کد خبر: 47374
تاریخ انتشار: سه شنبه, 02 خرداد 1402 - 09:21

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

معرفی منابع طرح «کتاب‌خوان ماه» ویژه خرداد ۱۴۰۲

منبع : نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور
منابع طرح کتاب‌خوان ماه ویژه خرداد ۱۴۰۲ با ارائه کتاب های «آسوده‌اش نگذارید»، «آساره و ماغ‌ماه»، «قصه‌ی گل‌های قالی» و «نغمه‌ای در روزگار گرگ‌ها» معرفی شد.
معرفی منابع طرح «کتاب‌خوان ماه» ویژه خرداد ۱۴۰۲

به گزارش لیزنا، منابع طرح «کتاب‌خوان ماه» ویژه خرداد ۱۴۰۲ با هدف تبیین منویات رهبر معظّم انقلاب اسلامی برای ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه، دسترسی همگانی به کتاب، لزوم معرفی کتاب‌های مفید برای پرورش فکری آحاد مختلف مردم جامعه و همچنین ارتقای فضایل اخلاقی و فرهنگ عمومی از طریق مطالعه کتاب‌های مفید و فاخر در سطح کشور، معرفی شد.

«آسوده‌اش نگذارید» (جلد ۱۵از مجموعه سرداران ایران‌زمین)

پدیدآور: مهدی میرکیایی

ناشر: امیرکبیر

تعداد صفحات: ۲۰

مجموعه‌ی سرداران ایران‌زمین یکی از بهترین آثار ارزشی در فضای عزت ملی و سبک‌زندگی ایرانی- اسلامی و بیانگر تاریخ پرافتخار ایران‌زمین (از هخامنشیان تا انقلاب اسلامی) است. در این مجموعه مخاطب درمی‌یابد که ناکامی‌های دیروز نتیجه کدام خیانت‌ها و کوتاهی‌ها بوده و موفقیت‌های امروز مرهون چه اندیشه‌ها و اعمالی بوده است. شخصیت‌هایی که در این مجموعه ابعادی ناب از زندگی و زمانه‌شان بیان شده (که به جرئت باید گفت برای بزرگ‌سالان هم علاوه بر کودکان و نوجوانان جذاب است) عبارتند از: آریوبرزن،‌ سورنا، بهرام چوبین،‌ یعقوب لیث، علی پسر بویه، عبدالرزّاق سبزواری، الله‌ وردی خان، امام قلی خان، میرمُهنا، عباس میرزا، حسن‌خان ساری اصلان، باقرخان تنگستانی، رئیس‌علی دلواری، میرزا کوچک‌خان جنگلی، مصطفی چمران، ابراهیم همت.
جلد ۱۵ این مجموعه فرازهایی ناب از زندگی شهید چمران، افتخارآفرینی‌ها و ابتکارات کم‌نظیر او در دوران دفاع مقدس را بیان کرده و با وجود حجم اندک، به گونه‌ای هنرمندانه و جذاب (همراه با تصاویر گیرا و گویا) اطلاعات تاریخی و اجتماعی ایران را مرتبط با فضای زیست و نقش‌آفرینی این سردار سرافراز ارائه می‌کند.

«آساره و ماغ‌ماه»

پدیدآور: حمید اباذری

ناشر: محراب قلم

تعداد صفحات: ۱۱۲

آساره دختری است که در شهرکی نزدیک جنگل همراه با پدر، مادر و مادربزرگش زندگی می‌کند. پدر او محیط‌بان است و توسط شکارچیان زخمی شده و امیدی به بهبود او نیست. آساره از مادربزرگش قصه ماغ‌ماه (گوزن زرد) را شنیده که از حیوانات و طبیعت مراقبت می‌کند و با دنیای روشنایی در ارتباط است.

