدت مشکلات بسیاری از کتابداران و کتابخانه‌ها برطرف شد، مسئله نیم درصد پرداختی شهرداری‌ها از درآمد خود با مصوبه مجلس حل شد. برخی از مشکلات نیز همچنان پابرجا مانده بود که ان‌ شاء الله با تعاملاتی که با نمایندگان محترم مجلس جدید انجام شده همین روزها در راه نهایی شدن اصلاح قانون نهاد هستیم که تمام مشکلات حقوقی و قانونی نهاد نیز از این طریق برطرف خواهد شد. بر این اساس تلاش شد صرف نظر از اینکه در آینده ما در نهاد باشیم یا نباشیم، مشکلاتش برطرف شود و به عنوان یک دستگاه خدمت‌رسان فرهنگی به فعالیت خود ادامه دهد.

دبیرکل نهاد یادآور شد: بنده برای مسئولیت حساسی جناب آقای نعمتی را در نظر گرفته ام که ان‌ شاء الله مقدمات آن طی خواهد شد و امروز جناب آقای هاشمی نیا کار خود را با قوت در حوزه حراست نهاد پی خواهند گرفت و حتما روحیه و توان جدیدی به مجموعه اضافه خواهند کرد. از خداوند متعال می‌خواهیم که سرنوشت همه ما را ختم بخیر کند در روزی که از مسئولیت و پس از مدتی از دنیا می‌رویم، نه در ذهن و زبان بندگان خدا، بلکه با کارنامه اعمال‌مان .

حراست عرصه شناسایی فرصت‌ها، تهدیدها و پیشگیری از آسیب‌های احتمالی

در ادامه این مراسم فروتن، معاون سازمان حراست کل کشور، با اشاره به ویژگی‌ها و چالش‌های حوزه حراست در کشور گفت: انقلاب ما انقلابی مردمی و انقلاب محرومان بود که با نفس گرم حضرت امام(ره) شکل گرفت و متاسفانه امروز که حدود ۴۳ سال از عمر این انقلاب می‌گذرد، برخی آفت‌ها مانند سوء مدیریت، سوء عملکرد، فساد، تبعیض و بی‌عدالتی دامنگیر ما شده است. که متاسفانه رویکردهایی چون جزئی نگری، روزمرگی، مصلحت اندیشی فردی و حادثه محوری در حوزه حراست باعث رشد این آفت‌ها شده که امروز نیاز به توجه ویژه همکاران ما در این حوزه دارد تا مانع اصلی این آفات باشیم.

وی با بیان اینکه «اصل کار حراست اصلاح است و نه تخریب» افزود: خوشبختانه طی سال‌های اخیر با برگزاری جلسات مختلف تلاش شده تا مشکلات و چالش‌های حوزه حراست به خصوص در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برطرف شود. در این راستا از دوستان مجموعه حراست چند انتظار داریم؛ داشتن تقوای الهی، رعایت اخلاق در حوزه وظایف خود و اجرای قانون و به طور توصیه می‌کنیم که کلی آنچه برای خود نمی‌پسندید، شما نیز برای دیگران نپسندید.

فروتن انقلابی گری را یکی از ویژگی‌های بارز همکاران در مجموعه حراست دانست و گفت: به اعتقاد من انقلابی گری امروز همان سخت‌کوشی است؛ تلاش مجدانه و بابرنامه برای ایجاد تغییر و تحول و جلب رضایت مجموعه است. انقلابی گری یعنی ولایتمداری؛ حتی جایی که احیانا فردی نظرش در موردی برخلاف نظر و سلیقه وی باشد، اما تمام قد پشت ولی خود می‌ایستد. امیدوارم که همه ما انقلابی و ولایتمدار باشیم تا بتوانیم سرمنشأ خیر و برکت برای مردم، کشور و نظام سیاسی باشیم.

