کد خبر: 45950
تاریخ انتشار: یکشنبه, 05 تیر 1401 - 12:57

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد؛

برگزاری مراسم آغاز احداث کتابخانه عمومی شماره ۲ شهر قروه درگزین

منبع : لیزنا
مراسم آغاز احداث کتابخانه شماره ۲ شهر قروه درگزین با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
برگزاری مراسم آغاز احداث کتابخانه عمومی شماره ۲ شهر قروه درگزین

به گزارش لیزنا،  مراسم آغاز احداث کتابخانه عمومی شماره ۲ شهر قروه درگزین با حضور مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز جمعه سوم تیرماه ۱۴۰۱، برگزار شد.

در این مراسم حسن لطفی، نماینده مردم شهرستان‌های رزن و درگزین در مجلس شورای اسلامی؛ حسن رضانیا، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان؛ عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان؛ مسعود ویژه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان؛ ارشاد استعدادی، مدیرکل پارلمانی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی؛ کمیل خواستان، فرماندار شهرستان درگزین؛ خیرین کتابخانه ساز و سایر مسئولان شهرستانی و استانی نیز حضور داشتند.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رویکرد دولت در حوزه فرهنگ، رویکردی جدید، اساسی و تحول گرا با تاکید بر بسط عمیق فرهنگی است تا همه بخش‌های مختلف کشور به میزان قابل توجهی به اهداف عدالت فرهنگی دست یابند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب، فرهنگ را به‌ مثابه هوایی می‌دانند که در آن تنفس می‌کنیم، افزود: موضوع جمعیت نیز در اصل و ذات خود مقوله ای فرهنگی محسوب می‌شود. از سویی در جایگاه یک پژوهشگر از سال ۱۳۸۵ به دغدغه‌های حوزه جمعیت پی برده و همان زمان نیز تاکید کردیم که موضوع جمعیت برای کشور به یک بحران تبدیل خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه اماکن مذهبی باید مبدا فعالیت‌های فرهنگی- مذهبی شهرهای مختلف باشد، تصریح کرد: ساخت و تجهیز کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی در مصلاهای شهرهای مختلف باید در اولویت قرار گیرد، چراکه انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب دینی است که نزدیک به ۲۳۰ هزار شهید، تقدیم آن شده است تا نگاهی عمیق، متفاوت و انقلابی  به دنیا عرضه شود.

اسماعیلی افزود: اگر زیرساخت‌های فرهنگی و هنری کشور خارج از جغرافیای دینی بنا شود، نتیجه مناسب با ارزش‌های دینی در پی ندارد و هنرمندی پرورش داده می‌شود که عموم مردم به تفکراتش، اعتقادی ندارند. بنابراین در قالب ریل‌گذاری جدید فرهنگی کشور به‌ دنبال حل این مسائل هستیم.

اسماعیلی با بیان اینکه مسائل فوری شهرستان‌ها در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، گفت: کشور نیازمند روحیه جهادی و تلاشگر است و در این مسیر نهایت سعی خود را می‌کنیم تا ثمرات و نتایج سفرهای استانی به بهترین شکل ممکن دیده شود تا قدم مهمی برای ارتقای سطح فرهنگی هنری مناطق مختلف برداریم.

وی با تاکید بر ایجاد عدالت فرهنگی در همه شهرستان های کشور با توجه به تازه تاسیس بودن شهرستان درگزین و نیاز به فضای فرهنگی، بر ایجاد کتابخانه عمومی و مجتمع فرهنگی هنری  وحمایت از این دو پروژه تأکید کرد.

عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز در این مراسم گفت: شهرستان درگزین یکی از شهرستان‌های فرهیخته و کتابخوان استان همدان است و کتابخانه‌های بسیار فعالی دارد. با توجه به تازه تأسیس بودن این شهرستان و ظرفیت فرهنگی و ادبی آن احداث یک کتابخانه ضروری بود که خوشبختانه این اتفاق در دولت سیزدهم و با پیگیری فرماندار شهرستان، مسئولان استانی و خیرین و پشتیبانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور رخ داد.

وی افزود: زمین اختصاص پیدا کرده به این کتابخانه ۹۰۰ مترمربع است که به صورت رایگان و در مرکز شهر در اختیار اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان قرار گرفته است. کتابخانه عمومی دهخدا تنها کتابخانه عمومی شهر قروه مرکز شهرستان درگزین بود که بخش‌های مختلف کتابخانه را آنچنان که باید و شاید در اختیار نداشت و همین مسأله احداث کتابخانه جدید را ضروری می‌کرد.

گفتنی است، بازدید از  کتابخانه عمومی شهدای گمنام رزن، نیز بخشی از برنامه‌های سفر وزیر فرهنگ به استان همدان بود. وی همچنین در جلسه شورای اداری شهرستان رزن و درگزین شرکت کرد.