کد خبر: 44395
تاریخ انتشار: شنبه, 03 مهر 1400 - 11:06

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

معرفی چهار کتاب ویژه طرح کتابخوان ماه مهر ۱۴۰۰

منبع : پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
منابع طرح کتاب خوان ماه ویژه مهر ۱۴۰۰ با معرفی ۴ عنوان کتاب «به یادت چله نشینم»، «خاطرات موازی»، «کوچک کاوشگر بزرگ» و «مقابله با پیمان شوم» معرفی شد.
معرفی چهار کتاب ویژه طرح کتابخوان ماه مهر ۱۴۰۰

به گزارش لیزنا، منابع طرح کتاب خوان ماه ویژه مهر ۱۴۰۰ با هدف تبیین منویات رهبر معظّم انقلاب برای ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه، دسترسی همگانی به کتاب، لزوم معرفی کتاب‌های مفید برای پرورش فکری آحاد مختلف مردم جامعه و همچنین ارتقای فضایل اخلاقی و فرهنگ عمومی از طریق مطالعه کتاب‌های مفید و فاخر، در سطح کشور معرفی شد.

«به یادت چله نشینم» اثر مهدی مطهری؛ «خاطرات موازی» اثر اردوان طاهری؛ «کوچک کاوشگر بزرگ» (آموزش و پرورش مهارت‌های تفکر خلاق در کودک) اثر آذر کتابی و «مقابله با پیمان شوم» اثر داوود امیریان منابع معرفی شده در کتاب‌خوان ماه مهر سال ۱۴۰۰ است.

«به یادت چله نشینم»

پدیدآور: مهدی مطهری

ناشر: شهید کاظمی

تعداد صفحات: ۱۳۶

جریان پیاده روی اربعین، آنقدر پرجاذبه و شگفت‌انگیز است که عالمی را به خود می‌خواند و آن‌قدر وسیع و پُردامنه است که جهانی را در بر می‌گیرد؛ «به یادت چله نشینم» سفرنامه سفری دور، ولی نزدیک؛ روایتی تازه، ولی آشنا است.

این کتاب یادداشت‌های پیاده‌روی اربعینِ نوجوانی است به نام علی، او خاطراتش را در سفری که همراه با خانواده به کربلا داشته بیان می‌کند. این سفرنامه به شیوه‌ای داستانی و با زبانی صمیمی و آشنا، ماجرای این سفر را از زمان فراهم شدن مقدمات آن، تا زیارت حرم خورشید و پس از آن روایت می‌کند.

حرکت به سمت مرز عراق، ورود به عراق و زیارت عتبات، سامرا، کاظمین و نجف. دیدار شهر کوفه، آغاز پیاده‌روی، موکب‌ها، سختی‌های راه و رسیدن به کربلا، فصل‌هایی از این کتاب را تشکیل می‌دهد. اشاره به میهمان‌نوازی و فداکاری مردم عراق، نمایش صحنه‌هایی از وحدت و یکپارچگی زائران در تمام مسیر، ارائه اطلاعات مفید از این سفر آسمانی و ... از ویژگی‌های دیگر این کتاب به‌شمار می‌رود.

«خاطرات موازی»

پدیدآور: اردوان طاهری

ناشر: اطلاعات

تعداد صفحات: ۲۰۰

رزمندگان بسیاری خاطرات خود را از جنگ و دفاع مقدس، در قالب داستان و خاطره‌نگاری روایت کرده‌اند. نویسندگان بسیاری نیز با مطالعه این خاطرات و سایر منابع تاریخ شفاهی و مکتوب، در این حوزه قلم می‌زنند.

خاطرات موازی، داستانی در چند بُرِش ‌است. خاطراتی که در آن مرگ و زندگی به موازات هم پیش می‌رود و بسیار به هم نزدیک‌ است. در این کتاب با راوی که یک روزنامه‌نگار است و همرزمانش همراه می‌شویم و به جبهه غرب می‌رویم؛ آنجا در شمال غرب کشور و در ارتفاعات گویژه آماده مأموریت می‌شویم. همان‌جا که لب‌ها و گونه‌ها از سوز سرما ترک برمی‌دارد و دندان‌ها از ترس و سرمای کوهستان به هم می‌خورد. از آنجا به خاک عراق می‌رسیم. «مسیر ابدی»، «طویله لعنتی»، «سفر در زمان» و «تا همیشه» برش‌هایی است از خاطرات راوی است که با ظرافتی خاص و در قامتی داستانی، ماجرای نبرد با دشمن و آواره‌گی مردم مظلوم جنگ‌زده را نقل می‌کند. قدم به قدم بخشی از جغرافیای جنگ و لحظه به لحظه، صحنه‌های نبرد در شهر و کوهستان‌های منطقه غرب و سلیمانیه عراق در این کتاب به تصویر درآمده است.

