کد خبر: 45667
تاریخ انتشار: دوشنبه, 19 ارديبهشت 1401 - 12:34

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

نهاد کتابخانه‌ها در انتصاب مدیران خود باید از ظرفیت‌های کارشناسانش بهره‌مند شود

منبع : لیزنا
مهدی رمضانی در همایش سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها تاکید کرد: نگاه من در انتصابات مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور توجه به افراد و کارشناسان این نهاد است زیرا معتقدم نهاد در داخل فضای خود دارای ظرفیت‌های بسیاری است که باید از آن ها بهره کافی را برد.
نهاد کتابخانه‌ها در انتصاب مدیران خود باید از ظرفیت‌های کارشناسانش بهره‌مند شود

به گزارش لیزنا، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در اولین روز از همایش مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها با ارایه گزارشی از مجموعه اقدامات و فعالیت‌های این نهاد در حوزه فرهنگی گفت: یکی از اهداف تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ایجاد فضای مرتبط با مردم و فضاهای مردم نهاد است که باید به این مهم توجه شود.

وی با تاکید بر اینکه ما برای تقویت فضای جبهه انقلابی وارد عمل و اقدام شده ایم، تاکید کرد: نگاه من در انتصابات مدیران نهاد کتابخانه های عمومی کشور توجه به افراد و کارشناسان این نهاد است زیرا معتقدم نهاد در داخل فضای خود دارای ظرفیت‌های بسیاری است که باید از آن ها بهره کافی را برد.

رمضانی با اشاره به اینکه ۶۸ درصد از کارکنان این نهاد را بانوان تشکیل می دهند گفت: اساساً نگاه ما در انجام اقدامات و فعالیت‌ها نگاه جنسیتی نیست بلکه به بهره گیری از ظرفیت نیروهای کارآمد و توانمند توجه داریم.

وی با اشاره به برخی از اقدامات نهاد در حوزه توسعه کتابخانه های عمومی در سراسر کشور تصریح کرد: توسعه کتابخانه های روستایی و دسترسی روستاهای کمتر توسعه یافته به فضای کتابخانه از اولویت های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است.

رمضانی با اشاره به توقف ایستگاه‌های مطالعه ادامه داد: اقدامات دیگری از جمله پیشخوان های مطالعه جایگزین این ایستگاه ها شد. در حال حاضر ۵ پیشخوان در کشور شکل گرفته و در حال توسعه این پیشخوان ها در سراسر کشور هستیم.

رمضانی با تاکید بر اینکه در صورت رعایت استانداردهای لازم از هر اقدامی که منجر به افزایش ظرفیت کتابخانه های عمومی شود، حمایت خواهیم کرد، گفت: از هرگونه کلنگ زنی که مشخص نشود چه کسی می‌خواهد آن را آغاز و یا به اتمام برساند نیز جلوگیری خواهیم کرد. محافل ادبی ما در استان‌ها نیز فعال شده و به دنبال افزایش آنها هستیم.

رمضانی با اشاره به برخی ظرفیت های کتابخانه ها ادامه داد: نگاه دنیا به کتابخانه‌ها تغییر کرده و منطق اصلی توجه بر کتاب و کتابخوانی است اما فعالیت های دیگر مانند برگزاری گالری‌ها و ... نیز در آن می تواند شکل بگیرد و ما نیز به دنبال افزایش ظرفیت کتابخانه‌ها و توسعه آن هستیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور توجه به حوزه نابینایان و ناشنوایان، پیگیری و توسعه کتابخانه های روستایی و مشارکت ۷۰ درصدی در جشنواره روستاهای دوستدار کتاب و... را از دیگر اقدامات این نهاد برشمرد.

وی در پایان گفت: امیدواریم با توجه به فضای جدیدی که برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وجود آمده بتوانیم خدمات ماندگاری در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی داشته باشیم.