کد خبر: 46019
تاریخ انتشار: دوشنبه, 20 تیر 1401 - 09:09

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

برگزاری «مدرسه تابستانی مهارت‌های اطلاع‌یابی»

منبع : لیزنا
در ادامه اجرای تقویم آموزشی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سال جاری، مدرسه تابستانی مهارت‌های اطلاع‌یابی با همکاری دانشگاه تبریز در شهریورماه برگزار می‌شود.
برگزاری «مدرسه تابستانی مهارت‌های اطلاع‌یابی»

به گزارش لیزنا، مدرسه تابستانی مهارت‌های اطلاع‌یابی ویژه کتابداران نهاد، با هدف توانمندسازی و ارتقای سطح مهارت‌های کتابداران به‌عنوان مشاوران اطلاعاتی و با رویکرد یادگیری تعاملی به همت دفتر پژوهش و آموزش نهاد و با همکاری دانشگاه تبریز، روزهای ۱۳ تا ۱۵ شهریورماه سال جاری در  دانشگاه تبریز برگزار خواهد شد.

این مدرسه تابستانی با ویژگی هایی چون برگزاری آزمون ورودی برای انتخاب فراگیران، آموزش نظری و عملی مباحث، تولید محتوا بر اساس سنجش مهارت‌های اطلاع‌یابی کتابداران، برگزاری دوره به‌صورت مجازی و حضوری و سنجش اثربخشی آموزش‌ها برگزار می‌شود.

شرکت در مدرسه منوط به کسب امتیاز لازم در آزمون ورودی است و در صورت برابر بودن نمره آزمون، شرکت کنندگان با توجه به سوابق آموزشی در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ انتخاب می‌شوند. همچنین برای بهره مندی کتابداران سراسر کشور در این مدرسه، سهمیه هر استان بر اساس تعداد کتابداران مشخص شده است؛ بر این اساس از استان‌های تهران، اصفهان، آذربایجان‌ شرقی، فارس و خراسان رضوی ۵ نفر؛ خوزستان، کرمان و مازندران و یزد ۴ نفر؛ آذربایجان غربی، زنجان، کرمانشاه، گیلان و همدان ۳ نفر و سایر استان‌ها ۲ نفر فراگیر در مدرسه حضور خواهند داشت.

ثبت‌نام برای آزمون ورودی مدرسه از ۲۱ تا ۲۸ تیر ماه از طریق سامانه فرآگیر آموزش نهاد فعال خواهد شد. آزمون ورودی در تاریخ ۲ مرداد ماه با موضوعات پایگاه‌ها و منابع اطلاعاتی وبی، سازماندهی اطلاعات، مدیریت اطلاعات شخصی و موتورهای جستجو و بازیابی اطلاعات از طریق سامانه یادگیری الکترونیکی نهاد برگزار و در تاریخ ۸ مرداد اسامی کتابداران برگزیده اعلام خواهد شد.

کتابداران برگزیده ای که در آزمون بیشترین نمره را کسب کرده و سهمیه استان خود شوند، از تاریخ ۱۸ مرداد تا ۸ شهریور به محتوای ویدئویی مدرسه دسترسی خواهند داشت. سپس طی ۳ روز از تاریخ ۱۳ لغایت ۱۵ شهریور کلاس حضوری برای این کتابداران به مدت ۲۰ ساعت به میزبانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی در دانشگاه تبریز برگزار خواهد شد.

این کارگاه‌ها شامل ۴ کلاس مدیریت اطلاعات شخصی، ابزارهای جستجوی اطلاعات وبی، منابع اطلاعات عمومی و منابع اطلاعات علمی – تخصصی خواهد بود. سایر کتابداران نیز می‌توانند به مدت ۲۰ ساعت از تاریخ ۱۳ شهریور در مدرسه مجازی شرکت کنند. محتوا بر اساس سنجش مهارت‌های اطلاع‌یابی کتابداران، در قالب ۲۰ ساعت فیلم آموزشی و جزوات توسط اساتید دانشگاه تبریز تولید شده که از طریق سامانه یادگیری آموزش نهاد در دسترس فراگیران قرار خواهد گرفت.

گفتنی است، مدرسه‌های تابستانی یک قالب آموزشی جهانی است که برگزاری آموزش‌های تخصصی را در بازه زمانی کوتاه فراهم می‌کند. این دوره‌ها به مباحث نظری محدود نمی‌شود و در واقع آموزش به‌صورت عملی نیز ارائه می‌شود. «مدرسه تابستانی مهارت‌های اطلاع‌یابی» دومین مدرسه تابستانی است که نهاد برگزار می‌کند. اولین آن «مدرسه تابستانی خواندن» بود که در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ برگزار شد.