کد خبر: 45904
تاریخ انتشار: سه شنبه, 24 خرداد 1401 - 13:27

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

تمدید دسترسی کتابخانه‌های عمومی به پایگاه اطلاعاتی مگاپیپر

منبع : لیزنا
مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌ها گفت: خوشبختانه برای دومین سال متوالی، دسترسی به پایگاه اطلاعاتی مگاپیپر، که مجموعه‌ای غنی از پایگاه‌های اطلاعاتی تمام‌متن فارسی و لاتین در موضوعات مختلف دانش بشری است، تمدید شده و تمامی کتابخانه‌های استان‌ها، می‌توانند از منابع این پایگاه‌ها استفاده کنند.
تمدید دسترسی کتابخانه‌های عمومی به پایگاه اطلاعاتی مگاپیپر

به گزارش لیزنا، اصغر گودرزی، مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌های نهاد با اشاره به رویکرد نهاد در ایجاد دسترسی علاقه‌مندان به منابع علمی فارسی و غیرفارسی روز دنیا، از توسعه ارائه خدمات مرجع و پایگاه‌های اطلاعاتی به اعضای کتابخانه‌های عمومی خبر داد و  این اقدام را در راستای تقویت نقش تسهیلگری کتابخانه‌های عمومی در فراهم ساختن دسترسی به منابع علمی مورد نیاز جامعه عنوان کرد و گفت: در این طرح اهدافی چون «فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای دسترسی پژوهشگران، دانشجویان، دانش‌آموزان و تمامی محققین به منابع علمی روز دنیا»؛ «بهبود خدمات علمی و پژوهشی کتابخانه‌های عمومی در منطق مختلف و به‌ویژه مناطق کمترتوسعه‌یافته و کم‌برخوردار»؛ «تقویت نقش کتابخانه‌های عمومی به عنوان تسهیلگر امر پژوهش و تحقیق در تمامی رده‌های سنی و تحصیلی»؛ «پاسخگویی به نیازهای علمی دانشجویان مراکز آموزش عالی دولتی و غیردولتی، دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌ها در تمامی شهرهای کشور به منظور دسترسی به پایگاه‌های مقالات علمی تمام‌متن فارسی و لاتین» و همچنین «افزایش میزان وفاداری اعضاء به کتابخانه» مدنظر قرار دارد. 

گودرزی با اشاره به اینکه درصد قابل توجهی از اعضای کتابخانه‌های عمومی کشور، دانش‌آموزانی هستند که برای آزمون‌های سراسری خود را آماده می‌کنند، گفت: احساس نیاز اغلب این دسته از اعضاء به کتابخانه عمومی بعد از ورود به دانشگاه و تغییر محل استقرار، کمرنگ تر می‌شود. با این اقدام، این دسته از افراد کماکان به عنوان عضو خدمت‌گیر به کتابخانه‌های عمومی مراجعه خواهند کرد و می‌توانند نیازهای پژوهشی خود را از طریق کتابخانه‌های عمومی برطرف کنند.

وی افزود: منابع علمی کتابخانه‌ها با توجه به پیشرفت‌های حاصل‌شده در دانش بشر، نیاز به پویایی و روزآمدسازی دارند. همچنین دسترسی اعضای کتابخانه‌های عمومی به اطلاعات علمی، بدون محدودیت مکانی و زمانی، حائز اهمیت است. بدین منظور، از سال گذشته دسترسی بیش از ۶۰۰ کتابخانه‌ به پایگاه‌های اطلاعاتی فراهم شد و در سال جدید نیز دسترسی کتابخانه‌های سراسر کشور به پایگاه‌های اطلاعاتی به شکل گسترده‌تری فراهم شده است.

مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌ها تصریح کرد: خوشبختانه برای دومین سال متوالی، دسترسی به پایگاه اطلاعاتی مگاپیپر، که مجموعه‌ای غنی از پایگاه‌های اطلاعاتی تمام‌متن فارسی و لاتین در موضوعات مختلف دانش بشری است، تمدید شده و تمامی کتابخانه‌های استان‌ها، می‌توانند از منابع این پایگاه‌ها استفاده کنند.

گودرزی افزود: بر اساس بخشنامه ابلاغ شده در دی ماه سال ۱۳۹۹ به میزان ۱۰ درصد از کتابخانه‌های هر استان که شرایط لازم برای بهره‌مندی و اتصال به پایگاه اطلاعاتی داشتند، توانستند به مگاپیپر متصل شوند. اما در سال جاری سایر کتابخانه‌ها نیز می‌توانند به این پایگاه متصل شوند که ایجاد دسترسی کتابخانه‌ها به پایگاه‌های اطلاعاتی فوق، همانند گذشته توسط رابطین خدمات مرجع مجازی استان انجام می‌شود.

وی درباره دسترسی کتابخانه‌ها به پایگاه اطلاعاتی سیویلیکا، که دربردارنده مقالات سمینارها و همایش‌ها است، نیز گفت: با توجه به درخواست‌های متقاضیان، دسترسی به این پایگاه، برای نخستین بار در کتابخانه‌های عمومی به شکل مستقیم فراهم شده است؛ و در این مرحله، برای کتابخانه‌های اصلی استان و اصلی شهرستان در نظر گرفته شده که اعضای کتابخانه‌ها، می‌توانند منابع مورد نیاز خود از پایگاه سیویلیکا را نیز از کتابخانه‌های مشمول این طرح درخواست کنند.

مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌ها تأکید کرد: این خدمات ضمن اینکه منجر به تقویت منابع الکترونیکی و علمی کتابخانه‌های عمومی می‌شود، در توسعه خدمات مرجع مجازی نیز بسیار حائز اهمیت است. به عبارت دیگر، اعضاء می‌توانند به شکل غیرحضوری و از طریق فضای مجازی، پست الکترونیک، تلفن و صفحات کتابخانه‌ها در شبکه‌های اجتماعی، درخواست‌های خود را ثبت و از طریق کتابدار رابط مرجع مجازی مقالات علمی مورد نیاز خود را تأمین کنند.

گودرزی در پایان درباره دسترسی به سایر پایگاه‌های اطلاعاتی دیگر نیز توضیح داد: دریافت اشتراک هر یک از پایگاه‌های اطلاعاتی نورمگز، مگیران، علم‌نت و استفاده از «سرویس دسترسی مستقیم درنا در سرویس مگاپیپر» برای کتابخانه‌های عمومی، با توجه به درخواست اعضای کتابخانه‌ها و نیاز استان، امکان‌پذیر خواهد بود.