کد خبر: 46450
تاریخ انتشار: یکشنبه, 10 مهر 1401 - 08:58

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

پنج کتاب ویژه منابع طرح کتاب‌خوان ماه مهر ۱۴۰۱ منتشر شد

منبع : لیزنا
منابع طرح کتابخوان ماه، ویژه مهر ۱۴۰۱ با ارائه کتاب های «بچه‌های فلسطین»، «چگونه صحبت کنیم تا کودکان گوش کنند و چگونه گوش کنیم تا کودکان صحبت کنند»، «گوی و چوگان (سرگذشت ورزش در ایران)»، «من هلن کلر هستم!» و «مواظبت از مامان‌بزرگ شیطون» معرفی شد.
پنج کتاب ویژه منابع طرح کتاب‌خوان ماه مهر ۱۴۰۱ منتشر شد

به گزارش لیزنا، منابع طرح کتاب‌خوان ماه، ویژه مهر ۱۴۰۱ با هدف تبیین منویات رهبر معظّم انقلاب برای ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه، دسترسی همگانی به کتاب، لزوم معرفی کتاب‌های مفید برای پرورش فکری آحاد مختلف مردم جامعه و همچنین ارتقای فضایل اخلاقی و فرهنگ عمومی از طریق مطالعه کتاب‌های مفید و فاخر، در سطح کشور معرفی شد.

«بچه‌های فلسطین»

پدیدآور:‌ غسّان کنفانی

مترجم: فاطمه باغستانی

ناشر: روایت فتح

تعداد صفحات:‌ ۲۲۲

این اثر حاوی ۱۵ داستان کوتاه است که شخصیت اصلی هر کدام یک کودک فلسطینی است. کودکی که قربانی حوادث و رویدادهای سیاسی است، اما با این وجود با امید برای آینده‌ای بهتر تلاش می‌کند و می‌داند که برای تحقق آن باید وارد میدان مبارزه شد. این اثر نیز همانند دیگر آثار کنفانی، در کنار مضمون‌های عمیق و مبارزاتی و امیدمحورشان، از حیث ادبی نیز با چنان استعدادی نگارش یافته‌ که برای تمام جهانیان، جذّاب است.

از جمله عناوین داستان‌های کتاب می‌توان به «هدیه برای تعطیلات»، «نامه‌ای از رام الله»، «تفنگ‌ها در اردوگاه» و «ابوالحسن در کمین یک خودروی انگلیسی است» اشاره کرد.

این نسخه از ترجمه، علاوه بر مقدمه مترجم، زندگی‌نامه مختصری از غسّان کنفانی (متولد عکا در فلسطین شمالی) که از سخن‌گویان مطرح جبهه آزادی‌بخش فلسطین بوده و در سال ۱۹۷۲ طی انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در بیروت جان‌باخت، نیز در خود دارد.

«چگونه صحبت کنیم تا کودکان گوش کنند و چگونه گوش کنیم تا کودکان صحبت کنند»

پدیدآوران: ادل فابر – الین مازلیش

مترجمان: مریم داداش‌زاده – لیلی کامیاب

ناشر: انتشارات رشد

تعداد صفحات: ۴۰۰

این کتاب در درجه اول یک تلنگر جدّی و عمیق به والدین است. با خواندن کتاب والدین در می‌یابند که چقدر از میزان مخرّب بودن برخی رفتار و گفتارشان با فرزندان غافل بودند و چه میزان از استمرار رفتار و گفتاری که تأثیرات مثبت و سازنده بر کودک دارند نیز غفلت دارند.

سبک نگارش کتاب بسیار کاربردی است و به هیچ وجه حالت انتزاعی ندارد. مخاطب دقیقاً می‌داند اگر مثلا به دنبال این است که فرزندش از پرخاشگری دست بردارد باید چه کارهایی انجام بدهد و چه کارهایی انجام ندهد یا اگر کودک تمایل چندانی به ارتباط‌گیری عاطفی عمیق با والدینش ندارد، علت را باید در چه اموری جستجو کرد؛ یا اگر می‌خواهیم بدون تنبیه یا تحکّم و داد و فریاد فرزندمان را به کاری که دوست ندارد وادار کنیم از چه راهکارهایی می‌توانیم استفاده کنیم؛ یا چگونه بدون پرخاش و عصبانیت و ابراز خشم به کودک تفهیم کنیم که از کاری که کرده ناراحت هستیم.

روش‌های جایگزین تنبیه، بهترین و کارامدترین روش‌های تحسین و تشویق، راهکارهای جلب همکاری و مشارکت در کودک و بهره‌گیری از بازی در تربیت، برخی دیگر از مطالب ارزشمند کتاب است که حجم انبوهی از مثال‌های متنوّع و به شدّت کاربردی بیان شده است.

