کد خبر: 45736
تاریخ انتشار: سه شنبه, 27 ارديبهشت 1401 - 10:38

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری:

ارتقا توانمندی‌های فردی کتابداران و ابزارهای نوین

منبع : لیزنا
محمدصادق خیاطیان، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری گفت: اگر باور داریم کتابداری علم است و ابزاری برای توانمندسازی است و می‌تواند افراد را به کتاب خوانی مشتاق کند باید آن را جدی بگیریم. باید خودمان را توانمند کنیم و در معرض آموزش و ارتقاء قرار دهیم تا بتوانیم این کار جدید را به ثمر برسانیم.
ارتقا توانمندی‌های فردی کتابداران و ابزارهای نوین

به گزارش لیزنا، همایش بین‌المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی؛ الگوها، تجربه‌ها و ایده‌ها با محور طراحی خدمات برای کتابخانه‌های عمومی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی و با حضور مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، استادان علم اطلاعات و دانش شناسی، محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس؛ محمدصادق خیاطیان، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و سخنرانی مجازی نارش آگرول، رئیس انجمن بین‌المللی علوم و فناوری اطلاعات، باربارا لیسون، رئیس ایفلا ساعاتی پیش با برگزاری مراسم افتتاحیه به صورت رسمی آغاز شد.

محمدصادق خیاطیان، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری طی سخنانی گفت: خدا را سپاسگزارم که توفیق پیدا کردم در این جمع بسیار ارزشمند علمی و فرهنگی حضور پیدا کنم و سلام  آقای رئیس‌جمهور را به این همایش برسانم. توفیقی برای من است که در یک نشست بسیار مهم که بخش کلیدی در ترویج و اشاعه علم در جامعه است حضور پیدا می کنم. 

وی در ادامه با تقدیر از دست اندرکاران این همایش برای انتخاب شهر شیراز به عنوان مهد تمدن و فرهنگ ایرانی و اسلامی برای محل اجرایی همایش بین‌المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی؛ الگوها، تجربه‌ها و ایده‌ها تصریح کرد: یکی از بزرگان گفته بود کتاب زیربنای تمدن بشری است. به نظرم جایگاه و اهمیت موضوع کتاب بسیار روشن است. به خصوص امروز این جایگاه پیش از گذشته مورد اهمیت است. می توانیم درک کنیم این دوران ، دوران تعقل، فرهنگ، تکنولوژی و بستر سازی کتاب برای اشاعه این موارد بسیار قابل توجه است و اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست. علیرغم همه پیشرفت های بشری در عرصه تکنولوژی و با همه توسعه هایی که ما در  ابزارهای مختلف به اطلاع رسانی و ابزارهای جمعی داشتیم به نظر می‌رسد کتاب همچنان از  جایگاه والایی قرار دارد. همه این ابزارها باید مورد استفاده قرار گیرد و توسعه داد. نوآوری را باید در اشاعه علمی ترویج کرد و بسط داد. اما به نظر می‌رسد نسخ مکتوب و کتاب جایگاهش بر کسی پوشیده نیست و این جایگاه را نمی شود خدشه دار کرد.

کتاب وسیله ای مهم برای انتفال دانش

وی افزود: می توان گفت کتاب وسیله ای بسیار مهم و ارزشمند برای انتقال دانش، برای گسترش بینش ها و برای ارائه مفاهیم است. کتاب ابزاری برای توسعه مرزهای دانش است. بسیاری از مفاهیم را در قالب کتاب می توان بسط و توسعه داد.  بسیاری از جامعه‌شناسان معتقدند ملت‌هایی که با مطالعه مانوس بودند و کتاب و کتابخوانی برای آنها اولویت بوده قطعاً توانستند فرهنگی ماندگارتر و پویاتر از خود به جای بگذارند. این نقشی است که خلاصه می‌شود در آن جمله کلیدی که می گوید کتاب زیربنای تمدن بشری است.