یک روز آساره در جنگل گوزنی را می‌بیند که به «ماغ‌ماه» گوزن افسانه‌ای شباهت زیادی دارد. دخترک در عین ناباوری، به ارتباطی مرموز بین خودش و گوزن پی می‌برد. آیا ممکن است ماغ‌ماه همان گوزن افسانه‌ای باشد؟
آساره ماجرای گوزن را برای پیرمرد ثروتمندی که به او مهندس می‌گویند تعریف می‌کند. او در پی جلب اعتماد آساره به او می‌گوید که با ماغ‌ماه به دنیای روشنایی برو و آب حیات را با خودت بیاور تا به وسیله آن پدرت را نجات ‌دهیم. آساره تحت تأثیر صحبت مهندس، به گوزن دروغ می‌گوید و با رفتن به دنیای نور آب حیات را مخفیانه از آنجا خارج می‌کند.
در ادامه داستان اتفاقات دیگری برای آساره می‌افتد که با کمک مینا دوستش و گوزن می‌تواند آب حیات را از مهندس پس بگیرد.
اباذری در کتاب «آساره و ماغ‌ماه» موضوع حفظ محیط‌زیست و تلاش برای حفظ آن را با زبان و لحنی شیرین و ساده، در قالب افسانه‌ای و جذاب برای نوجوانان بیان کرده است.
نویسنده با زبان نوجوانان آشنا است و به خوبی با خلق حوادث و ماجراهای هیجان‌انگیز خواننده را با شخصیت اصلی داستان همراه می‌کند. همچنین نکات و آموزه‌های تربیتی و توجه به محیط‌زیست، خطراتی که زندگی محیط‌بانان، طبیعت و حیات‌وحش را تهدید می‌کند در لایه‌های جذاب داستان بیان شده که قابل توجه است.

«قصه‌ی گل‌های قالی»

پدیدآور: نادر ابراهیمی؛ تصویرگر: نورالدین زرین‌کلک

ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

 تعداد صفحات: ۲۴

در نقش و نگار قالی، گلِ پژمرده نمی‌بینی؛ یک طرف خورشید و ماه، یک طرف آهوان و گوزن‌ها و آن‌طرف‌تر درختان سرو را می‌بینی که به میهمانی اتاق کوچک تو آمده‌اند!

«قصه گل‌های قالی» سفری است خیال انگیز به دنیای نقش‌ها و رنگ‌ها. نقش‌هایی از دلِ طبیعت که قدمتی چندهزار ساله دارد و گویای فرهنگ، هنر و سنت اصیل ایرانی است. نادر ابراهیمی در این کتاب با بهره‌گیری از عناصر داستانی و چاشنی خیال، قصه‌ای زیبا از سرگذشت قالیِ ایرانی را برای کودکان روایت می‌کند. این داستان که به زبانی ساده و شیرین روایت شده همراه با تصاویری ماندگار از هنر استاد نورالدین زرین‌کلک، جذاب و به یادماندنی‌تر شده است.

«نغمه‌ای در روزگار گرگ‌ها» (روایتی از زندگی و زمانه امام جواد علیه‌السلام)

پدیدآور: کمال السید؛ مترجم: حسین سیّدی

تعداد صفحات:‌ ۱۵۶

نغمه‌ای در روزگار گرگ‌ها، داستان بلندی است با نثر ادبی درباره زندگی و زمانه امام جواد علیه‌السلام. نویسنده با قلمی زیبا، شاعرانه، نمادگرا و احساس‌برانگیز، ابعاد گوناگون شخصیت علمی، عرفانی، مبارزاتی، اجتماعی و خانوادگی آن امام همام را با تکیه بر منابع معتبر روایی و تاریخی به نگارش درآورد؛ مترجم خوش‌ذوق کتاب نیز به خوبی از عهده ترجمه برآمده و نتیجه کار خلق اثری لطیف، قوی و به دور از کلیشه‌های مرسوم و کم‌مایگی‌های متداول در معرفی اهل بیت علیهم‌السلام شده است.
نویسنده که خود متولد بغداد است، نقبی به هزار و اندی سال پیش می‌زند و مخاطب را با خود به کوچه پس کوچه‌های این شهر پرتلاطم و پرحادثه به دوران حیات نهمین حجت خدا بر خلقش می‌برد.
قلم و نثر کتاب بسیار جذّاب و گیرا است، به شکلی که مخاطب نمی‌تواند پس از آغاز مطالعه آن را زمین بگذارد. مزیت دیگر کتاب این است که در عین پُربهره‌بودن از جذابیت‌های ادبی و داستانی، محتوایی کاملاً مستند به منابع معتبر تاریخی و روایی دارد و این دو در کنار هم متمایزکننده این اثر از نمونه‌های مشابه است و منجر شده تا جایزه کتاب سال حوزه‌ی علمیه را نیز از آنِ خود کند.

 

برچسب ها :