«گوی و چوگان (سرگذشت ورزش در ایران)»

پدیدآور: جمال‌الدین اکرمی

ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

تعداد صفحات: ۴۴

ورزش از جمله فعالیت‌های مهم انسان به شمار می‌رود که با هدف سرگرمی، سلامت، افزایش آمادگی و قدرت جسمانی انجام می شود. در بسیاری از ورزش‌ها وسیله‌ای نقش دارد که همه ما از کودکی آن را می‌شناسیم. این وسیله جذاب و دوست‌داشتنی، توپ است. توپ‌ها در بسیاری از بازی‌های ورزشی نظیر: فوتبال، والیبال، بسکتبال، تنیس و ... نقش پرررنگی دارند. دانستن تاریخچه ورزش‌های گوناگون، خاستگاه و چگونگی ابداع و سیر تحول و تکامل آن‌ها برای بسیاری از علاقه‌مندان به ورزش جذاب است. در کتاب «گوی و چوگان» با یک بازیِ ورزشی آشنا می‌شویم که می‌توان آن را به نوعی نیای بازی‌هایی نظیر فوتبال، گُلف و هاکی نامید.

این کتاب اطلاعات بسیار خوبی در خصوص سرگذشت ورزش در سرزمین ایران دارد و هرچند برای نوجوانان نوشته شده، به دلیل تصاویر رنگی و جذابی که دارد می‌تواند برای برخی از کودکان نیز جالب باشد.  ورزش چوگان از قدیمی‌ترین ورزش‌هایی است که به صورت گروهی و با توپ بازی می‌شود. این ورزش از دوران مادها تا امروز رونق دارد. در این بازی دو گروه اسب‌سوار، با چوبی که نوک آن برآمده است و به آن چوگان می‌گویند به توپ کوچکی که «گوی» نامیده می‌شود می‌کوبند تا آن را از دروازه‌های حریف عبور دهند. این کتاب با زبانی ساده و لحنی داستانی، از گذشته‌های دور سخن می‌گوید که ایرانیان چوگان بازی می‌کردند. در این کتاب می‌خوانیم که چطور این بازی مایه سرگرمی و تفریح ایرانیان را فراهم می‌کرده و چه تاریخ و سرگذشت جالبی دارد.

«من هلن کلر هستم!»

پدیدآور: برد ملستر

مترجم: شبنم حیدری‌پور

ناشر: پرتقال

تعداد صفحات: ۴۲

«من هلن کلر هستم و اجازه نمی‌دم هیچ چیز جلویم را بگیرد!»

از دو سالگی به علت ابتلا به یک بیماری نادر برای همیشه نابینا و ناشنوا شد. اولش ارتباط برقرار کردن با دیگران برایش بسیار سخت و بی‌نتیجه بود اما بالاخره با کمک معلم خصوصی‌اش، «آن سالیوان» توانست از طریق لمس کردنِ چیزها با جهان خارج ارتباط برقرار کند. خیلی در سراسر دنیا او را می‌شناسند و همت و پشتکارش را تحسین می‌کنند. او کسی نیست جز هلن کلر.

کتاب «من هلن کلر هستم» از مجموعه «آدم‌های معمولی دنیا را تغییر می‌دهند» سرگذشت این بانوی موفق را با زبانی ساده و به کمک تصاویری زیبا و جذاب روایت می‌کند.

بعضی از آدم‌ها طوری زندگی می‌کنند که انگار هیچ مانعی نمی‌تواند جلوی پیشرفتشان را بگیرد. این‌ها ابرقهرمان نیستند، بلکه آدم‌هایی معمولی‌ هستند که ثابت می‌کنند هرکس با پشتکار و علاقه می‌تواند قهرمان زندگی خودش باشد. هلن کلر هم یکی از همین قهرمان‌ها است که خواندن ماجرای زندگی‌اش در این کتاب بسیار جذاب و الهام‌بخش است.

«مواظبت از مامان‌بزرگ شیطون»

پدیدآور: جین ریگان

مترجم: عطیه‌الحسینی

ناشر: پرتقال

تعداد صفحات: ۲۸

قدیم‌ترها پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها تنها زندگی نمی‌کردند. آن‌ها بیشتر در خانواده و کنار فرزندان و نوه‌هایشان بودند، اما حالا دیگر این‌طور نیست. با این‌حال یکی از چیزهایی که زندگی را زیباتر و جذاب‌تر می‌کند ارتباط داشتن با آن‌ها و مراقبت از آن‌ها است.

کتاب «مواظبت از مامان‌بزرگ شیطون» یک کتاب جذاب و هیجان‌انگیز است؛ یک داستان زیبا از تجربه یک روز شاد با یک مامان‌بزرگ.
راستی برای مواظبت از مامان‌بزرگ‌ها چه کار باید کرد. چه کار کنیم تا نه حوصله خودمان سر برود و نه او خسته شود، آخر شما که می‌دانید مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها زود خسته می‌شوند. اما این‌کار آن‌قدرها هم که به نظر می‌رسد، سخت نیست؛ فقط کافی است بلد باشی کاری کنی که هم به آن‌ها خوش بگذرد و هم به خودت! مثلاً باهم به پارک بروید، کلوچه بپزید، قایم‌باشک بازی کنید، نمایش عروسکی بازی کنید و از همه مهم‌تر اینکه می توانید یک عالمه کتاب بخوانید. نویسنده این کتاب زیبا، یک روز شاد و به یادماندنی را در کنار یک مادربزرگ بازیگوش و دوست‌داشتنی به تصویر می‌کشد.