کد خبر: 46137
تاریخ انتشار: دوشنبه, 10 مرداد 1401 - 06:04

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

«این چند کتاب» ویژه بزرگداشت سهروردی منتشر شد

منبع : لیزنا
همزمان با بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی، پوستر «این چند کتاب» با معرفی ۵ اثر درباره این فیلسوف از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منتشر شد.
«این چند کتاب» ویژه بزرگداشت سهروردی منتشر شد

به گزارش لیزنا، همزمان با روز بزرگداشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی، پوستر «این چند کتاب» با معرفی ۵ اثر درباره این فیلسوف از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منتشر شد.

در این پوستر مطالعه آثاری چون «سهروردی»، «شعاع اندیشه و شهود در فلسفه سهروردی»، «صفیر سیمرغ»، «قصه‌های شیخ اشراق»، «قلندر و قلعه» و «ماه تنها در آسمان می‌گردد» پیشنهاد شده است.

«سهروردی»
پدیدآور: مسعود علیا
ناشر: مدرسه
تعداد صفحات: ۸۴

سهروردی پایه‌گذار منطق اشراقی در میان فلاسفه و متفکران اسلامی از موقعیتی ویژه برخوردار است. او یکی از شاهکارهای منطق، یعنی منطق اشراقی را در مدت‌زمانِ کوتاهی نگاشت و بعدها به القابی چون شهاب‌الدین، شیخ اشراق، شیخ مقتول و شیخ شهید شناخته شد. کتاب «سهروردی» از مجموعه فرزانگان که به معرفی بزرگان علم و فرهنگ ایران‌زمین می‌پردازد، با نثری روان و بسیار ساده زندگی این فیلسوف بزرگ ایرانی را شرح می‌دهد. این کتاب با لحن صمیمی که دارد خواننده نوجوان و جوان را با سبک زندگی و سختی‌هایی که این دانشمند در راه رسیدن به اهدافش پشت سر گذاشته آشنا می‌کند.

«شعاع اندیشه و شهود در فلسفه سهروردی»
پدیدآور: غلامحسین ابراهیمی دینانی
ناشر: حکمت
تعداد صفحات: ۶۷۹

شهاب‌الدین سهروردی مبدع و مبتکر حکمت اشراقی در دوره اسلامی است؛ او فیلسوف نور شناخته می‌شود و فلسفه‌اش نیز بر اساس نور استوار است. او روی مسئله اعتباری بودنِ وجود، تکیه می‌کند و با صراحت تمام آن را ساخته ذهن و اعتبار عقل به‌شمار می‌آورد. نویسنده این کتاب که از استادان برجسته فلسفه اسلامی است، می‌کوشد تا در ۱۹ فصل مواضع فکری سهروردی را بررسی و گوشه‌هایی از اندیشه تابناک این فیلسوف اشراقی را روشن کند. دینانی در این کتاب بر آن بوده تا نوآوری‌های بنیادین فلسفه سهروردی را در قلمروی منطق، طبیعیات، علم‌النفس، و مابعدالطبیعه ارائه کند.

«صفیر سیمرغ»
شهاب‌الدین سهروردی
ناشر: مولی
تعداد صفحات: ۲۴

«صفیر سیمرغ» یکی از آثار ارزشمند و ماندگار شهاب‌الدین سهروردی است که از یک‌ مقدمه و دو بخش تشکیل شده است. در این رساله آیات قرآنی فراوان و سخنان بزرگان تصوف، خصوصاً حلاج وجود دارد.

این کتاب به تحلیل و بررسی دیدگاه‌های مختلف سهروردی درباره‌ انسان ‌می‌پردازد. در فصل ابتدایی پس از تعریف انسان و بررسی آن در قرآن و توضیح جامع معنای «انسان کامل» در تعالیم عرفا، معنای «ولی»، «ولایت» و اقسام آن نیز بیان می‌شود. در فصل دوم ابتدا نظریه‌های شیخ اشراق تشریح شده، سپس جایگاه و اهمیت انسان و نفس و ارتباط این دو در تفکر اشراق مورد بررسی قرار می‌گیرد.

«قصه‌های شیخ اشراق»
بازخوانی و ویرایش متن: جعفر مدرس صادقی
ناشر: مرکز
تعداد صفحات: ۱۱۰

«قصه‌های شیخ اشراق» یکی از کتاب‌های مجموعه «بازخوانی متون» است که در آن ویرایش‌های جدیدی از برجسته‌ترین آثار ادبیات فارسی عرضه می‌شود. هشت داستانی که در این کتاب به قلم «شهاب‌الدین یحیی سهروردی» به رشته تحریر درآمده به قول ویراستار متن از نظر خوش‌ساختی و ایجاز با بهترین نمونه‌های داستان کوتاه قرن بیستم میلادی قابل مقایسه‌ است؛ «قصه مرغان»، «روزی با جماعت صوفیان»، «عقل سرخ»، «لغت موران»، «فی حالت الطفولیت»، «آواز پر جبرئیل»، «صفیر سیمرغ» و «فی حقیقت العشق» و در ادامه کتاب سه پیوستِ «قصه زنده‌ی بیدار»، «قصه غربت غربی» و «در احوال شیخ اشراق» ارائه شده است.

«قلندر و قلعه»
پدیدآور: سید یحیی یثربی
ناشر: قو
تعداد صفحات: ۲۹۶

«قلندر و قلعه»، زندگی‌نامه شهاب‌الدین یحیی‌بن حبش سهروردی حکیم و عارف بزرگ ایرانیِ‌ قرن ششم هجری شمسی است. نویسنده در این کتاب با دقّت بسیار، زندگی و آرای شیخ اشراق را از کودکی تا پایان عمر او ترسیم می‌کند. ویژگی این زندگینامه، داستانی بودن و آمیختگی آن با عنصر خیال است. در این روایت، دیدگاه‌های فلسفی سهروردی به زبانی ساده و موجز نقل شده و راه و رسم سلوک این عارف نامی به‌زیبایی نمایان شده است.
این کتاب روایت نبرد همیشگی جهل و باطل با حقیقت و دانایی است که به پیروزی حقیقت منجر می‌شود و با وجود دشواری‌هایی که حکیم فیلسوف ایرانی در دوران زندگی متحمّل می‌شود و به مرگ زودهنگام و ظالمانه او می‌انجامد، اندیشه حق‌جو و آرای راسخ او درنهایت، فاتح زمان است.

«ماه تنها در آسمان می‌گردد»
پدیدآور: فریبا کلهر
ناشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامی
تعداد صفحات: ۱۲۴

زبان داستان از شیوه‌های مؤثر در انتقال مفاهیم و معرفی مشاهیر به‌شمار می‌رود. فریبا کلهر در هفتمین شماره از مجموعه «مفاخر ایران» زندگی‌نامه «شیخ اشراق»، شهاب‌الدین سهروردی را در قالب داستان برای نوجوانان بازگو می‌کند. اطلاعاتی از زندگی خصوصی او که در کمتر کتابی به آن اشاره شده است. در این کتاب، که با تصاویری از مضامین داستان همراه است، شرح زندگانی، اندیشه‌ها، دستاوردهای فکری و آثار شیخ اشراق، همینطور گوشه‌هایی از اوضاع و احوال زمان او به تصویر کشیده شده است.

پوستر این چند کتاب ویژه بزرگداشت سهروردی را از اینجا دریافت کنید.