کد خبر: 45160
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 06 بهمن 1400 - 13:43

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

۴۰۰ هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی کشور ارسال شد

منبع : لیزنا
سیدباقر میرعبداللهی مدیرکل تأمین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از خرید و ارسال حدود ۴۰۰ هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی کشور خبر داد.
۴۰۰ هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی کشور ارسال شد

به گزارش لیزنا، سیدباقر میرعبداللهی، مدیرکل تأمین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اعلام خبر خرید و ارسال حدود ۴۰۰ هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی کشور  گفت: متأسفانه در یکی ‌ـ دو سال اخیر، به دلیل همه‌گیری بیماری کرونا و تعطیلی کتابخانه‌ها، ارائه خدمات به اعضا کاهش یافته بود و اکنون، همزمان با بازگشایی کتابخانه‌ها، در حال ارسال منابع جدید به کتابخانه‌ها هستیم.

میرعبداللهی ادامه داد: این منابع جدید، شامل بیش از ۱۵۰ عنوان کتاب است که با هزینه‌ای بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال از حدود ۷۰ ناشر خصوصی و دولتی از جمله مدرسه، پیدایش، فاطمی، صابرین، ویژه نشر، نظر، ذکر، شهید کاظمی، علمی و فرهنگی، معین، آفرینگان، مهرسا، هرمس، شقایق، کتابسرای تندیس، به‌نشر، فنی ایران، گیسا، مبتکران، شباویز، عروج اندیشه، افق و لوپه تو به عنوان نورسیده ۴۵ در حال ارسال به کتابخانه‌هاست که تا پایان هفته جاری ارسال آن به پایان خواهد رسید.

مدیرکل تامین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یادآور شد: موضوع بخش عمده‌ای از این کتاب‌های در حال ارسال، ادبیات داستانی و ـ در مرحله بعد ـ روانشناسی، تاریخ، هنر و علوم کاربردی است. همچنین گروه سنی کودک و نوجوان بیشترین استفاده کننده این منابع هستند.

وی با اشاره به برخی آثار ارسال شده به کتابخانه‌های عمومی گفت: کتاب «حماسه امام سجاد (ع)» از موسسه پژوهشی ـ فرهنگی انقلاب اسلامی، مشتمل بر گفتارهایی از رهبر معظّم انقلاب (مدظله ‌العالی) درباره‌ مبارزات سیاسی - فرهنگی امام سجاد است که در آن به تبیین نظریه‌ انسان ۲۵۰ ساله پرداخته اند. کتاب ارسالی دیگر در نورسیده شماره ۴۵، مجموعه ۶ جلدی «حکایت حضور» نگاشته محمدتقی اختیاری از انتشارات مدرسه است که در آن روایت تشرّف عالمان و افراد دیگر به محضرمقدس امام زمان (عج) روایت شده است. همچنین کتاب «آشپزخانه دیابتی‌ها» نوشته دکتر آرمین روسمایر به ترجمه محمد طاهر طاهر از نشر پیدایش در این نورسیده برای همه کتابخانه ها ارسال شده است.

میرعبداللهی، توجه به گروه‌های خاص از جمله ناشنوایان و تأمین منابع مناسب برای این گروه را از دغدغه‌های اداره کل منابع دانست و افزود: با توجه به عدم کمبود آشکارعناوین مخصوص ناشنوایان، اداره کل منابع، با همت کارشناسان این حوزه ۱۸۰ عنوان از کتاب‌های مناسب برای این گروه از اعضا را رصد و بررسی کرد. پیش‌بینی می‌شود ۸۰ عنوان به مرحله نهایی خرید برسد که در یک بسته جداگانه بزودی به کتابخانه های دارای بخش ناشنوایان ارسال خواهد شد.

میرعبداللهی با اشاره به مطالبه همیشگی رهبر انقلاب مبنی بر اینکه «کتاب و کتابخوانی باید وارد زندگی مردم شود»، گفت: زمینه‌سازی برای خوب خواندنِ کتاب و کتابِ خوب خواندن، اصلی‌ترین و تخصصی‌ترین وظیفه کتابداران نهاد است که ما آن را با عنوان «ترویج کتابخوانی» می‌شناسیم. به همین دلیل انتظار داریم که کار مهم و حساس ترویج کتابخوانی به همت کتابداران و پس از دریافت این منابع، گسترده‌تر و خلاقانه‌تر از پیش انجام شود. او اظهار امیدواری کرد که نورسیده شماره ۴۶ نیز در سال جاری آماده ارسال به کتابخانه‌ها شود.