معاون سازمان حراست کل کشور  در ادامه با تقدیر از مدیرکل سابق حراست نهاد گفت: ما چند سال توفیق داشتیم که در خدمت جناب آقای نعمتی بودیم؛ انسانی بسیار با شخصیت و متواضع که از زحمات ایشان در مجموعه حراست نهاد بسیار سپاسگزاری می‌کنیم. همچنین امروز در این سمت در خدمت جناب آقای هاشمی نیا، برادر عزیز و با تجربه‌ای هستیم که بسیار خوشحال شدیم که جناب آقای مختارپور ایشان را به عنوان یک فرد با تجربه برای این سمت معرفی کردند.

وی حراست را بخشی تخصصی عنوان کرد و گفت: حراست می‌تواند چشم و گوش رئیس دستگاه باشد و با شناسایی فرصت‌ها و تهدیدها از بسیاری از آسیب‌های احتمالی به دستگاه پیشگیری کند. خوشبختانه جناب آقای هاشمی نیا از این ویژگی برخوردارند و از همکاران خوشنام ما در مجموعه سازمان حراست کل هستند که برای ایشان آرزوی موفقیت و سربلندی داریم. از جناب آقای مختارپور، دبیرکل محترم نهاد نیز بواسطه نگاه ویژه‌ای که به حوزه حراست داشته‌اند تشکر ویژه می‌کنم.

در ادامه مدیران و معاونان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن خیر مقدم به سیدمحمدرضا هاشمی نیا، انتصاب وی را به عنوان مدیرکل حراست نهاد تبریک گفتند.

امین متولیان، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد با تمجید از فعالیت‌های مدیرکل سابق حراست نهاد گفت: قطعا بسیاری از همکاران نهاد شاخصه‌های مختلفی را درباره جناب آقای نعمتی به یاد دارند. اما از زمانی که در نهاد در خدمت دوستان بوده‌ام، متواضع بودن ایشان برای من قابل تعجب بود. ما به جز فروتنی، مهربانی، شفقت و همراهی آقای نعمتی در طول مدت همکاری چیز دیگری از ایشان ندیده‌ایم. ان‌ شاء الله برادر بزرگوار ما آقای هاشمی نیا نیز با توصیفاتی که از ایشان ارائه شد، منشأ خیر و برکت برای مجموعه نهاد خواهند بود.

مهدی توکلیان، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد نیز عنوان کرد: در حدود یک سالی که توفیق خدمت در نهاد را داشته‌ام، شاخصه‌ای که تصور می‌کنم در جناب آقای نعمتی بسیار ملموس بود، این بود که ایشان مچ گرفتن را بلد نبودند و بجای آن از همکاران دستگیری می‌کردند و در کنار همه نکات مثبتی که دوستان دیگر فرمودند به نظر من این شاخصه برای فردی که در جایگاه حراست یک مجموعه فعالیت می‌کند، بسیار قابل توجه است.

محمد هادی ناصری طاهری نیز در این مراسم با تبریک عید ولادت امام هادی(ع) و عید غدیر در سخنانی گفت: به رسم ادب وظیفه خودم دانستم که از زحمات و تلاش‌ها و خدمات جناب آقای نعمتی در دوره‌ای که در نهاد در خدمت ایشان بودیم تشکر کنم. جناب آقای متولیان توصیف مناسبی از ویژگی‌های شخصیتی ایشان مطرح کردند که پشتوانه فعالیت‌های ایشان در ادامه مسیر خدمت خواهد بود. از آنجا که بخشی از دوره‌ای که بنده در استان تهران فعالیت کرده‌ام با فعالیت‌های ایشان در استانداری تهران همراه بوده، می‌توانم عرض کنم که جناب آقای هاشمی نیا از مدیران خوشنام و دلسوز در استان تهران بودند که حضور ایشان را در نهاد غنیمت می‌دانیم.

مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد نیز در سخنانی گفت: برخی افراد شرایط و حال شان در مسئولیت، در آن پست سازمانی خود متوقف است، اما جناب آقای نعمتی با دلسوزی و سعه صدر در این جایگاه فعالیت کردند. با اینکه بنده در تیم مدیریتی جوان‌تر از سایر بزرگواران هستم و همچنین معاونت توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی پر چالش ترین معاونت نهاد است، ایشان با سعه صدر جوانی ‌ها و حرارت ما را تحمل می‌کردند و با پختگی با این چالش‌ها را برطرف می‌کردند. این رفتار برای من اندوخته‌ای بود و آرزو می‌کنم در هر جایگاهی هستند موفق باشند.

