کد خبر: 46285
تاریخ انتشار: شنبه, 05 شهریور 1401 - 20:40

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از پروژه کتابخانه مرکزی کرمانشاه

منبع : لیزنا
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به استان کرمانشاه، ضمن بازدید از پروژه نیمه‌تمام کتابخانه مرکزی کرمانشاه، از حمایت‌های جذب‌شده برای تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه‌تمام استان، به خصوص کتابخانه مرکزی کرمانشاه سخن گفت.
بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از پروژه کتابخانه مرکزی کرمانشاه

به گزارش لیزنا، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سفر خود به استان کرمانشاه، با همراهی سیدمحمود اسلامی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهمن امیری مقدم استاندار کرمانشاه، علی صفدری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و تعدادی از مسئولین استانی و شهرستانی از پروژه کتابخانه مرکزی کرمانشاه بازدید کرد و با توضیحات معصومه حسنی خونسار، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در جریان آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژه قرار گرفت.

محمدمهدی اسماعیلی طی بازدید از کتابخانه مرکزی کرمانشاه گفت: در راستای تکمیل بسیاری از پروژه‌های استان در سفر اخیر ریاست‌جمهوری به استان کرمانشاه، اعتبار سرجمعی قرار دادیم که چنین پروژه‌هایی را به پایان برسانیم. بر این اساس ۳۰۰ میلیارد ریال با پیگیری‌های استاندار در سفر ریاست‌جمهوری برای ادامه و تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی در نظر گرفته شده است که پس از هزینه این اعتبار، برای به پایان رساندن آن از محل وزارتخانه کمک خواهیم کرد.

رئیس هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور همچنین با تأکید بر لزوم تعمیر و تجهیز کتابخانه‌های تخریب‌شده بر اثر زلزله‌های اخیر در استان کرمانشاه، گفت: برای کتابخانه‌های زلزله‌زده و تعمیر و تجهیز سایر کتابخانه‌ها نیز اعتبار خوبی در نظر داریم.

همچنین طی این بازدید معصومه حسنی خونسار، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه به ارائه گزارشی از روند ساخت کتابخانه مرکزی کرمانشاه پرداخت و گفت: یکی از مطالبات مردم فرهنگی استان، تکمیل کتابخانه مرکزی است که از سال ۱۳۸۶ تاکنون پروژه به طول انجامیده است. کتابخانه مرکزی کرمانشاه در پنج طبقه و ۱۱ هزار مترمربع زیربنا، از سال ۱۳۸۶ کلنگ‌زنی شد و تا سال ۱۳۹۱ حدود ۲۵ میلیارد ریال اعتبار برای آن صرف شد، اما به دلیل نبود اعتبارات لازم، پروژه متوقف شد و سال ۱۳۹۶ با تزریق اعتبار، پروژه را از ۳۰ درصد به ۶۰ درصد رساندیم؛ اما روند آن باز هم متوقف شد.

حسنی‌ خونسار با تأکید بر اینکه تکمیل این پروژه خواسته جوانان و مردم استان است، افزود: این پروژه در ابتدا هفت طبقه با زیربنای ۱۵ هزار مترمربع بود، اما در ادامه به دلیل کمبود اعتبار به پنج طبقه و با زیربنای ۱۱ هزار مترمربع کاهش یافت. تاکنون از محل اعتبارات استانی بیش از ۹۰ میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه در خصوص کتابخانه‌های مناطق زلزله‌زده به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تعداد ۶ باب از کتابخانه‌های عمومی استان در زلزله سرپل ذهاب آسیب جدی دیده و از این تعداد ۴ باب آن ها نیاز به مقاوم‌سازی دارد و ۲ باب از این کتابخانه‌ها نیاز به تخریب و ساخت مجدد دارد که به علت عدم اعتبار کافی هر کدام ۲۰ تا ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.

وی همچنین در خصوص تعمیر و تجهیز ساختمان‌های کتابخانه‌های عمومی و درخواست تأمین اعتبار برای آنها گفت: بسیاری از ساختمان‌های ما قدیمی هستند و هزینه نگهداری بالایی دارند، خصوصاً ساختمان کتابخانه عمومی شهید آوینی کرمانشاه که به علت فرسودگی آسیب جدی دیده و نیاز به ساخت مجدد دارد و این آسیب باعث تعطیلی این کتابخانه شده است؛ امیدوارم با نگاه ویژه شما به حوزه کتابخانه‌های عمومی بتوانیم مشکلات موجود استان در این زمینه را برطرف کنیم.