کد خبر: 46044
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 23 تیر 1401 - 08:00

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی در جمع کتابداران استان مازندران:

یکی از مهم‌ترین ارکان کتابخانه «کتابدار» است

منبع : لیزنا
مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه سفر خود به استان مازندران، با جمعی از کتابداران این استان دیدار و گفت‌وگو کرد.
یکی از مهم‌ترین ارکان کتابخانه «کتابدار» است

به گزارش لیزنا ، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد  کتابخانه‌های عمومی کشور چهارشنبه ۲۲ تیرماه در سفر به استان مازندران، با جمعی از کتابداران کتابخانه‌های عمومی این استان دیدار و گفت‌گو کرد.

رمضانی در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور در استان مازندران، خواستار همدلی و همراهی، ایجاد فضای دوستانه همراه با بیان نظرات، انتقادات و پیشنهادها برای پیشبرد کارها شد و گفت: در نگاه من هیچ تفاوتی میان کتابداران و کارکنان ستادی نهاد وجود ندارد. حقیقت این است که در تقسیم وظایف صورت گرفته هر کس در جایگاهی مشغول انجام وظیفه است. این مجموعه و ساختار ارکانی دارد و حتماً مهمترین رکن آن «کتابخانه» است و یکی از مهم‌ترین ارکان کتابخانه «کتابدار» است.

وی افزود: این ساختار عنصر سوم و بیرونی به نام «عضو» یا مخاطب دارد که ما همه در خدمت آنها هستیم. بر این اساس برای اینکه کتابخانه و کتابدار به وظیفه خود در قبال عضو عمل کند، ستادی برای پشتیبانی امور شکل گرفته است که اگر در این فرایند هر کدام از این ارکان به وظایف خود عمل نکند، کار ناقص می‌ماند. بر این اساس باید با همدلی کار را پیش ببریم و اولویت ما در مدیریت مسائل، حل مسائل در مبدأ و استان است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هدف از حضور در این جلسات را شنیدن نظرات کتابداران و همچنین در میان گذاشتن برخی مسائل در حوزه مدیریتی نهاد، سیاست‌گذاری‌های کلی و موضوعات اجرایی اعلام کرد و افزود: ما می‌توانیم چالش‌ها و فراز و نشیب‌های پیش روی خودمان را در این فضای گفتگو پشت سر بگذاریم. من این فضای پاسخگویی را در فضای مجازی نیز دنبال می‌کنم و بخشی از زمان روزانه را به بررسی و پاسخگویی به پیام‌های ارسال شده از سوی همکاران اختصاص می‌دهم.

رمضانی حل مسائل معیشتی همکاران را در اولویت دانست و ادامه داد: این دیدارها فرصت ارائه گزارشی از اقدامات مثبت انجام شده برای بهبود وضعیت معیشتی کتابداران را ایجاد می‌کند. می‌دانیم که همکاران در شرایط سختی قرار دارند و در این میان مواجهه با مشکلات ویژه برخی از همکارن نیز بسیار دردآور و ناراحت‌کننده است. بر این اساس ما نیز تمام توان خود را برای برطرف کردن دغدغه همکاران به کار بسته‌ایم و در این زمینه پا پس نمی‌کشیم.

وی با اشاره به انتشار برخی اخبار و اطلاعات نادرست درباره نهاد تصریح کرد: ما و همه کتابداران نهاد یک کل واحد محسوب می‌شویم و این موضوع باید در همه رفتارها و سلوک ما نمود داشته باشد.

دبیرکل نهاد افزود: برخی پیام می‌دهند که پولی را که صرف خرید کتاب می‌کنید صرف حل کردن مشکلات معیشتی کنید. بر اساس موافقتنامه‌های موجود در موضوع بودجه، اعتبار خرید کتاب را نمی‌توان صرف حقوق کرد و هر اعتبار باید در ردیف خود هزینه شود. این نوع نگاه در واقع بی‌احترامی به جایگاه کتابداران است. ما معتقدیم که در حال ارائه یک خدمت فرهنگی مؤثر در جامعه هستیم.

مهدی رمضانی در ادامه به بیان مهم‌ترین چالش‌های پیش روی نهاد طی سال‌های اخیر در حوزه‌های مختلفی چون بودجه و اعتبارات، نیروی انسانی، تبدیل وضعیت، مالی و اداری و همچنین اقدامات انجام شده برای برطرف کردن این چالش‌ها پرداخت و بخش پایانی این دیدار نیز به بیان پرسش کتابداران و کارکنان استان مازندران اختصاص داشت که دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، پاسخگوی سوالات مطرح شده بود.

گفتنی است در این دیدار که با حضور روسای ادارات شهرستان‌ها و کتابداران استان مازندران برگزار شد، محمد احمدوند معاون اداری و مالی، اصغر گودرزی، مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌ها، سجاد عمرانی، مدیر دفتر ارزیابی عملکرد، بازرسی و پاسخگویی به شکایات نهاد و آرزو ولی‌پور، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مازندران، دبیرکل نهاد را همراهی کردند.