«کوچک کاوشگر بزرگ» (آموزش و پرورش مهارت‌های تفکر خلاق در کودک )

پدیدآور: آذر کتابی

ناشر: جوانه رشد

تعداد صفحات: ۱۶۸

تفکر خلاق عاملی مهم در رشد و موفقیت کودکان در ابعاد گوناگون فردی و اجتماعی به‌شمار می‌رود. کودک پیوسته در حال کسب اطلاعات از محیط پیرامون خویش است. او به سرعت اطلاعات را جذب می‌کند و بر اساس آن‌ها با محیط اطراف خود ارتباط برقرار می‌کند؛ همین ارتباط دو طرفه است که به او توانایی حل مسئله می‌دهد.

نویسنده این کتاب معتقد است که از طریق فعالیت‌هایی که شوق و ذوق کودک را برمی‌انگیزد و متناسب با سن او است، می‌توان مهارت‌های تفکر خلاق را در او پرورش داد و به اهداف مهم آموزشی و پرورشی دست یافت؛ از جمله پرورش مهارت‌های حسی- حرکتی، هوش شناختی، هوش هیجانی- عاطفی و هوش کلامی (زبان آموزی). با پرورش مهارت‌های تفکر خلاقِ کودک (انعطاف‌پذیری و سیالیت ذهنی، بسط و گسترشِ قوه ابتکار و تخیل)، نوع نگاه و حس جست‌وجوگریِ او نیز پرورش می‌یابد. این کتاب با رویکردی کاربردی و بر اساس یک مطالعه موردی و انجام مراحل پژوهشی تدوین شده و می‌تواند الگوی مناسبی برای والدین و مربیان در زمینه پرورش مهارت‌های تفکر خلاق به ویژه در کودکان صفر تا سه سال قرار گیرد.

«مقابله با پیمان شوم»

پدیدآور: داوود امیریان

ناشر: موسسه فرهنگی هنری خراسان

تعداد صفحات:‌ ۱۹۲

تاریخ اسلام سرشار از اتفاقات و حوادث کوچک و بزرگی است که هر کدام به نسبت اهمیت و ابعادی که دارد، زمینه‌ساز تغییرات و حوادث بعد از خود شده است؛ آگاهی از تاریخ اسلام ما را در درک چرایی و چگونگی این اتفاقات یاری می‌کند.

«مقابله با پیمان شوم» کتاب سوم از مجموعه تاریخیِ یاران پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآل‌وسلم برای نوجوانان است که وقایع سال‌های پایانی زندگی رسول گرامی اسلام را روایت می‌کند. این کتاب با شرح ماجرای خیانت یهودیان قبیله «بنی نضیر» در مدینه و اخراج آن‌ها از این شهر آغاز می‌شود؛ آن‌ها به دلیل نقض پیمانی که با پیامبرخدا بسته بودند، مجبور به ترک محل زندگی خود شدند و بدین‌وسیله عوامل وقوع جنگ خندق نیز به‌وجود آمد. در این میانه، داستان سرنوشت صفیّه، دختر رئیس قبیله بنی‌نظیر هم بسیار خواندنی است که نویسنده با ظرافت خاصی آن را روایت می‌کند. نبرد خندق که حاصل هم‌پیمانی حیَ‌بن‌اخطب رئیس قبیله بنی‌نظیر با ابوسفیان برای جنگ با پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآل‌وسلم بود، روایت دیگری از کتاب است. این روایت به شکل‌گیری سپاه دشمن و چگونگی دفاع سپاه اسلام در این جنگ می‌پردازد. آخرین لحظات عمر پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآل‌وسلم، نگرانی‌های حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها و روزهای بعد از پیامبر نیز فصل‌های پایانی این کتاب را تشکیل می‌دهد.