کد خبر: 45636
تاریخ انتشار: دوشنبه, 12 ارديبهشت 1401 - 13:26

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

کتابخانه‌های عمومی پایگاهی برای دستیابی به اطلاعات شغلی و تجاری هستند

منبع : لیزنا
اکرم قدیمی، رئیس کرسی یونسکو در ترویج علم و رئیس انجمن ترویج علم ایران، برگزاری همایش بین‌المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی؛ الگوها، تجربه‌ها و ایده‌ها را فرصت مغتنمی برای اشتراک دانش و تجربه میان کتابداران، سیاستگذاران و برنامه‌ریزان توصیف کرد و گفت: مهم ترین ویژگی کتابخانه‌های عمومی ایجاد محیطی باشد که در آن اهمیت و لذت خواندن کاملا محسوس است.
کتابخانه‌های عمومی پایگاهی برای دستیابی به اطلاعات شغلی و تجاری هستند

به گزارش لیزنا، اکرم قدیمی، رئیس کرسی یونسکو در ترویج علم و رئیس انجمن ترویج علم ایران با ارسال پیام تصویری به همایش بین‌المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی؛ الگوها، تجربه‌ها و ایده‌ها، کتابخانه های عمومی  را از مهم ترین نهادهای هر جامعه دانست که با عملکرد صحیح و منظم خود می توانند دانایی و علم را در جامعه ترویج دهند. در این پیام آمده است:

به نام خدا

اکرم قدیمی هستم، رئیس کرسی یونسکو در ترویج علم و رئیس انجمن ترویج علم ایران

کتابخانه نهادی اجتماعی است که با گردآوری، سازماندهی و نگهداری دانش مدون بشر امکان رشد اندیشه، شکوفایی استعداد و باروری ذهن انسان خلاق، پویا و جستجوگر را فراهم می کند. کتابخانه های عمومی در واقع پایگاه های اطلاعاتی اشتراک دانش و تجربیات میان تمام گروه های جامعه هستند که می توانند همانند یک خانه اعضای یک جامعه را به دور هم گردآورند. ضمن ایجاد ارتباط میان اعضا، زمینه لازم برای تبادل دانش و تجربیات را فراهم می سازند.

کتابخانه ها از مهم ترین نهادهای هر جامعه هستند که با عملکرد صحیح و منظم خود می توانند دانایی و علم را در جامعه ترویج دهند. تاکید بر جایگاه اجتماعی کتابخانه های عمومی با توجه به اکوسیستم اجتماعی امری قابل توجه و حائز اهمیت است.

کتابخانه‌های عمومی به عنوان مراکز علم‌آموزی یکی از مهم ترین نهادهایی هستند که از آن‌ها به عنوان پایگاهی برای دستیابی به اطلاعات شغلی، تجاری و کسب و کار استفاده می‌شود. این کتابخانه‌ها می‌توانند صاحبان پیشه‌های مختلف را در توسعه و بهبود مسائل اقتصادی زندگی روزمره یاری رسانند و به افراد جویای حرفه و شغل در جهت دستیابی به مشاغل و حرفه‌های متناسب با توانایی‌هایشان کمک کنند. همچنین به هدایت فرهنگ مطالعه و کتابخوانی کمک شایانی می کنند.

کتابخانه‌های عمومی هم از نظر منابع اطلاعاتی هدفمندی که در اختیار دارند و هم از نظر فضایی که در اختیار مردم قرار می‌دهند، بهترین امکان را برای ایجاد حس مشارکت و آموزش آن و رعایت حریم و حقوق دیگران فراهم می‌آورند. کتابخانه‌های عمومی از طریق فراهم‌آوردن امکان مطالعه، تضارب آرا و شرکت در مراسم و فعالیت‌های جمعی مختلفی که خود با استفاده از فضای رایگانشان ساماندهی می‌کنند، زمینه‌های ایجاد اعتماد و همدلی میان افراد جامعه را فراهم می‌سازند. در واقع کتابخانه‌های عمومی یکی از نهاهای مهم ترویج علم هستند که به مثابه گنجینه حافظه‌ی جمعی نقش ایفا می‌کنند.

خدمات کتابخانه‌های عمومی باید بر اساس برابری دسترسی برای همگان صرف نظر از سن، نژاد، مذهب، ملیت، زبان یا موقعیت اجتماعی ارائه شود. شاید مهم ترین ویژگی کتابخانه‌های عمومی ایجاد محیطی باشد که در آن اهمیت و لذت خواندن کاملا محسوس است. کتابخانه‌ها که از یادگیری رسمی و غیررسمی و همچنین توسعه ادبیات برای تمام سنین حمایت می‌کنند، در نوع خود موجب ترویج آگاهی نسبت به میراث فرهنگی و کمک به شکل‌گیری جوامع تکثرپذیر و متنوع خواهند شد.

خدمات کتابخانه‌ای با توجه به ابزارهای فناورانه، چارچوب‌های گردآوری اطلاعات و نیازهای جامعه متنوع بوده به سرعت در حال تکامل و تحول است.

برگزاری همایش بین‌المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی؛ الگوها، تجربه‌ها و ایده‌ها، فرصت مغتنمی برای اشتراک دانش و تجربه میان کتابداران، سیاستگذاران و برنامه‌ریزان فراهم می‌آورد.