کد خبر: 45600
تاریخ انتشار: سه شنبه, 06 ارديبهشت 1401 - 09:18

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

نشست نقد و بررسی کتاب « دشت سوزان» برگزار شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی
نشست نقد و بررسی کتاب « دشت سوزان» اثر خوآن رولفو نویسنده معاصر مکزیکی در بوکان برگزار شد.
نشست نقد و بررسی کتاب « دشت سوزان» برگزار شد

به گزارش لیزنا، جلسه نقد و بررسی کتاب «دشت سوزان» اثر خوآن رولفو نویسنده معاصر مکزیکی با حضور لیلا بهرام بیگی، دبیر محفل ادبی مستوره و متقد ادبی و  مشارکت جمعی از نویسندگان جوان بوکانی برگزار شد.

در ابتدای جلسه، دبیر محفل ادبی مستوره به تمایز رولفو با سایر نویسندگان پرداخت و افزود: رولفو در طول زندگانی کوتاهش تنها دو کتاب نوشت که از آن به عنوان مرجعی برای ژانرهای ادبی استفاده می شود. در «دشت سوزان» ما با مجموعه ای داستان کوتاه رو به رو هستیم که با سبک نگارش مدرن به رشته تحریر در آمده است و با رمان بلند متفاوت است.

بهرام بیگی در ادامه نقد فرمالیستی را بهترین ابزار برای نقد داستان کوتاه معرفی و تأکید کرد: ما در داستان کوتاه ضمن ایجاد جذابیت بالا، نیاز داریم در نهایت ایجاز بنویسیم و از جملات کوتاه استفاده کنیم. رولفو با انتخاب راوی اول شخص مفرد (من) سعی دارد هم ذات‌پنداری خواننده با متن را بالا ببرد؛ به عنوان نمونه در اولین داستان کوتاه رنج شدید یک کودک را از زبان خودش روایت می‌کند. کودکی که مدام گرسنه است تا جایی که گلهای درختان، باقیمانده غذای حیوانات و ... را می خورد، مردم او را دیوانه صدا می کنند و به او سنگ می زنند.

دبیر محفل ادبی مستوره، رولفو را در ایجاد چالش چهار گانه موفق دانست و افزود: در داستان کوتاه اول کودک با خود درگیر است و به این فکر می کند که آیا رتیل را بکشم یا نه؟ این کشمکش در ارتباط با دیگران که او را سنگ می زنند و با مادرخوانده نیز ادامه دارد. جهنم و بهشت و خرافات نیز او را تحت فشار قرار داده اند و او از طبیعت نیز دل خوشی ندارد؛ هوای گرم شرجی ، صدای قورباغه ها، رتیل و دیگر حشرات خانگی نیز آسایش این کودک را سلب کرده اند.

این منتقد در پایان تأکید کرد: داستان کوتاه رولفو از انسجام قوی برخوردار است؛ پلات داستان چندمدلولی است و برای ما مشخص نیست چرا حال پسر اینگونه است.

 این جلسه با بحث و تبادل نظر حاضران درباره کتاب به پایان رسید.