وی افزود: نگاه به حراست باید در اذهان توده مردم باید تغییر کند و به یک نگاه پیش برنده، پیش بینی کننده، راهگشا که کمک رسان به رئیس دستگاه باشد تبدیل شود. بر این اساس به جناب آقای هاشمی نیا نیز تبریک می‌گویم و در این مسیر برای ایشان آرزوی توفیق دارم و برای هرگونه همکاری و همراهی در این حوزه اعلام آمادگی می‌کنیم.

هوتن والی نژاد، معاون مالی و اداری نهاد نیز در این مراسم در سخنانی گفت: از زحمات جناب آقای نعمتی تشکر می‌کنم؛ هم در دوره قبلی حضورم در نهاد و هم در این دوره جدید افتخار همکاری با ایشان را داشتم و می‌توانم شهادت دهم که انصافا تعاریفی که بزرگواران در این جلسه از ایشان مطرح کردند کاملا درست بوده است. درب اتاق‌ ایشان همواره به روی همه باز بود و با سعه صدر با مراجعان رفتار می‌کردند و امیدوارم هرجا که هستند موفق باشند.

امیرحسین آزادی وفا، مدیرکل امور مجلس و استان‌ها نیز در این مراسم گفت: طی مدت کوتاهی که بنده در نهاد مشغول بکار شده‌ام شاهد بودم که جناب آقای نعمتی آن شأن و جایگاه حرفه‌ای حوزه حراست را رعایت کرده بودند و امیدوارم در جایگاه جدیدی که مدنظر دبیرکل محترم نهاد است موفق و موید باشند و در ادامه مسیر خدمت به همین سبک و سیاق پیش بروند.

هادی امیری، مدیرکل عمرانی نهاد نیز در ستایش خدمات عباس نعمتی گفت: در این چند سالی که افتخار خدمت در نهاد را داشتم، به لحاظ فعالیت‌های مرتبط حوزه عمران با حوزه حراست، ارتباط تنگاتنگی با ایشان داشتم و در اتفاقاتی که در این حوزه وجود داشته ایشان با اخلاق خوب و تقوای بسیار از همکاران دستگیری کردند. برای ایشان آرزوی توفیق دارم.

همچنین محمد احمدوند، مدیرکل منابع انسانی و امور پشتیبانی نیز طی سخنانی گفت: با اینکه بنده تنها دو ماه در خدمت آقای نعمتی بودم، موارد زیادی دیدم که ایشان شخصا خارج از ساعت اداری مسائل و مشکلات کارکنان را پیگیری می‌کردند که این موضوع قابل تقدیر است و به سهم خودمان از این نگاه برادرانه و دلسوزانه متشکرم و ان‌شالله در موقعیت جدیدی که دبیرکل محترم برای ایشان در نظر گرفتند موفق باشند. جناب آقای هاشمی نیا نیز همانطور که بزرگواران فرمودند انسانی خوشنام هستند و در عین اینکه با نگاه برادرانه و دلسوزانه فعالیت می‌کنند در کار خود بسیار دقیق و متخصص هستند و امیدواریم که نهاد بتواند از ظرفیت‌های ایشان به خوبی بهره‌مند شود.

ادامه این مراسم با سخنان عباس نعمتی، مدیرکل سابق حراست نهاد همراه بود که وی با تقدیر از صحبت‌های مطرح شده از سوی حاضران، گفت: عمده‌ترین وظیفه‌ای که در حراست نهاد در طول ۶ سال فعالیت خود در نظر داشتم این بود که فضایی را در نهاد کتابخانه‌ها فراهم کنیم که هم اعضای کتابخانه‌ها و هم همکاران نهاد احساس آرامش و امنیت کنند. اینکه چقدر در این زمینه موفق بوده‌ایم موکول می‌کنم به آخرین ارزیابی که سازمان حراست کل انجام دادند.

