کد خبر: 44748
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 03 آذر 1400 - 08:44

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

کتابخانه عمومی شهریار گلستان شهر بجنورد افتتاح شد

منبع : لیزنا
کتابخانه عمومی شهریار گلستان شهر بجنورد با حضور جمعی از مسئولان استان خراسان شمالی در آخرین روز از بیست و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی افتتاح شد.
کتابخانه عمومی شهریار گلستان شهر بجنورد افتتاح شد

به گزارش لیزنا، آیین افتتاح کتابخانه شهریار گلستان شهر بجنورد با حضور سید محمد پاکمهر و محمد وحیدی، نمایندگان مردم شهرستان های بجنورد، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم و رازو جرگلان در مجلس شورای اسلامی؛ حسین فرخنده، مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان؛ مهدی آریان، سرپرست کتابخانه های عمومی؛ مهدی خاکشور، معاون دفتر امور  فرهنگی و اجتماعی استانداری؛ سرهنگ مجید نامور، معاون نیروی انسانی تیپ ۱۳۰ شهید دلجویان ارتش استان؛ علی اکبر اعتمادی فر، معاون سیاسی فرماندار بجنورد؛ سینا رضایی، شهردار و حجت الاسلام جواد حسین زاده، امام جماعت گلستان شهر و جمعی دیگر از مسئولان و علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی برگزار شد.

مهدی آریان، سرپرست کتابخانه های عمومی خراسان شمالی در ابتدای این مراسم ضمن خوشامدگویی به میهمانان و تبریک آخرین روز از هفته کتاب و آغاز هفته بسیج و  گرامیداشت یاد و خاطره  ۳۰۰۰ شهید گرانقدر استان، بیان کرد: امروز شاهد افتتاح یکی دیگر از مراکز مهم فرهنگی در مجموعه گلستان شهر هستیم که شایسته است از همه دست اندرکاران عزیز که ما را برای افتتاح این پایگاه فرهنگی در دل این منطقه شهرک نشین در حاشیه شهر  بجنورد یاری کردند، تقدیر و تشکر کنیم.

آریان افزود: احداث ساختمان این کتابخانه بر عهده اداره کل راه و شهرسازی بوده که بعد از اتمام ساخت آن به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شد تا مجموعه همکاران ما در اداره کل کتابخانه های عمومی امروز به عنوان دستگاه بهره بردار این پروژه فرهنگی را به سرانجام برسانیم.

سرپرست کتابخانه های عمومی خراسان شمالی گفت: در حال حاضر ۷۱  باب کتابخانه در استان با زیربنای نزدیک به ۲۰ هزار مترمربع مشغول فعالیت هستند که از این حیث از میانگین کشور بالاتر هستیم و جایگاه خوبی در کشور داریم و طی  سال های اخیر شاهد رشد چشمگیری در سرانه زیربنا و تعداد کتابخانه های استان بوده ایم. امیدوار هستیم این کتابخانه ها با کمرنگ شدن ویروس کرونا و حضور بیشتر مردم در این  مراکز فرهنگی رونق بیشتری در حوزه کتاب و کتابخوانی ایجاد کند.

آریان در ادامه تصریح کرد: امروز که در خدمت شما هستیم بیش از ۳۰ هزار نفر عضو کتابخانه های عمومی استان هستند و از خدمات کتابخانه های عمومی بهره مند می شوند. در دوران شیوع کرونا برنامه های فرهنگی کتابخانه های عمومی در فضای مجازی ادامه داشت و از ابتدای  سال جاری  کتابخانه های استان با برگزاری بیش از ۳۰۰۰ برنامه فرهنگی میزبان علاقه مندان و دوستداران کتاب  و کتابخوانی بودند. شاخص ترین برنامه فرهنگی ما جشنواره کتابخوانی رضوی است که یازدهمین دوره این جشنواره تا پایان آذرماه تمدید شد و از همین تریبون از همه فرهیختگان و دوستداران و مریدان آقا علی بن موسی الرضا(ع) برای حضور در این جشنواره  ملی دعوت می کنم.

وی در پایان ضمن تشکر از حاضرین در مراسم و قدردانی از تعامل  آن ها در مسیر اعتلای فرهنگ و کتابخوانی استان تصریح کرد: همچنان بزرگوارانه برای توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در کنار ما باشید و امیدواریم ما را در این راه پر پیچ و خمی کمک کنید تا ما در اداره کل کتابخانه های عمومی بتوانیم خدماتی شایسته مردم شریف استان، ارائه کنیم.

سید محمد پاکمهر، نماینده مردم شهرستان های بجنورد، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم و رازو جرگلان نیز در آیین افتتاح این کتابخانه ضمن تبریک هفته کتاب و فرارسیدن هفته بسیج، گفت: خوشحالم که امروز در مراسم افتتاح کتابخانه شهریار گلستان شهر که مهم ترین مطالبه فرهنگی مردم این شهرک حاشیه نشین بجنورد بود و با حمایت مسئولان استان و تلاش همکاران در اداره کل کتابخانه های عمومی استان به سرانجام رسید، حضور دارم.

نماینده مردم ۵ شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی دسترسی مردم به کتابخانه‌های عمومی را از حداقل نیازهای ضروری و فرهنگی در هر منطقه عنوان کرد و ادامه داد: امیدواریم با راه اندازی این کتابخانه به زودی شاهد افتتاح کتابخانه های سیار در این مناطق حاشیه نشین  و گسترش عدالت فرهنگی در مناطق کم برخوردار باشیم.

