کد خبر: 45055
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 22 دی 1400 - 09:07

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

فاطمه محمدبیگی عنوان کرد؛

جایزه ملی خدمات کتابخانه‌های عمومی گامی موثر برای به اشتراک‌گذاری تجربیات موفق کتابداران

منبع : لیزنا
فاطمه محمدبیگی، دبیر «جایزه ملی خدمات کتابخانه‌های عمومی» با بیان اهداف و تشریح روند برگزاری این جایزه ملی، این رویداد را گامی موثر برای به اشتراک گذاری تجربیات موفق کتابداران و معرفی خدمات شایسته و شاخص در کتابخانه‌ها دانست.
جایزه ملی خدمات کتابخانه‌های عمومی گامی موثر برای به اشتراک‌گذاری تجربیات موفق کتابداران

به گزارش لیزنا، نخستین دوره «جایزه ملی خدمات کتابخانه‌های عمومی: خدمات برون ‌کتابخانه‌ای» به عنوان یکی از بخش‌های جانبی همایش بین المللی «طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی؛ الگوها، تجربه‌ها و ایده‌ها» با انتشار فراخوانی از ابتدای آذر ماه آغاز به کار کرده و همزمان با برگزاری مرحله پایانی همایش مذکور در اردیبهشت ماه سال آینده به میزبانی شهر شیراز، برگزیدگان خود را معرفی خواهد کرد.

فاطمه محمدبیگی، نایب رئیس انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران و دبیر «جایزه ملی خدمات کتابخانه‌های عمومی» طی گفتگویی در این باره گفت: این جایزه ملی برای نخستین بار ویژه کتابداران همه انواع کتابخانه‌های عمومی نهادی و غیر نهادی طراحی شده و در حقیقت به عنوان یک مشوق و به منظور قدردانی از خدمات پایدار کتابدارانی که در راستای رسالت کتابخانه‌های عمومی خدمات دهی می‌کنند، توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و انجمن علمی کتابخانه‌های عمومی ایران برگزار می‌شود.

حرکت خدمات کتابخانه‌ای به سمت خارج از مرزهای کتابخانه

دبیر «جایزه ملی خدمات کتابخانه‌های عمومی» افزود: تاکید ما در این جایزه بر خدمات برون کتابخانه‌ای است که بر اساس روندی طراحی شده که امروز در دنیا شکل گرفته است. امروزه تمرکز خدمات کتابخانه‌ای در حال حرکت به سمت خارج از ساختمان‌های کتابخانه‌ است و کتابخانه‌ها برای بهبود تعاملات اجتماعی خودشان به دنبال بودن در محل اجتماعات مردمی هستند. در واقع این اندیشه که کتابخانه ها باید در جامعه قابل مشاهده باشند، باعث شده که کتابخانه‌ها راه‌هایی را برای حفظ حضور در اجتماعات و امکان عمومی کشف و دنبال کنند.

دبیر «جایزه ملی خدمات کتابخانه‌های عمومی» درباره جنبه خدمات برون کتابخانه ای این جایزه ملی توضیح داد: خدمات برون کتابخانه‌ای ممکن است شامل خدمات در اماکن ویژه مانند زندان ها، کانون‌های اصلاح و تربیت، بیمارستان‌ها، مدارس، آسایشگاه‌ها و مهدهای کودک مانند باشد. همچنین خدماتی که کتابداران ما با حضور در جشن ها و مراسم های ملی و مذهبی و مناسبت های مختلف ارائه می‌کنند و خدمات در مناطق فاقد کتابخانه، مناطقی مانند حاشیه شهرها، روستاها و مناطق عشایری و سکونتگاه های غیررسمی نیز می تواند جزو مصادیق این مسابقه محسوب شود. فعالیت‌هایی که در مواقع سوانح و بلایای طبیعی، همه‌گیری ها، سیل و زلزله انجام می‌شود و ارائه خدمات در خانه به برای سالمندان، کودکان افراد کم توان و ناتوان که امکان مراجعه به کتابخانه را ندارد نیز در این دسته قرار می‌گیرند.

محمدبیگی درباره شاخص‌های مورد نظر برای ارزیابی این فعالیت‌ها نیز گفت: اثرگذاری خدمت، گستره خدمت، نوع و تداوم خدمت، نوآوری و خلاقیت در خدمت و ضرورت خدمت از ملاک‌هایی هستند که خدمات ارائه شده بر اساس آنها مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

اشتراک گذاری تجربیات موفق خدمات شاخص کتابخانه‌ای

نایب رئیس انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران درباره اهداف برگزاری نخستین دوره «جایزه ملی خدمات کتابخانه‌های عمومی: خدمات برون ‌کتابخانه‌ای» گفت: فلسفه و موجودیت کتابخانه های عمومی بر اساس خدماتی شکل گرفته که به مخاطبان خود ارائه می دهد. امروزه خدمات متعددی توسط کتابداران در کتابخانه‌های عمومی در حال ارائه شدن است که یکی از مهمترین اهداف این جایزه معرفی و شناسایی این خدمات است.

محمدبیگی تصریح کرد: در واقع همایش بین المللی «طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی؛ الگوها، تجربه‌ها و ایده‌ها» و «جایزه ملی خدمات کتابخانه‌های عمومی: خدمات برون ‌کتابخانه‌ای» بستری برای به اشتراک گذاری تجربیات موفق کتابداران و معرفی خدمات شایسته و شاخص در کتابخانه‌ها فراهم می‌کند. چراکه ممکن است بسیاری از کتابخانه های عمومی امکان ارائه برخی خدمات ارائه شده در سایر کتابخانه‌های عمومی دیگر را داشته باشند، که این اشتراک گذاری باعث ارتقاء خدمات در خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری پیش نشست این جایزه در آبان ماه، همزمان با هفته کتاب گفت: در این مراسم که با حضور جمعی از مسولان نهاد، اعضای انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی و جمعی از فعالان فرهگی برگزار شد، ضمن رونمایی از پوستر مسابقه و  تشریح محورها و فرآیندهای برگزاری آن، از کتابداران و فعالان فرهنگی علاقه‌مند برای شرکت در این رویداد فرهنگی دعوت بعمل آمد.

روند داوری و جوایز «جایزه ملی خدمات کتابخانه‌های عمومی»

فاطمه محمدبیگی درباره داوران و روند داوری «جایزه ملی خدمات کتابخانه‌های عمومی» نیز گفت: داوران  نخستین جایزه خدمات کتابخانه‌های عمومی عصمت مؤمنی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی؛ منصور کوهی رستمی، رئیس هیئت‌مدیرهٔ انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران؛ علی کاشفی خوانساری، فعال فرهنگی؛ منصوره مصطفی‌زاده، فعال فرهنگی و یوسف عابدی، رئیس گروه برنامه‌ریزی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خواهند بود که در چند مرحله کار داوری را انجام خواهند داد.

وی ادامه داد: در مرحله نخست داوری توسط هیئت محترم داوران انجام و ۱۰ نامزد به عنوان برگزیده انتخاب می شود؛ در مرحله دوم بازدید میدانی توسط ارزیاب های انجمن  صورت می گیرد و نامزدهای منتخب کارهای خود را در  همایش «طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی؛ الگوها، تجربه‌ها و ایده‌ها» که در اردیبهشت ماه سال آینده به میزبانی شهر شیراز برگزار می‌شود، ارائه می کنند؛ در نهایت نفرات اول تا سوم بر اساس امتیاز داوران بصورت ۵۰ درصد و رای گیری از اعضای پیوسته انجمن بصورت ۵۰ درصد انتخاب خواهند شد.