کد خبر: 46003
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 15 تیر 1401 - 15:38

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

اعضای نخستین کارگروه تخصصی ناشنوایان و کم‌شنوایان کتابخانه‌های عمومی مشخص شدند

منبع : لیزنا
با رای‌گیری و مشارکت کتابداران و فعالان بخش ناشنوایان کتابخانه‌های عمومی، اعضای نخستین کارگروه تخصصی ناشنوایان و کم‌شنوایان کتابخانه‌های عمومی کشور انتخاب شدند.
اعضای نخستین کارگروه تخصصی ناشنوایان و کم‌شنوایان کتابخانه‌های عمومی مشخص شدند

به گزارش لیزنا، جلسه انتخاب اعضای نخستین کارگروه تخصصی ناشنوایان و کم‌شنوایان کتابخانه‌های عمومی روز دوشنبه چهارم تیرماه ۱۴۰۱ با مشارکت کتابداران و فعالان حوزه ناشنوایان در کتابخانه‌های عمومی برگزار شد.

فرآیند برگزاری انتخاب اعضای اولین کارگروه تخصصی ناشنوایان و کم‌شنوایان در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ با تشکیل کمیته‌ای در معاونت توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد شروع و متعاقب آن اطلاع‌رسانی‌ لازم از طریق ادارات استانی انجام شد و در نهایت ۹ نفر به عنوان متقاضی عضویت در این کارگروه اعلام آمادگی کردند که از بین آنها، ۵ نفر به عنوان اعضای اصلی و یک نفر به عنوان علی‌البدل برای مدت دو سال با رأی مستقیم کتابداران و فعالان حوزه ناشنوایان انتخاب شدند.

بر اساس آرای اخذ شده؛ میثم جوانبخت، فعال حوزه ناشنوایان از استان فارس؛ فریبا رضا قره‌باغ، کتابدار کتابخانه شهید باهنر ارومیه؛ عاطفه لاری، کتابدار کتابخانه توحید اصفهان؛ ساناز رهنما،  کتابدار کتابخانه مرکزی امام خمینی(ره) مشهد؛ پریسا شیخ‌باقری، کتابدار کتابخانه مرکزی اردبیل به‌عنوان اعضای اصلی و راضیه لشگری، کتابدار کتابخانه مرکزی یزد نیز به‌عنوان عضو علی‌البدل کارگروه تخصصی ناشنوایان و کم‌شنوایان کتابخانه‌های عمومی به مدت دو سال از تاریخ از یکم مردادماه ۱۴۰۱ تا ۳۱ تیرماه ۱۴۰۳ انتخاب شدند.

منتخبین نخستین کارگروه تخصصی ناشنوایان و کم‌شنوایان کتابخانه‌های عمومی، نماینده تمامی کتابداران این حوزه بوده و زمینه مشارکت و استفاده بهینه از دانش و توانمندی نیروی انسانی و نیز هم‌افزایی به‌منظور ارتقای خدمات به اقشار ناشنوا و کم‌شنوای کشور در کتابخانه‌های عمومی را فراهم می‌آورند.

گفتنی است خدمات به ناشنوایان و کم‌شنوایان، در راستای رسالت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور آغاز و با اختصاص فضای مناسب در کتابخانه‌ها، تدوین دستورالعمل ارائه خدمات به ناشنوایان و کم‌شنوایان، تأمین تجهیزات لازم، فراهم آوری کتاب‌ها و منابع اطلاعاتی ویژه و نیز آموزش نیروی انسانی در حال توسعه است؛ بطوریکه تعداد کتابخانه‌های دارای خدمات به ناشنوایان از سال گذشته تاکنون به ۳۴ باب افزایش یافته و حداقل تجهیزات لازم برای ارائه خدمات آن‌ها مهیا شده است.

از آنجا که‌ منابع اطلاعاتی موردنیاز ناشنوایان با منابع عموم افراد جامعه متفاوت است، کتاب‌های ویژه ناشنوایان باید متناسب با دایره لغات افراد ناشنوا و کم‌شنوا مناسب‌سازی شوند. تولید کتاب‌های مربوط به ناشنوایان بسیار محدود است؛ به همین خاطر برنامه‌ها و فعالیت‌هایی برای تولید کتاب‌های ساده‌سازی شده، مصور و ویدئویی به زبان اشاره مختص ناشنوایان در نهاد کتابخانه‌های عمومی آغاز شده است.

همچنین دوره‌های آموزشی ویژه نیروی انسانی این حوزه که از اواخر سال ۱۳۹۹ آغاز شده و به زودی با چند دوره دیگر با عناوین آموزش زبان اشاره مقدماتی، تکمیلی و دوره‌های موردنیاز دیگر برای کتابداران حوزه ناشنوایان برگزار خواهد شد.