کد خبر: 44777
تاریخ انتشار: سه شنبه, 09 آذر 1400 - 07:16

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

چهار کتاب ویژه طرح کتابخوان ماه آذر ۱۴۰۰ معرفی شد

منبع : لیزنا
منابع طرح کتاب خوان ماه ویژه آذر ۱۴۰۰ با ارائه ۴ عنوان کتاب «راز قلعه حمود»، «نجات الاغ»، «برای ضامن آهو، پرسش و پاسخ درباره‌ی امام رضاعلیه‌السلام و زیارت ایشان»، «مهدویت (دوران ظهور)» معرفی شد.
چهار کتاب ویژه طرح کتابخوان ماه آذر ۱۴۰۰ معرفی شد

به گزارش لیزنا، منابع طرح کتاب خوان ماه ویژه آذر ۱۴۰۰ با هدف تبیین منویات رهبر معظّم انقلاب برای ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه، دسترسی همگانی به کتاب، لزوم معرفی کتاب‌های مفید برای پرورش فکری آحاد مختلف مردم جامعه و همچنین ارتقای فضایل اخلاقی و فرهنگ عمومی از طریق مطالعه کتاب‌های مفید و فاخر، در سطح کشور معرفی شد.

«راز قلعه حمود» نوشته اعظم محمدپور از انتشارات خط مقدم، «نجات الاغ» نوشته فاطمه دهقان نیری از انتشارات محراب قلم، «برای ضامن آهو، پرسش و پاسخ درباره‌ امام رضاعلیه‌السلام و زیارت ایشان» نوشته غلامرضا حیدری ابهری از انتشارات به نشر، «مهدویت (دوران ظهور)» نوشته رحیم کارگر از نشر معارف منابع معرفی شده در کتاب‌خوان ماه آذر سال ۱۴۰۰ است.

راز قلعه حمود: خاطرات شهید روحانی مدافع حرم سیداصغر فاطمی‌تبار

پدیدآور: اعظم محمدپور

ناشر: انتشارات خط مقدم

تعداد صفحات: ۲۰۰

سیداصغر فاطمی‌تبار روحانیِ شهیدِ مدافعِ حرم است که خاطرات زندگی او از زبان مادرش گردآوری و تدوین شده. در کتاب راز قلعه حمود، راوی داستان، سیده بیگم جان، مادری صبور و رنج‌کشیده است که زندگی فرزندش در دفاع از حرم اهل‌بیت علیه‌السلام در سوریه را روایت می‌کند.
روایت صمیمی و مادرانه این کتاب که از دوران کودکی و نوجوانی آغاز می‌شود، مانند فیلم مستندی است که مخاطب را با شخصیت اصلی داستان و فراز و فرودهای زندگیش همراه می‌کند. در ادامه، همسرِ شهید، فصل جدیدی از تلخی‌ و شیرینی‌ِ روزهای همراهی با شهید را ترسیم می‌نماید.
در پایان این اثر، عکس‌های مستندی از شهید در مناطق عملیاتی آمده است.
کتاب نکاتی کمتر شنیده شده از وضعیت مناطق جنگی سوریه دارد که آن را خواندنی‌تر کرده است.

نجات اُلاغ

پدیدآور: فاطمه دهقان نیّری

ناشر: محراب قلم

تعداد صفحات: ۲۲۸

نوجوانی را تصور کنید که با روحیه ماجراجویی و کوهی از انرژی به میدان جنگ راه پیدا کرده و اتفاقات جالب و هیجان‌انگیزی برایش رخ می‌دهد؛ فاطمه دهقان نیّری در کتاب «نِجات اُلاغ» داستان نوجوانی به نام «محمد» را روایت می‌کند که به جبهه اعزام شده. او در پیاده‌روی‌های گُردان، روی تخته‌سنگی در دیواره‌ دره، الاغی زخمی را می‌بیند؛ حیوان آنقدر ناتوان شده بود که انگار نفس‌های آخرش را می‌کشید. محمد تصمیم به نجات و مداوای الاغ بیچاره می‌گیرد و با کمک دوستانش و با زحمت فراوان، آن را به مقر می‌برد. آن‌ها متوجه می‌شوند زخم پای الاغ عفونت کرده و باید پایش را قطع کنند تا زنده بماند، یا این که او را بکشند تا راحت شود. محمد هرطور که شده یک پزشک پیدا می‌کند و او را برای مداوای حیوان به مقر می‌برد. او تصمیم دارد الاغ را به خانه‌ عمه‌اش در یکی از روستاهای شمال ببرد؛ اما باید تا پایان عملیاتی که در پیش است، صبر کند. عده‌ای که مأمور جمع کردن الاغ‌های منطقه شده‌اند می‌آیند که الاغ محمد را هم  ببرند، اما ماجرا به همین سادگی‌ها تمام نمی‌شود و بهتر است بقیه داستان را خودتان در این کتاب جذاب بخوانید.

برای ضامن ‌آهو: ۵۵ پرسش و پاسخ درباره‌ی امام رضا علیه السلام و زیارت ایشان

پدیدآور: غلامرضا حیدری ابهری

ناشر: به‌نشر

تعداد صفحات: ۶۴

«برای ضامن آهو» برای پاسخ به پرسش‌های احتمالیِ ذهن پرسشگر نوجوانان درباره امام رضا علیه‌السلام و زیارت ایشان تدوین شده است. سؤالاتی نظیر: برای چه به زیارت می‌رویم، پنجره فولاد چیست؟، آداب زیارت، نقاره‌زنی، امام رضا علیه‌السلام چند فرزند داشت؟ و... که به همه آن‌ها پاسخ مناسب داده شده.
این کتاب در مجموع به ۵۵ پرسش می‌پردازد که مبنای تعداد آن نیز سنّ شهادت امام رضا علیه‌السلام است. پاسخ‌ها بر اساس مدارک و مستندات تاریخی معتبر تنظیم شده که علاوه بر استفاده نوجوانان، برای زائران خارجی نیز مناسب است. این مطالب موجب آشنایی بیشتر خواننده با حرم امام می‌شود و راهنمایی کامل و جامع در این زمینه است. تصاویر متناسب با موضوعات و کیفیت چاپ نیز جذابیت آن را دوچندان کرده است.

مهدویت (دوران ظهور) : پرسش‌ها و پاسخ‌های دانشجویی

پدیدآور: رحیم کارگر

ناشر: دفتر نشر معارف

تعداد صفحات: ۱۲۰

از جمله موضوعات چالش برانگیز ذهن جوانان، مباحث دینی بخصوص در زمینه مهدویت و دوران ظهور است که پیرامون آن سؤالات و ابهامات فراوانی وجود دارد.
در کتاب مهدویت (دوران ظهور)، پرسش‌ها و پاسخ‌های دانشجویان در خصوص مهدویت با محوریت دوران ظهور گردآوری شده. از امتیازات کتاب ساماندهی و دسته‌بندی پرسش‌ها با نظم منطقی است. این کتاب در مجموع به ۲۰ پرسش در مباحث دوران آخرالزمان، دوران ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، امکان ملاقات با امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، دین‌داری در آخرالزمان، دجال و سفیانی، ویژگی یاران امام، رشد عقلی در عصر ظهور، دعا برای ملاقات، راستی یا دروغگویی ملاقات‌کنندگان و... پاسخ می‌گوید. گفتنی است که پاسخ به این پرسش‌ها با استناد به نظریه‌های اندیشمندان و بزرگان شیعه ارائه شده.