کد خبر: 47193
تاریخ انتشار: یکشنبه, 10 ارديبهشت 1402 - 10:06

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

امضای تفاهم نامه همکاری ادارات کل کتابخانه‌های عمومی و زندان‌ها آذربایجان غربی

منبع : کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی
تفاهم نامه همکاری ادارات کل کتابخانه‌های عمومی و زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان آذربایجان غربی با هدف ترویج هدفمند فرهنگ کتاب و کتابخوانی جامعه زندانیان امضا شد.
امضای تفاهم نامه همکاری ادارات کل کتابخانه‌های عمومی و زندان‌ها آذربایجان غربی

به گزارش لیزنا، تفاهم نامه همکاری ادارات کل کتابخانه‌های عمومی و زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان با حضور خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه های عمومی و مراد فتحی، مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی آذربایجان غربی؛ جمشید مرادخانی، معاون سلامت و اصلاح تربیت زندان های استان؛ امیر سهرابی، رئیس اداره فرهنگی زندان ها؛ عفت آقازاده، رئیس اداره امور همکاری هاو مشارکت های اداره کل و علی زینال زاده، کارشناس امور مشارکت ها، با هدف ترویج هدفمند فرهنگ کتاب و کتابخوانی جامعه زندانیان و ارتقاء سطح آگاهی های عمومی و اطلاعات مورد نیاز مددجویان امضا شد.

خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی در این نشست با اشاره به اهمیت نقش کتاب و کتابخوانی در کاهش آسیب‌های اجتماعی  و برقراری عدالت فرهنگی، گفت: کتابخانه های عمومی استان نگاه ویژه ای به ارائه خدمات کتابخانه ای در میان مددجویان زندانی و کمک به فراهم کردن زمینه اصلاح و بازپروری مددجویان با ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی را دارد.

در ادامه مدیرکل کتابخانه‌های استان ضمن اشاره به وجود کتابخانه در 12 زندان استان، عنوان کرد: از این تعداد 4 کتابخانه در زندان های شهرستان ارومیه، 2 کتابخانه در شهرستان خوی و 6 کتابخانه دیگر در زندان های سایر شهرستان های میاندوآب، سلماس، نقده، ماکو، مهاباد و بوکان، به صورت مشارکتی در حال خدمت به زندانیان بوده که خدمات کتابخانه ای و برنامه های ویژه ای برای زندانیان ارائه می دهند.

معصومی تصریح کرد: در سال 1401 بیش از 1200 جلد کتاب و تعدادی نشریه در راستای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و آگاهی بخشی جامعه مخاطب افراد آسیب دیده به این کتابخانه ها اهدا شده است و1103 نفر از مددجویان و خانواده های ایشان بصورت رایگان به عضویت کتابخانه های عمومی در آمده که از خدمات کتابخانه ها بهره مند شده اند.

ضمن اينكه در دو سال اخیر  ۱۹ قفسه کتاب جهت تجهیز کتابخانه های زندان تحویل داده شده است.

وی با اشاره به مشارکت 1150نفر زندانیان از برنامه های فرهنگی کتابخانه های عمومی در سال گذشته از جمله مسابقات کتابخوانی و جشنواره کتابخوانی رضوی که بسیار جالب توجه و حائز اهمیت است، گفت: تلاش ما بر این است با اجرای اینچنین برنامه‌های فرهنگی  و ترویجی، انگیزه زندانیان به کتاب‌خوانی و عادت به مطالعه و انس به کتاب را افزایش دهیم.

مراد فتحی، مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی آذربایجان غربی در این نشست ضمن قدردانی از تعامل و ارتباط اداره کل کتابخانه های عمومی در خصوص کتابخانه های مشارکتی در زندان ها، گفت: باید موضوع توانمندسازی فرهنگی، علمی، اطلاعات و معلومات مددجویان در محیط زندگی و پیرامون آن ها را با مطالعه و کتابخوانی افزایش دهیم.

فتحی با اشاره به گروه های هدف جامعه زندانیان که متشکل از افراد آسیب پذیر و هنجارشکن جامعه هستند، افزود: از جمله عوامل مهم زمینه های بزهکاری فرد و در پی آن محکومیت او به مجازات زندان بررسی شده، نشان می دهد که بحث نبود اطلاعات کافی در نحوه معاشرت، مهارت در روند جامعه پذیرسازی شخص بزهکار است.

در ادامه وی خواستار آموزش کتابداران کتابخانه‌های فعال در زندان‌های استان و ارسال‌های کتاب‌های مفید، بروز و منطبق با نیاز زندانیان توسط کارشناسان کتابخانه‌های عمومی استان شد.

همچنین، مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی آذربایجان غربی آمادگی خود را برای همکاری در اجرای برنامه های فرهنگی در راستای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در میان زندانیان اعلام کرد.

گفتنی است، همکاری در برگزاری جلسات نقد کتاب، نشست کتابخوان، مسابقات کتابخوانی و فعالیت های فرهنگی متناسب با وضعیت زندانیان، تعامل مشترک در در اجرای برنامه های کتاب محور ویژه کارکنان، سربازان، زندانیان و خانواده آن ها، ارائه راهنمایی و مشاوره و تهیه لیست کتاب‌های مورد نیاز و مفید مددجویان برای تامین منابع کتابخانه‌های زندان‌ها، همکاری در راه اندازی اهداء کتاب، همکاری در اختصاص تجهیزات کتابخانه ای مازاد بر نیاز، به کتابخانه های زندان، صدور مجوز کتابخانه های عمومی مشارکتی زندان ها و ... بخشی از تعهدات مشترک طرفین این تفاهم نامه است.

در پایان این نشست و امضای تفاهم نامه همکاری، 300 نسخه کتاب با موضوعات متناسب به اداره کل زندان ها از طرف کتابخانه های عمومی استان اهداء شد.