وی با اشاره به اینکه  در حوزه فرهنگ بویژه فرهنگ غنی و تأثیر گذار کتابخوانی بدون شک هر سرمایه گذاری که شود، هزینه نیست. ما می توانیم تاثیر این اقدامات فرهنگی و ساخت کتابخانه ها را در جامعه، حتی در کوچکترین مسائل زندگی مشاهده کنیم. و ما می توانیم با این سرمایه گذاری به سایر اهدافمان برسیم.

سید محمد پاکهمر افزود: خیلی خوشحالیم که در استان خراسان شمالی چهره های خدوم، ارزشمند با نگاه ویژه فرهنگی امروز سکاندار هستند و ما امروز توفیق داریم که در مراسم افتتاح این کتابخانه هستیم. و امروز روز خوبی است، چون کار در حوزه کتاب، فرهنگ و افتتاح پروژه های فرهنگی  کار جهادی و بدون خستگی است.

محمد وحیدی، دیگر نماینده مردم شهرستان های بجنورد، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم و رازو جرگلان نیز در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از تعامل و همکاری دستگاه‌های اجرایی به ویژه نهادهای فرهنگی برای نهادینه کردن فرهنگ مطالعه در کشور گفت: کتابخانه‌های عمومی مکانی مناسبی برای سرمایه‌گذاری فرهنگی و اجتماعی هستند و برای توسعه و ارتقا به‌ حمایت نمایندگان مردم نیاز دارند و  نمایندگان مجلس شورای اسلامی حامی اصلاح قانون این نهاد هستند و حمایت خود را ادامه می دهند.

وحیدی عنوان کرد: شیوع کرونا در کشور  گر چه ارتباط ما را به صورت فیزیکی و حضور در کتابخانه ها کاهش داد، ولی میزان ارتباط ما با خود کتاب کمتر نشد و بعنوان یک دوست که همیشه همراه بود و  توانست   خلاء بسیاری از  برنامه های که بخاطر محدودیت های کرونایی به وجود آمد را پر کند.

وی افزود: آمار نشان می دهد که این اتفاق در کل کشور و  با نگاه مثبت  و اقدامات فرهنگی موثری که نهاد کتابخانه های عمومی در  این مسیر داشته افتاده  و کتاب از مردم فاصله نگرفته است و این نشان می دهد که کتاب می تواند در شرایط سخت هم یار مهربان ما باشد.

نماینده مردم خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی همچنین از تامین منابع کتابخانه ای با خرید  و حمایت از ناشران استان و مشارکت های مردمی و مجلس خبرداد و گفت: ارزشمند ترین سرمایه های انسانی کشور جهت ساختن آینده ای درخشان نزد شما امانت است؛ بنابراین باید تا جای ممکن بستر لازم را برای مطالعه آن ها فراهم کنید و ما هم در حد توان حمایت خواهیم کرد.

حسین فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه استان خراسان شمالی استعداد بسیار خوبی  در مباحث و فعالیت های فرهنگی دارد، گفت:  طبق نتیجه تحقیق های انجام شده در استان به لحاظ سرانه مطالعه و مصرف کالاهای  فرهنگی جایگاه خوبی در کشور داریم.

 وی با اشاره به نتایج تحقیق در پژوهش پیمایش مصرف کالاهای فرهنگی در استان  مبنی بر گرایش ۴۶ درصد مردم استان به کتابخوانی، اظهار کرد: ۱۹.۲ درصد جمعیت نمونه در این پیمایش و ۴۲.۸ درصد کتابخوان ها نسبت به مطالعه کتاب به صورت الکترونیکی اهتمام می ورزند و ۸.۲ درصد جمعیت نمونه و ۴۲.۸ درصد افرادی که کتاب را  به صورت الکترونیکی مطالعه می کنند نسبت به مطالعه کتاب های الکترونیکی بیشتر از کتاب کاغذی رغبت نشان دادند.

فرخنده با اشاره به این که آمار ارائه شده بیانگر تغییر الگوی مصرف ایجاد شده است که متناسب با آن باید ساختارها و تجهیزات را به روز کنیم، بر این مسئله که کتاب از نیازهای فوری جامعه است، تاکید کرد.

وی همچنین با بیان این که در ۵ سال اخیر ۲۵ کتابخانه عمومی احداث و تجهیز شده است، گفت: اگرچه برای اخذ اعتبارات مورد نیاز به منظور تکمیل و بهره برداری بر در اولویت قرار داشتن دیگر پروژه ها هم چون بیمارستان ها تاکید شد اما باید همان اندازه که به زیرساخت های عمرانی توجه می شود به زیرساخت های کتابخوانی نیز توجه شود و از زیرساخت های فرهنگی غافل نشویم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به وضعیت استان از لحاظ فضای کتابخوانی و رشد قابل توجه آن در سال های گذشته، گفت: درحال حاضر در زمره ۳ استان برتر کشور به لحاظ سرانه فضای مطالعه هستیم. از این رو باید به توسعه منابع کتابخانه ای بیش از گذشته توجه کرد. سال گذشته ۲۷ هزار عنوان کتاب از آستان قدس از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان دریافت و میان کتابخانه های عمومی استان توزیع شد. امسال نیز پیگیر این اتفاق هستیم و تا پایان آذرماه نیز از محل سهمیه فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۲ هزار نسخه کتاب به کتابخانه های استان اهدا می شود.

 گفتنی است، کتابخانه عمومی شهریار گلستان شهر بجنورد با زیربنای ۴۳۰  مترمربع، با  هزینه کرد  ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال توسط اداره کل راه و شهرسازی و اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان از محل اعتبارات سازمان ملی زمین و مسکن و تملک استانی و انجمن شهرستان بجنورد تکمیل و به بهره برداری رسید