کد خبر: 47230
تاریخ انتشار: یکشنبه, 17 ارديبهشت 1402 - 07:02

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

کتابخانه مدرسه فردوسی بروجرد افتتاح شد

منبع : نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور
نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: رویکرد نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با توجه به مشکلات و معضلات فرهنگی کشور در ترویج فرهنگ مطالعه، حمایت از نهاد کتابخانه های عمومی کشور بوده و می بایست علاوه بر ایجاد زیرساخت ها به توسعه فرهنگ کتابخوانی نیز توجه ویژه ای شود.
کتابخانه مدرسه فردوسی بروجرد افتتاح شد

به گزارش لیزنا، آیین افتتاح کتابخانه مدرسه فردوسی شهرستان بروجرد با حضور عباس گودرزی، نماینده مردم بروجرد و نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی؛ سید سجاد راستخانه، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان؛ نریمان سبحانی نیا، رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان؛ میثم زندیه شیرازی، معاون کتابخانه های عمومی استان، فرهاد سوداگر، سرپرست اداره کتابخانه های عمومی بروجرد، جمعی از فرهنگیان و دانش آموزان برگزار شد.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت: اساساً وقتی یک وضعیت نفی می شود باید وضعیت مطلوبی جایگزین آن وضعیت تعریف شود.  شرایط فعلی به نحوی است که استفاده عموم مردم به ویژه کودکان از فضای مجازی افزایش یافته و ادامه این روند علاوه بر ایجاد آسیب های روحی و جسمی، در واقع مانع کسب دانشی خواهد شد که در آینده می توانند از آن بهرمند شوند.

عباس گودرزی ادامه داد: وضعیت جایگزین، توسعه فضاهای کتابخانه ای کشور بوده و باید تلاش شود فرهنگ مطالعه به فرهنگ عمومی تبدیل و کودکان با کتاب انس گرفته و در واقع یک ارتباط مثبت و صمیمی بین کودک و کتاب برقرار شود و کودکان در اولین فرصت به جای وقت گذرانی در فضای مجازی، کتاب مفید مطالعه کنند.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رویکرد نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با توجه به مشکلات و معضلات فرهنگی کشور در ترویج فرهنگ مطالعه، حمایت از نهاد کتابخانه های عمومی کشور بوده و می بایست علاوه بر ایجاد زیرساخت ها به توسعه فرهنگ کتابخوانی نیز توجه ویژه ای شود.

وی گفت: کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای در ارتباط با رفع موانع و مشکلات قانونی پیش ‌روی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور داشته که بنده به عنوان خدمتگزار مردم شهرستان بروجرد در مجلس و نایب رئیس کمیسیون اجتماعی به همه همکارانم در مجلس تاکید کردم از آنجا که این مسئله دارای بعد های گوناگون از جمله بعد فرهنگی و اجتماعی بوده در جریان تصویب طرح در صحن علنی مجلس نگاه مثبت داشته و بدین صورت در توسعه کتابخانه های عمومی کشور که به دنبال آن توسعه و ترویح فرهنگ مطالعه رقم خواهد خورد، سهیم باشیم.  

مدیرکل کتابخانه های عمومی لرستان نیز در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری و تبریک هفته بزرگداشت مقام معلم، گفت: مطالعه، همانند انجام هر فعالیت دیگر، نیازمند استفاده از روش‏های درست و مخصوص به خود است. قبل از هر چیز باید بدانیم که مطالعه در بین اعضای خانواده به صورت یک عادت همیشگی از دوران کودکی شروع و در طول دوران تحصیل به صورت مستمر و بی‏ وقفه ادامه داشته باشد. شایسته است با استفاده از امکانات موجود در کتابخانه‏ های عمومی و با راهنمایی‏ های کتابدار، کتاب‏ های مناسب گروه سنی و مقطع تحصیلی کودکان انتخاب شود.

سید سجاد راستخانه ادامه داد: اهمیت این مسئله آنجایی روشن می‌شود که در صورت بیگانه بودن کودک با فرهنگ کتاب و کتابخوانی و مطالعه، جبران این خلأ در مراحل بعدی رشد و در سنین مدرسه به مراتب دشوارتر و طولانی‌تر خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: برخی از مشکلات و موانع قانونی در اداره کتابخانه های عمومی موجب بروز برخی از مشکلات شده که امید است با مساعدت نمایندگان مجلس شورای اسلامی این موانع مرتفع شوند.

گفتنی است در پایان این مراسم از دست اندرکاران راه اندازی کتابخانه با اهدای لوح سپاس تقدیر شد.