کد خبر: 46408
تاریخ انتشار: دوشنبه, 28 شهریور 1401 - 11:39

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

کتابخانه‌های عمومی به عنوان پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی فعالیت می‌کنند

منبع : لیزنا
طی چند روز گذشته کتابداران کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور با معرفی برخی از فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی در دست اجرای خود در کتابخانه‌های عمومی، چند صد پست و استوری با هشتگ‌های «#کتابخانه_عمومی_باشگاه اجتماعی» و «فعالیت_فرهنگی_هنری_کتابخانه» در شبکه اجتماعی اینستاگرام منتشر کردند.
کتابخانه‌های عمومی به عنوان پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی فعالیت می‌کنند

به گزارش لیزنا، کاربران شبکه اجتماعی اینستاگرام طی روزهای اخیر شاهد موجی از مطالب و تصاویر مرتبط با فعالیت‌های اجتماعی کتابخانه‌های عمومی با هشتگ‌های #کتابخانه_عمومی_باشگاه_اجتماعی و #فعالیت_فرهنگی_هنری_کتابخانه بودند؛ به طوری که صدها پست و استوری با این هشتگ در اینستاگرام منتشر شده و این تعداد با مشارکت گسترده کتابداران همچنان در حال افزایش است.

کتابداران کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور در پی رویکرد جدید نسبت به کتابخانه‌های عمومی به عنوان یک پایگاه فرهنگی و اجتماعی چندمنظوره، در حرکتی خودجوش، مطالب و تصاویری از فعالیت‌های اجتماعی صورت گرفته با محوریت کتابخانه‌های عمومی را در شبکه اجتماعی اینستاگرام به اشتراک گذاشتند که با استقبال کاربران مواجه شد.

فاصله گرفتن از رویکرد سنتی و توجه ویژه به ارائه خدمات اجتماعی در کتابخانه‌ها، اتفاقی بوده که جامعه خدمتگیر طی سال‌های اخیر شاهد آن بوده‌اند. اگرچه حضور کتابخانه‌های عمومی و کتابداران در عرصه ‌های اجتماعی سابقه چندساله دارد، اما در سال‌های اخیر موضوع اجتماعی ‌شدن کتابخانه، کتابخانه عمومی و اجتماع‌سازی، کتابخانه به عنوان مرکز ارائه خدمات اجتماعی و مباحثی نزدیک به آن، در محافل علمی و مجاری اجرایی پررنگ ‌تر از گذشته شده است.

بر این اساس فعالیت‌های حوزه اجتماعی و فعالیت‌های فرهنگی هنری در کتابخانه‌های عمومی کشور در این سال‌ها با قوت بیشتر در حال اجرا بوده است؛ مشارکت نهاد در طرح کلان و ملی ساماندهی اجتماعی کشور و طراحی و اجرای برنامه‌هایی متناسب با وضعیت ده شهرستان اولویت‌دار؛ ارائه خدمت پس از وقوع بلایای طبیعی و فعالیت ویژه کتابداران در مناطق سیل‌زده و زلزله‌زده؛ فعالیت کتابخانه‌ها در دوره فراگیری بیماری کووید-۱۹ چه در فضای مجازی در قالب آموزش موضوعات اجتماعی و اخلاقی و چه حضور در عرصه ‌های کمک مؤمنانه و چه در انتقال اطلاعات سلامت به اعضا در محدوده کتابخانه جلوه‌هایی از خدمات اجتماعی کتابخانه‌ها در این سال‌ها بوده است.

همچنین توجه ویژه به گروه‌های خاص اجتماعی اعم از هموطنان نابینا و معلول چه در زمینه مطالعه نیازهای آن‌ها، چه در زمینه طراحی خدمات نوین و فراگیرتر به همراه تدوین استانداردهای جامع و نیز تجهیز همه کتابخانه‌های عمومی کشور به «بخش کودک» از دیگر فعالیت‌های اجتماعی صورت گرفته در کتابخانه‌های عمومی بوده است.

بخش کودک در کتابخانه‌های عمومی از جمله مهم‌ترین مراکز ارائه برنامه‌ها و خدمات اجتماعی هستند؛ بر این اساس علاوه بر ایجاد بخش کودک در تمام کتابخانه‌های عمومی، ۱۳ باب کتابخانه به عنوان کتابخانه تخصصی کودک در کشور وجود دارد که خدمات آن‌ها صرفاً به کودکان ارائه می‌شود. همچنین ۱۱ کتابخانه مرکزی استان‌ها نیز علاوه بر بخش کودک دارای بخش‌های نوجوان نیز هستند که شامل بخش‌هایی مانند ساختکده، اتاق علم، بخش فیلم‌های آموزشی، بازی‌های تعاملی، کتاب‌های الکترونیکی می‌شوند. همچنین باید ۳۴ باب کتابخانه سیار در سطح کشور را به این آمار افزود؛ کتابخانه‌هایی که که هر یک به ۵ تا ۱۰ روستا به خصوص به کودکان و نوجوانان خدمت‌رسانی می‌کنند.

مجموعه این امکانات و ظرفیت‌ها در کنار توانمندی کتابداران آموزش‌دیده در حوزه‌های مهارت ارتباطی، مهارت‌های حل مسئله، همکاری بین کودکان، نوآوری، مباحث روانشناسی رشد، ترویج خواندن، مهارت فرهنگی و هنری و ادبیات کودکان، فراهم‌آوری منابع اطلاعاتی برای کودکان و نوجوانان و از همه مهم‌تر کتابداران علاقه‌مند به فعالیت در حوزه کودکان و نوجوانان می‌تواند ارائه‌کننده بهترین خدمات اجتماعی بر اساس نیاز جامعه امروز باشند.