خیاطیان تصریح کرد: محور دیگر صحبت هایم نقش کتابخانه های عمومی است. جایگاهی که امروز نهاد کتابخانه های عمومی به عنوان پیشران عرصه ترویج علم دارد بر کسی پوشیده نیست. این سابقه طولانی در کشورمان دارد که در عرصه دانش همیشه پیشتاز بوده است. امروز شاهد هستیم که نقش نهاد کتابخانه‌های عمومی به عنوان نهادی که اجتماعی یا نهادی علمی است بر کسی پوشیده نیست. امروز از نهاد انتظار می رود با آن چه در چند سال گذشته هدف گذاری کرده است متفاوت باشد. بسیاری از نوآوری‌های که امروز در جامعه برای ترویج و اشاعه کتابخوانی نیاز داریم باید از دل نهاد اجتماعی کتابخانه های عمومی کشور بیرون آید.  با توجه به شعار سال باید بررسی کنیم که چگونه باید نوآوری را در عرصه کتاب و کتابخانه هم در حوزه تولید و توسعه و ترویج به کار ببندیم.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: بسیاری از ابزارهای که امروز توسعه پیدا کرده در کشور قابل استفاده است تکنولوژی های مختلفی که در بروزرسانی کتاب و نوآور کردن و در دسترس قرار دادن کتاب ها با ابزارهای نوین توانستند ایفای نقش کنند بر کسی پوشیده نیست تا  کتاب را به ساده ترین شکل در دسترس مردم قرار دهند. این نقشی است که نهاد می تواند از آن استفاده کند.
استفاده از شبکه‌های نخبگانی و صاحبان تجربه این کار قابلیت توسعه دارد.  این کاری است که توسط نهاد کتابخانه های عمومی قابل گسترش است. دیگر نمی توان از راه های سنتی مسیر توسعه کتاب و کتابخوانی را دنبال کرد و باید در فضای جدید کرد آن را جستجو کرد. اگرچه تکنولوژی ها در مسیر توسعه نقش مهمی ایفا می کند اما غفلت از نیروی انسانی صاحب تجربه به فعالین این حوزه می تواند آسیب زا باشد.

وی افزود: من منکر استفاده از نرم‌افزار و تکنولوژی‌های جدید نیستم اما قصد دارم بگویم که فرد کتابدار و فردی که در معرض مخاطبین قرار می گیرد و می تواند در جلب مخاطبین به کتابخانه موثر باشد بسیار مورد توجه قرار گیرد. اگر باور داریم کتابداری علم است و ابزاری برای توانمندسازی است و می‌تواند افراد را به کتاب خوانی مشتاق کند باید آن را جدی بگیریم. باید خودمان را توانمند کنیم و در معرض آموزش و ارتقاء قرار دهیم تا بتوانیم این کار جدید را به ثمر برسانیم. 

ضرورت توجه به حوزه کودک و نوجوان

خیاطیان با اشاره به نقش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حوزه دانش بنیان و زمینه سازی برای اقتصاد دانش بنیان گفت: اگر باور داشته باشیم که در تعریف کلی اقتصاد دانش بنیان به معنای استفاده از دانش برای تولید ثروت است نقش نهاد اجتماعی مانند کتابخانه‌های عمومی برای این اقتصاد دانش بنیان چیست؟ سوالی است که باید در مورد آن تامل کنیم. اگر تصور می‌کنم نقش کتاب، نقش ترویج علم و دانش زمینه‌سازی برای ترویج استعداد است. اگر دو رکن اصلی اقتصاد دانش بنیان را دانش و نوآوری بدانیم نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور قطعا می‌تواند تاثیرگذار باشد. اگر موضوع کتاب را یک امر اجتماعی بدانیم و برطرف کردن نیاز اجتماعی را یک وظیفه حاکمیتی و مردمی بدانیم آن وقت ابزارهای نوآوری پاسخ گوی مناسب می‌تواند باشد برای رفع نیازهای کشور. یکی از نیازهای کشور حوزه دانشی اطلاعات عمومی است. مردم به کتاب علاقه مند هستند، هرچند امروز فضای مجازی در کشور ما غلبه پیدا کرده است. اما ذات و فطرت مردم این است که به کتابخوانی علاقه دارند و علاقه‌مند به افزایش دانش خود هستند. باید ابزارهای جدید در این وسیله به کار گرفته شود و اخیراً اپلیکیشن های مختلفی در این زمینه ارائه شده است.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری افزود: همچنین خواهش دارم که حوزه کودک و نوجوان را فراموش نکنیم. ما در حوزه تولید محتوا برای کودک عقب هستیم. در حوزه تولید محتوا برای حوزه کودک و استفاده از ابزار جدید برای ترغیب و تشویق کودکان برای کتابخوانی محتوای خوبی نداریم و محتوای موجود عموما ترجمه‌ است. این موارد از کارهایی است که با استفاده از شبکه نخبگان در دانشکده‌های مختلف کشور می‌توانند کمک کنند تا این فرآیند و این مسیر را با قدرت دنبال کنیم و بدانیم جایی که قرار داریم عرصه مهمی است. شما ریشه های تمندی کشور را بسط و گسترش می دهید. البته کمی ها و کاستی ها در همه حوزه ها وجود دارد اما مهم این است که ما با خلاقیت و همت کمبودهایی که در حوزه کتاب و کتابخوانی وجود دارد برطرف کنیم.

خیاطیان در پایان گفت: امروز گفتمان دولت گفتمان مردمی است و هر جا مردم به میان آمده اند اتفاقات ارزشمندی را رقم زدند. امیدوارم برای ارتقای کشور و توسعه تمدنی کشور بیش از پیش تلاش کنیم.