کد خبر: 46386
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 23 شهریور 1401 - 09:39

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

پوستر این چند کتاب ویژه اربعین حسینی منتشر شد

منبع : لیزنا
در آستانه فرارسیدن اربعین حسینی، پوستر این چند کتاب با معرفی ۶ عنوان کتاب در این موضوع منتشر شد.
پوستر این چند کتاب ویژه اربعین حسینی منتشر شد

به گزارش لیزنا، در آستانه فرارسیدن اربعین حسینی، پوستر این چند کتاب با معرفی کتاب های «امام حسین علیه‌السلام (۱۴ قصه، ۱۴ معصوم)»، «۱۰ قصه عاشورایی برای بچه ها»، «دو امام مجاهد»، «همرزمان حسین علیه‌السلام»، «ماه به روایت آه» و «در مسلخ عشق»، منتشر شد.

«امام حسین علیه‌السلام (۱۴ قصه، ۱۴ معصوم)»

پدیدآور: حسین فتاحی

ناشر: قدیانی

تعداد صفحات: ۴۰

این کتاب مخصوص دبستانی‌ها است؛ نویسنده در کتاب می‌کوشد با حفظ جذابیت مطالب، خواننده را با آموزه‌های دینی آشنا کند. از آنجا که نام امام حسین علیه‌السلام یادآور برترین و ارزشمندترین مفاهیم انسانی است، شناخت بهتر شخصیت ایشان به درک بهتر این مفاهیم کمک شایان توجهی می کند. شرح زندگی آن حضرت در روایت‌های کوتاه و ساده از ویژگی‌های این کتاب به شمار می‌رود و به دلیل همین سادگی بیان، مطالب برای کودکان دبستانی قابل درک و جذاب شده است‌. نویسنده ضمن رعایت مستندبودن وقایع تاریخی روایت‌ها و ذکر نام دقیق شخصیت‌ها، مکان‌ها و تاریخ‌ها، سعی کرده جنبه‌ی داستانی اثر را نیز نادیده نگیرد، تا علاوه بر بازنگری حوادث و شرح زیبایی‌های زندگی این امام بزرگوار، خواننده را به پیگیری هر روایت و مراجعه به روایت بعدی تشویق کند.

۱۰ قصه عاشورایی برای بچه‌ها

 پدیدآور: فریبا کلهر

 ناشر: قدیانی

تعداد صفحات: ۱۲۷

در این کتاب ده شخصیت تأثیرگذارِ واقعه عاشورا محور قصه‌ها هستند و داستان برای مخاطبان کودک در گروه سنی «ج» با زبان ساده و تصویرگری جذاب روایت شده است. در این قصه‌ها هیچ‌کدام از شخصیت‌ها نام حقیقی ندارند؛ هر شخصیت به صفتی معروف است که با همان صفت معرفی می‌شود. برای نمونه در این داستان‌ها منظور از مرد آزاد، امام حسین علیه‌السلام و منظور از مرد پارسا، امام سجاد علیه‌اسلام است.

«مسلم»، «حبیب»، «حر»، «زهیر»، «حضرت قاسم علیه‌السلام»، «حضرت علی‌اصغر علیه‌السلام»، «حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام»، «حضرت زینب سلام الله علیها»، «حضرت ابوالفضل علیه‌السلام» و «حضرت علی بن الحسین علیه‌السلام» قهرمانانی هستند که قصه آنان در این کتاب به زبانی زیبا و کودک‌پسند روایت شده است. در بخش پایانی هر داستان خلاصه‌ای از قصه با عنوان «قصه‌ای که خواندی...» آمده که علاوه بر یادآوری به‌گونه‌ای مکمل داستان است.

دو امام مجاهد (شش گفتار از حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای در تحلیل مبارزات سیاسی حسنین)

پدیدآور: مؤسسه پژوهشی و فرهنگی انقلاب اسلامی

ناشر: انتشارات انقلاب اسلامی

تعداد صفحات: ۳۱۴

حضرت آیت الله خامنه‌ای با ابداع تعبیر «انسان ۲۵۰ ساله»، معصومین علیهم‌السلام را یک شخص واحد می‌دانند که در موقعیت‌های مختلف در طول ۲۵۰ سال با انتخاب راهکارهای گوناگون برای حفظ اسلام ناب و دستیابی به رهبری سیاسی جامعه تلاش کرده اند.

