کد خبر: 44737
تاریخ انتشار: سه شنبه, 02 آذر 1400 - 09:25

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی و کتابدار؛

کتاب «روشهای نوین درست نویسی و نگارش اداری» بررسی شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی چهارمحال و بختیاری
نشست معرفی و بررسی کتاب «روشهای نوین درست نویسی و نگارش اداری» نوشته وحید خلیلی در شهرستان شهرکرد برگزار شد.
کتاب «روشهای نوین درست نویسی و نگارش اداری» بررسی شد

به گزارش لیزنا، همزمان  با هفته کتاب و کتابخوانی و کتابدار نشست کتاب «روشهای نوین درست نویسی و نگارش اداری » نوشته وحید خلیلی اردلی توسط این اداره کل و با حضور احمد فرهادی، سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان؛ اصغر شهبازی، استاد دانشگاه و پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی؛ بابک زمانیپور، مدیر گنجینه آموزش و پرورش استان؛ حجت الله شیروانی، رئیس حوزه هنری و جمعی از علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی در محل تماشاخانه مهر با همکاری اداره کتابخانه های عمومی شهرستان شهرکرد برگزار شد.

در ابتدای جلسه احمد فرهادی، سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان ضمن تبریک هفته کتاب و کتابخوانی معرفی کتابهای فاخر و با ارزش و حمایت از نویسندگان استانی را از اولویتهای این اداره کل عنوان کرد و افزود: تلاش خواهیم کرد شرایطی فراهم کنیم تا فضای کتابخانه‌های عمومی استان، محلی برای آشتی با کتاب و آشنایی دوستداران کتاب با نویسندگان فاخر بومی و محلی باشد .

در ادامه برنامه اصغر شهبازی، پزوهشگر زبان و ادبیات فارسی و استاد دانشگاه، ضمن اشاره به تاریخچه مکاتبات غلط های رایج نوشتاری در زمان گذشته گفت: مکاتبات به عنوان یکی از ابزارهای  ارتباطی جهت نقل و انتقال اطلاعات به صورت مکتوب، در آینده مورد استناد قرار می گیرد و این امر جایگاه آیین نگارش را به خوبی نشان می دهد.

در این برنامه بابک زمانی‌پور، مدیر گنجینه آموزش و پرورش چهار محال و بختیاری، ضمن معرفی نویسنده و نگاهی اجمالی به مباحث مطروحه در فصلهای مختلف این کتاب گفت: درحال حاضر نوشته های اداری، تنها وسیله ایجاد ارتباط رسمی در سازمان است، از طرفی می دانیم که ارتباطات در سازمان همانند سیستم جریان خون، در بدن موجود زنده عمل می کند قدر مسلم، چنان چه در یک سازمان ارتباط صحیح برقرار نشود، سازمان به مشکل برمی خورد و حتی ممکن است به انحلال انجامد.

در ادامه وحید خلیلی اردلی نویسنده کتاب و استاد دانشگاه ضمن تشکر از حمایتهای اداره کل کتابخانه های عمومی استان از نویسندگان بومی و محلی، به مبحث شلخته نویسی در عصر رایج اشاره کرد و هدف از نوشتن کتاب را جلوگیری  از این گونه نوشتار اعلام کرد.

 وی افزود: زبان نگارش‌های اداری، زبانی ویژه است و تفاوت‌هایی با نوشته‌های دیگر دارد؛ بر همین اساس، پرداختن به دنیای نگارش و ویرایش این زبان رسمی، باید نیازسنجانه، نتیجه‌گرا و همراهِ رویکرد ساده‌سازی و معیارسازی باشد.

خلیلی افزود: در این کتاب، قالب‌های پرکاربرد نگارش اداری، مانند آیین‌نامه، احکام اداری، بخش‌نامه، تفاهم‌نامه، صورت‌جلسه، قرارداد، نامه اداری و... با نگاه ساختارشناسی و نگارش و پردازش متن معرفی می‌شود و همچنین، «نامه اداری» که پرکاربردترینِ قالب‌ها است، به‌عنوان «الگوی آموزشی» انتخاب شده تا ساختار، ارکان، نکته‌ها و مهارت‌های تهیه و نگارش آن به‌صورت روش‌مند و بخش‌به‌بخش همراهِ مثال‌های متعدد بیان شود. روشن است که هرچه دربارۀ اصول و قواعد نگارش و ویرایش نامۀ اداری گفته می‌شود، برای دیگر قالب‌های نگارشی نیز به‌کاربردنی است.

گفتنی است کتاب« روش‌های نوین درست‌نویسی و نگارش اداری (آیین نگارش مکاتبات اداری): مسئله‌محور، مهارت‌محور، کاربردی» نوشته وحید خلیلی اردلی در قطع وزیری توسط انتشارات جهاد دانشگاهی تهران در سال 1400 منتشر شده است.