وی افزود: ما گفتمان مشترکی را در این زمینه ایجاد کردیم و مهم‌ترین رویکردی که در این حوزه در نظر داشتیم این بود که بسیاری از مسائل و مشکلات را در داخل نهاد حل و فصل کنیم؛ بطوریکه رضایتمندی در مجموعه نهاد امروز به سطحی رسیده که با اطمینان می‌گویم اگر از میزان رضایتمندی از مدیران ارشد نهاد ارزیابی صورت گیرد، بالای ۸۰ درصد رضایتمندی وجود دارد.

نعمتی به ارائه گزارش مختصری از حوزه کارکردی حراست نهاد پرداخت و گفت: در حوزه حفاظت کارکنان مهم‌ترین وظیفه ما اقدامات حراستی و مستندسازی پرونده کارکنان بوده است. پرونده‌ها و سیر آنها کاملا گویا است. ما در حوزه حفاظت اسناد پرونده‌های پرسنلی کار اسکن اسناد را در پیش گرفتیم و تا کنون اسکن ۱۴ استان به پایان رسیده که ان‌ شاء الله الباقی آن نیز در دست انجام است.

مدیرکل سابق حراست نهاد ادامه داد: در حوزه حفاظت IT تعداد ۳۱ استان به اتوماسیون محرمانه تجهیز شده که بصورت دقیق در حال فعالیت است. در حوزه حفاظت فیزیکی وضعیت ما به گونه‌ای است که امکان گماردن نیروی نگهبان را به جز کتابخانه‌های مرکزی استان نداریم، اما با وجود این تعداد کتابخانه‌هایی که در دوره جدید مدیریت به دوربین مداربسته تجهیز شده، به ۱۷۰۰ کتابخانه یعنی ۶۵ درصد کتابخانه‌ها می‌رسد. همچنین در راستای اقدامات پیشگیرانه ما در ۲۴۰۰ کتابخانه یعنی ۹۰ درصد کتابخانه‌ها حفاظ مناسب داریم و در ۱۸۵۰ کتابخانه یعنی ۷۰ درصد کتابخانه‌ها سیستم دزدگیر راه‌اندازی کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: صمیمانه از دبیرکل محترم نهاد از اعتمادی که به بنده و حوزه حراست داشته‌اند تشکر می‌کنم و تاکید می‌کنم که رکن اصلی انجام فعالیت‌های ما در نهاد اعتماد ایشان بوده است. از معاونین نهاد، از همکارانم در حوزه حراست نیز تشکر می‌کنم که کمک حال این حوزه بودند و اعلام آمادگی کامل می‌کنم که هر یاری و نکته‌ای که جناب آقای هاشمی نیا در این زمینه نیاز داشتند، در خدمت ایشان هستم.

هاشمی نیا، مدیرکل جدید حراست نهاد نیز در سخنانی گفت: قرآن کریم تعبیر جالبی دارد که می‌فرماید این ایام در بین انسان‌ها در حال گردش است و به همین تناسب خدای متعال این امانت ها را دست به دست می‌کند و مسئولیت‌ها نیز در حال گردش هستند و خدای متعال چند روزی به ما این فرصت را می‌هد که این امانت ها را نگه داریم. بنده هم به نوبه خودم از جناب آقای نعمتی تقدیر می‌کنم و امیدوارم با کمک‌های ایشان بتوانیم این راه را ادامه دهیم و ان‌شالله بتوانیم با راهنمایی‌های ایشان با توان بیشتر و ایده‌های بهتر در این مسیر حرکت کنیم.

وی افزود: امیدوارم که بتوانیم در حوزه حراست فرصت نقد و جسارت را به دیگر بدهیم. ان‌شالله بتوانیم ارائه خدمات حراستی را با اطمینان سازی همراه کنیم و نگاه برخوردی را به یک نگاه نرم افزاری مبتنی بر هوشمندسازی تبدیل کنیم و آنچه که منویات سازمان حراست کل است، در حراست نهاد ساری و جاری کنیم.