کتاب «دو امام مجاهد» مشتمل بر شش گفتار از ایشان است که در سال‌های ۵۱ تا ۵۲ با محوریت تحلیل عملکرد سیاسی حسنین علیهم‌السلام بیان شده است. نوع نگاه معظّم‌له در این شش گفتار، بسیار بدیع است. امتیاز دیگر این اثر آن است که به رغم گذشت بیش از ۴۴ سال از تاریخ بیان آن، محتوایی کامل، زنده و گویا دارد.

در خلال مباحث نیز به بسیاری از شبهات مطرح شده درباره صلح امام حسن‌مجتبی علیه‌السلام (که به فرموده ایشان صلحی برای تجدید قوا بوده و نه سازش!) و همچنین برخی از مهم‌ترین شباهت‌های مطرح شده درباره قیام حضرت سید الشهدا علیه‌السلام پاسخ داده شده است.

«همرزمان حسین علیه‌السلام»؛ ده گفتار از حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه ای  مدظله العالی در تحلیل
مبارزات سیاسی امامان معصوم علیهم السلام

ناشر: انتشارات انقلاب اسلامی

تعداد صفحات: ۴۱۳

این کتاب شامل ۱۰ سخنرانی از مقام معظم رهبری درباره‌ سیره‌ ائمه علیهم‌السلام است که در قالب انسان ۲۵۰ ساله مطرح کردند و محوریت اصلی آن بر سیره‌ چهار امام، از امام سجاد علیه‌السلام تا امام کاظم علیهم السلام است.

جلسه‌ نخست نگاهی کلی به موضوع امامت و روش تحقیق است. روز دوم شناخت و تلاش دشمنان برای تحریف چهره‌ آن‌ها. موضوع روز سوم، وظایف امام در قبال امت اسلامی است. طرح و توضیح انسان ۲۵۰ ساله روز چهارم مورد بررسی قرار می‌گیرد. در روز پنجم امامت را به چهار دوره تقسیم می‌کنند. روز ششم به دوره‌ چهارم و زمان امامت امام سجاد تا امام عسکری علیهم‌السلام می‌پردازد. بررسی سیره‌ سیاسی امام صادق علیه‌السلام در روز هفتم است. روز هشتم برخوردهای تند ائمه‌ دوره‌ چهارم با خلفا و علمای درباری مطرح شده است. امام‌زادگان انقلابی و به صورت خاص قیام زید به روز نهم اختصاص یافته و جلسه دهم نیز ایشان به تقیه و نکاتی در این باره اشاره کردند.

«ماه به روایت آه»

پدیدآور: ابوالفضل زرویی نصرآباد

ناشر: کتاب نیستان

تعداد صفحات: ۱۸۹

«ماه به روایت آه» داستانی اثرگذار، تاریخی و تا حدی ناشنیده را با هدف تبیین رشادت‌ها، فداکاری‌ها و وفاداری‌های حضرت ابالفضل العباس علیه السلام روایت می‌کند.

نویسنده در این کتاب کوشیده تا از زبان دوازده راوی، ناگفته‌هایی از قبل و بعد از شهادت پرچمدار کربلا را با امانتداری، پایبندی به مستندات تاریخی و روایی و پرهیز از اغراق، روایت کند؛ از ام‌البنین، لبابه و عبیدالله که به ترتیب مادر، همسر و فرزند حضرت ابالفضل علیه السلام هستند تا کزمان (غلام قاصدی که امان نامه‌ای در روز عاشورا برای حضرت ابالفضل علیه السلام و برادرانش آورد)، سرجون (غلام یزید) و ... .

 از آنجا که آموزگار ادبِ عباس، مادرش حضرت ام‌البنین است، به معرفی این شخصیت بزرگ در این کتاب اهتمام خاصی شده است.

«در مسلخ عشق»

پدیدآور: روح الله حسینیان

ناشر: علیون

تعداد صفحات: ۳۵۲
«در مسلخ عشق» عنوان کتابی درباره واقعه عاشورا است. نویسنده در نگارش کتاب سعی کرده وقایع بر مبنای سیر تاریخی رخدادها مرتب شود، همچنین سعی شده تا کتاب با زبانی ساده و نثری دلنشین تدوین شود که خستگی بر دل خواننده وارد نکند و از طرفی آموزندگی واقعه کربلا در متن کتاب نیز مستقیم یا غیر مستقیم خواننده را مورد خطاب قرار دهد.

در روایتی داستانی از این کتاب، واقعه عاشورای حسینی بیان و تشریح شده است. در آستانه مهاجرت، حسین‌بن‌علی در مکه، قربانگاه، اولین رویارویی، در سرزمین کربلا، شب عاشورا و روز عاشورا فهرست مطالب این کتاب را تشکیل می‌دهند.