کد خبر: 45227
تاریخ انتشار: یکشنبه, 17 بهمن 1400 - 14:30

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

کتابخانه مشارکتی امام خامنه ای کاخک گناباد افتتاح شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی
مراسم آئین افتتاح کتابخانه عمومی مشارکتی امام خامنه ای(مدظله العالی) حوزه علمیه حسنیه کاخک شهرستان گناباد برگزار شد.
کتابخانه مشارکتی امام خامنه ای کاخک گناباد افتتاح شد

به گزارش لیزنا،  آئین افتتاح کتابخانه مشارکتی امام خامنه ای(مدظله العالی) حوزه علمیه حسنیه کاخک شهرستان گناباد با حضور رضا نصیری، سرپرست فرماندار شهرستان گناباد؛ حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی؛ حجت الاسلام و المسلمین ولی خاکشور، امام جمعه و مدیر حوزه علمیه حسنیه شهر کاخک؛ حجت الاسلام و المسلمین حمید مقیمیان، رئیس شورای اسلامی شهر کاخک؛ حجت الاسلام علی گوهری، مدیر حوزه علمیه امام رضا(ع) و جمعی دیگر از مسئولین شهرستان برگزار شد.

در ابتدا این مراسم رضا نصیری، سرپرست فرمانداری شهرستان گناباد ضمن خیر مقدم به حاضرین در مراسم گفت: موضوع کتاب و کتابخوانی به عنوان یکی از مهمترین و موثرترین برنامه های فرهنگی و علمی است که با ترویج آن می توانیم بخشی از نیازهای جامعه به ویژه نسل جوان را پاسخگو باشیم.

وی ضمن اشاره به خاطره ای از کتابخوانی مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، افزود: رهبر انقلاب اسلامی(مدظله العالی) یک کتابخوان حرفه ای هستند و این امر را نیز در خانواده خود ترویج داده اند، به طور مثال شیوه مطالعاتی ایشان بدین گونه است که پس از مطالعه یک کتاب آن را برای مطالعه در اختیار دیگر افراد خانواده قرار می دهند. این امر باعث می شود تا علاوه بر ترغیب سایر افراد به امر مطالعه، شور و شعف ناشی از این مسئله نیز در خانواده ایجاد شود.

نصیری با اشاره به اینکه در حوزه کتاب و کتابخوانی باید از روشهای نوین استفاده شود، گفت: نباید به کتاب به چشم یک منبع که در قفسه منتظر به امانت گرفته شدن است، نگاه کنیم، بلکه ما باید سعی کنیم کتاب را وارد زندگی مردم کنیم. این هدف می تواند با برگزاری برنامه هایی همچون کاروان کتاب، راه اندازی ایستگاه های مطالعه در امکان عمومی و پر تردد، برگزاری آئینهای نقد، بررسی و رونمایی از کتاب، برگزاری نمایشگاه های کتاب در مناسبتهای مختلف ملی و مذهبی و ... جامعه عمل پوشانده شود.

وی ضمن معرفی کتاب «رقصی چنین میانه میدانم آرزوست» اثر شهید مصطفی چمران، افزود: تسهیلگری در دسترسی عموم مردم به کتاب یکی از عوامل مهم در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است. اگر چه که فضاهای مجازی و ابزارهای نوین صوتی و تصویری هیچگاه نمی توانند جای یک کتاب فیزیکی را بگیرند اما می توانیم با کمی هوشیاری و دقت این ابزارها را به خدمت کتاب درآوریم. گوش دادن به کتابهای صوتی می تواند جایگزین مناسبی برای کتاب فیزیکی در مواردی باشد که فرد در حین انجام کارهای روزمره می تواند انجام دهد.

حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی ضمن تبریک ایام الله دهه فجر و گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل(ره) و شهدای انقلاب  اسلامی، دفاع مقدس، مدافعان حرم و مدافعان سلامت گفت: امروز کتابخانه های عمومی از حالت سنتی صرف انباشت و امانت کتاب و سالن مطالعه خارج شده اند و به فرهنگسراهای اجتماعی که وظیفه پاسخگویی به نیازهای دانشی و اطلاعاتی عموم مردم را بر عهده دارند، تبدیل شده اند. اگر نگاه ما به کتابخانه های عمومی نگاه فرهنگسرایی، دانشگاهی، مراکز نوآوری و  رشد فکری باشد می توانیم خروجی مناسب و بسیار متفاوتی را دریافت کنیم.

