کد خبر: 45401
تاریخ انتشار: دوشنبه, 16 اسفند 1400 - 13:19

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

۷ هزار و ۴۲۱ اثر به پویش ملی «بهار موعود» ارسال شد

منبع : لیزنا
نغمه مستشار نظامی با اشاره به روند برگزاری پویش ملی «بهار موعود» در سال ۱۴۰۰، از دریافت ۷ هزار و ۴۲۱ اثر در قالب رباعی دوبیتی و تک بیتی مهدوی و رباعی دوبیتی و تک بیتی بهاری در این پویش خبر داد.
۷ هزار و ۴۲۱ اثر به پویش ملی «بهار موعود» ارسال شد

به گزارش لیزنا، نغمه مستشار نظامی، دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره ضرورت و روند برگزاری پویش ملی «بهار موعود» گفت: به دلیل وجود دو مناسبت مبارک نیمه شعبان در سال ۱۴۰۰ رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی خود، از سال ۱۴۰۰ به عنوان سال متبرک یاد کردند. محافل ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز به همین مناسبت پویشی با عنوان پویش ملی «بهار موعود» را برای اجرا در این سال برنامه‌ریزی کرد.

وی افزود: بر این اساس این پویش با انتشار فراخوانی در رسانه‌ها و فضای مجازی از فروردین ماه سال ۱۴۰۰ کار خود را آغاز کرد. شعرا، ادبا و چهره های ادبی و همچنین عموم مردم، مشتاقان و علاقه مندان تا پایان بهمن ماه فرصت داشتند تا آثار خود را در قالب رباعی دوبیتی و تک بیتی با موضوع «مهدویت» و «بهار» و با هشتگ های #بهار_موعود، #سال_متبرک، #ابیات_ظهور، #اللهم_عجل_لولیک_الفرج و #محافل_ادبی_نهاد_کتابخانه_های_عمومی_کشور، در اینستاگرام منتشر و یا از طریق ایمیل و پیامرسان واتساپ به دبیرخانه این پویش ارسال کنند.

دبیر محافل ادبی نهاد درباره میزان استقبال از این پویش توضیح داد:  اینکه آغاز و پایان یک سال مزین و متبرک به نام حضرت مهدی(عج) باشد واقعاً یک انگیزه و حس دیگری به عاشقان آن حضرت، به‌خصوص به شاعران و اهالی قلم می دهد که در این سال بیش از پیش از ایشان یاد شود. خوشبختانه کتابداران و اعضای کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در کنار شاعران مشارکت خوبی در پویش «بهار موعود» داشتند و یکی از اتفاقات خوب و خجسته ای که در پی برگزاری این پویش رخ داد این بود که هر هفته در روزهای آدینه، شاعران در محافل ادبی سراسر کشور دوبیتی ها و رباعی های خود با این موضوع را می‌خواندند و به اشتراک می‌گذاشتند که با بازخوردهای خوبی در فضای مجازی همراه شد.

مستشار نظامی با ارائه آماری از شرکت کنندگان در پویش ملی «بهار موعود» ادامه داد: به طور کلی ۴۳۲۵ رباعی دوبیتی مهدوی، ۶۲۰ تک بیتی مهدوی و ۲۳۴۶ رباعی دوبیتی بهاری و ۱۳۰ تک بیتی بهاری به دست ما رسید. البته تعداد آثار ارسالی بسیار بیشتر بود، اما در یک مرحله بررسی آثار غیر مرتبط و آثاری که مشکلاتی به لحاظ وزنی داشتند از پویش خارج و ۷۴۲۱ اثر به مرحله بعدی راه یافتند. در این میان بیشتر آثار ارسالی به دو بیتی رباعی مهدوی اختصاص داشت و بسیاری از شاعرانی که به موضوع بهار پرداخته بودند، آن را به موضوع مهدویت ارتباط دادند.

وی درباره دلیل انتخاب قالب رباعی و دوبیتی برای برگزاری این پویش گفت: گرچه ممکن است این قالب در ابتدا ساده‌ به نظر بیاید اما قالب بسیار دشواری است؛ به دلیل اینکه شاعر باید در چهار مصراع پیام خود را انتقال داده و تاثیر مورد نظرش را در این فرصت کم ایجاد کند. ضمن اینکه ما در اشعار موجود منتشر شده در موضوع مهدویت با کمبودهایی در قالب رباعی و دوبیتی مواجه هستیم. همچنین تک بیتی هم قالبی است که کمتر در این موضوع به آن پرداخته شده است.

دبیر محافل ادبی نهاد با اشاره به تدوین کتابی از آثار برگزیده این پویش افزود: ما در هفته های اخیر در شورای ادبی محافل نهاد در حال ارزیابی آثار ارسال شده بودیم و با تصمیم و انتخاب این شورا آثاری از شاعران ایرانی، افغانستانی و هندی شرکت کننده در این پویش، در کتابی ۷۵ صفحه ای جمع آوری و تدوین شد. هدف ما از جمع آوری این مجموعه این بوده که افرادی که به دنبال مرجع و منبعی برای اشعار مهدوی هستند، بتوانند از طریق این کتاب به رباعی و دوبیتی‌های ارزشمندی دسترسی پیدا کنند.

نغمه مستشار نظامی با تقدیر از اهتمام و توجه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به موضوع مهدویت در برنامه‌های فرهنگی کتابخانه‌ها، گفت: بنا داریم مراسم اختتامیه این پویش را در ۱۷ اسفندماه و رونمایی از کتاب را در دومین مراسم نیمه شعبان سال ۱۴۰۰، در اسفند ماه برگزار کنیم و طی آن ضمن معرفی و تقدیر از ۱۲ شاعر برتر شرکت کننده در این پویش، کتاب پویش ملی بهار موعود را نیز رونمایی کنیم.