وی با اشاره به وجود بالغ بر 3500 باب کتابخانه عمومی در کشور، افزود: امروز کتابداران به عنوان مشاوران امین مردم در حال ارائه مشاوره در انتخاب کتاب، سبک خواندن، چگونگی دریافت اطلاعات و ... به عموم جامعه هستند. امیدوارم با تغییر نگاه خود به کتابخانه ها شاهد تبدیل شدن این مراکز به پایگاه های علم، نوآوری و مشارکت اجتماعی و فرهنگی عموم مردم در جامعه باشیم.

علی اکبر سبزیان ضمن تشکر از مسئولین حوزه علمیه حسنیه کاخک گناباد و رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان گناباد در این رویداد مهم فرهنگی، گفت: ارتباط کتابخانه عمومی مشارکتی با مردم پیوندی مبارک است. هدف ما از ایجاد کتابخانه های عمومی مشارکتی تبدیل کردن کتابخانه های عمومی سایر دستگاه های اجرایی به محل تردد مردم و آشنایی بیشتر با فعالیتهای آنان است. در واقع می توان اینگونه گفت که راه اندازی کتابخانه عمومی مشارکتی در حوزه علمیه حسنیه کاخک می تواند مرکز رویدادهای مهم وموثر فرهنگی همچون ارتباط مستمر و موثر مردم با حوزه علمیه، بزرگان دینی و ... شود.

وی افزود: من معتقدم انقلاب اسلامی، انقلاب کتاب بود، در واقع کتاب زمینه ساز انقلاب بود. بسیاری از انقلابیون در خاطراتشان می گویند اگر امروز سلاح هسته ای جرمی بزرگ در جهان است، در آن زمان داشتن کتاب تحریرالرسمی از امام خمینی(ره) جرمی بزرگ محسوب و آن فرد با اشد مجازات از سوی ساواک محکوم می شد، چرا که کتاب عامل بیدار کننده است. دوران طاغوت دوران خفقان و بستن شاهراه های دانایی و آگاهی بود. بنابراین ما باید در استمرار و تداوم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به ویژه در گام دوم انقلاب به کتاب به عنوان یک عمل پیش برنده توجه کنیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی بر ایران قوی، عنوان کرد: ایشان در بیانیه گام دوم انقلاب نیز تأکید می فرمایند که «روی دیگر دانایی، توانایی است. برای ایران توانا باید دانا بود» و این نشان از برنامه های کتاب محور  است و یا در بخشی دیگر می فرمایند« باید ابتکار عمل به خرج داد»  که در این حوزه می توان به کتابهای صوتی و دیجیتالی، برگزاری برنامه های رونمایی، نقدو  بررسی  کتابهای فاخر در زمینه های مختلف و ... اشاره کرد.

وی با بیان اینکه ما معتقدیم در دوران کرونا مردم خراسان رضوی کتابخوان تر شده اند، افزود: ایام کرونا خارج از مبحث تهدید آن، عامل موثری در هدایت جامعه به سمت کتاب و کتابخوانی بود. مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نقطه نهایی حوزه کتاب را در ایران کتابخوان می دانند و این امر از طریق فرد کتابخوان، خانواده کتابخوان، شهر کتابخوان و ... بوجود می آید.

حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان در پایان اظهار امیدواری کرد ملت ایران در آینده به واسطه ایجاد ایران کتابخوان حرفی برای گفتن در جهان داشته باشد ، گفت: همچنین امیدوارم به این کتابخانه برکت مزین شدن  آن به نام مبارک مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به عنوان یک کتابخوان حرفه ای، محلی برای پرورش کتابخوانان حرفه ای و عامل به کتاب و کتابخوانی شود.

گفتنی است، شهر کاخک شهرستان گناباد دارای دو کتابخانه عمومی امام زاده محمدعابد(ع) و شهید باهنر است. کتابخانه عمومی مشارکتی امام خامنه ای(مدظله العالی) حوزه علمیه حسنیه نیز به عنوان سومین کتابخانه عمومی شهر کاخک با مساحت 110مترمربع و بالغ بر 12000 نسخه کتاب راه اندازی شد . همچنین مراسم رونمایی و امضای پوستر برنامه نیز برگزار شد.