کد خبر: 47481
تاریخ انتشار: یکشنبه, 04 تیر 1402 - 07:29

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

کتابداری یک شغل مقدس است

منبع : نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم بهره برداری از کتابخانه عمومی شهید سپهبد قاسم سلیمانی با اشاره به اهمیت کتابخانه های عمومی به عنوان یک شبکه بزرگ فرهنگی در کشور با ارائه آماری گفت: در دولت سیزدهم تعداد افراد عضو در کتابخانه ها تقریبا دو برابر شده است.
کتابداری یک شغل مقدس است

به گزارش لیزنا، کتابخانه عمومی شهید سپهبد قاسم قاسم سلیمانی در فاز ۲ شهر جدید سهند آذربایجان شرقی پنجشنبه یکم تیرماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ عابدین رضوی خرم، استاندار آذربایجان شرقی؛ سیدمحمد هاشمی، جانشین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ تراب محمدی، معاون سیاسی و اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی؛ محمدحسین فرهنگی، روح الله متفکر آزاد، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، نمایندگان مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی؛ سیدمحمدحسین بلاغی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی و اسد بابایی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی به بهره‌برداری رسید.

کتابداری، کارمندی نیست

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین با قدردانی از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد اظهار کرد: از ابتدای شروع به کار دولت، مجموعه‌های جدید و کتابخانه‌هایی با رویکردهای نوین را افتتاح کردیم؛ به طوری که در برخی از این کتابخانه‌ها، ده‌ها خدمت فرهنگی غیر از مطالعه و قرائت کتاب ارائه می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه کتابداری یک شغل مقدس است و کتابداران، کارمند معمولی نیستند، گفت: نگاه ما تنظیم شده بر نیاز جامعه است به طوری که بخش کودک و نوجوان جزء اولویت مهم فعالیت‌های فرهنگی ما است و اکثر مجموعه‌های جدیدالاحداث برای پاسخ به این نیاز است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه کتاب اشاره کرد و گفت: ایشان بیش از سه ساعت وقت در این نمایشگاه گذاشتند و جزء به جزء از غرفه‌ها بازدید کرده و یک رفتار فرهنگی را به ما مسئولان آموزش دادند.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر بخش کودک و نوجوان گفت: به دنبال این تأکیدات، ما نیز در نهاد کتابخانه‌ها به دنبال توسعه خدمات فرهنگی، هدف‌گذاری مخاطب بر روی کودک و نوجوان و تسهیل در دسترسی‌ها هستیم‌.

رئیس هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور با ارائه آماری گفت: در دولت سیزدهم تعداد افراد عضو در کتابخانه‌ها تقریباً دو برابر شده است. هم اکنون نزدیک چهار هزار کتابخانه با ۱۰ میلیون عضو و مشترک داریم که از این میان سه میلیون نفر عضو فعال هستند؛ ۶۰ درصد اعضای ما را نیز کودک و نوجوان شامل می‌شود.

اسماعیلی با بیان اینکه با مساعدت وزارت نفت، ۱۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز و توسعه کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی اختصاص خواهیم داد، گفت: این مهم است که در پایان دولت همه این پروژه‌ها به اتمام برسد.

وی به هدف دیگر در موضوع کتاب اشاره کرد و گفت: مصرف فرهنگی در بین کودکان و نوجوانان مطلوب نیست؛ برنامه‌ریزی دولت بر این است که بحث کتابخوانی را رشد دهد و این سیاست جدی ما است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی یادآور شد: ما هنوز پیمایش کامل و دقیق از کتابخوانی نداریم ولی آخرین پیمایش حاکی از آن است که ۳۳ دقیقه سرانه مطالعه جز کتب درسی، آموزشی و ادعیه داریم.

وی گفت: باید رفتار فرهنگی را توسعه دهیم که در این میان حوزه کتاب و کتابخوانی بهترین ابزار است.

اسماعیلی تصریح کرد: استان آذربایجان‌شرقی یک استان فرهنگی است و باید یک حرکت فرهنگی بزرگ در این استان رقم بخورد؛ بنده از همین تریبون به مردم استان قول می‌دهم تا پایان دولت سیزدهم، همه پروژه‌های فرهنگی و کتابخانه‌ای آذربایجان‌شرقی را به حد مطلوب برسانیم.

وی بیان کرد: نگاه دولت، گسترش عدالت فرهنگی است و حضرت آقا نیز یک محور کلیدی ایمان و امید را به همه ما فرمودند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ما امید قوی نسبت به نسل جدید داریم و قطعاً با توجه به موضوعات فرهنگی اعم از کتابخوانی می‌توان به این مهم دست یافت.

گسترش خدمات کتابخانه‌ای محدود به مراکز استان ها نیست

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این مراسم گفت: کتابخانه‌های عمومی امروز تنها محدود به سالن مطالعه نبوده بلکه به عنوان مرکز فرهنگی-اجتماعی در حال فعالیت هستند.

وی افزود: ایران در توسعه شبکه کتابخانه‌ای پیشرو بوده و در منطقه رتبه اول را دارد. کشور ترکیه نیز با ۱۲۰۰ کتابخانه بعد از ایران در رتبه دوم قرار گرفته است.

رمضانی ادامه داد: در جهان اسلام جزو ۳ کشور، در منطقه آسیا جزء ۵ کشور و در دنیا جزء ۲۰ کشور اول هستیم که باید گفت وضعیت ما رو به رشد است؛ هر چند با وضعیت مطلوب فاصله داریم. 

وی توجه به بخش کودکان را یکی از اولویت‌های اصلی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور دانست و گفت: برگزاری برنامه‌های متنوع برای کودکان در کتابخانه‌ها و جشنواره‌هایی همچون قصه‌گویی در این راستا اجرا می‌شود.

رمضانی با اشاره به ارائه ۴۰ خدمت مختلف در کتابخانه تازه بهره‌برداری شده سهند گفت: این رقم در کتابخانه‌های پیشرو به بیش از ۶۰ خدمت نیز می‌رسد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه برای گسترش خدمات کتابخانه‌ای محدود به مراکز استانی نشدیم، گفت: با ایجاد این کتابخانه، سرانه کتابخانه‌ای شهرستان اسکو، ۱۳۸ درصد و شهر سهند نیز ۲۸۵ درصد افزایش خواهد داشت.

اهتمام دولت سیزدهم به موضوعات فرهنگی در جامعه

عابدین خرّم استاندار آذربایجان شرقی نیز در این آیین اظهار کرد: این یازدهمین سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان آذربایجان‌شرقی است که نشان از اهتمام دولت سیزدهم به موضوع فرهنگی در جامعه دارد.

وی افزود: استان آذربایجان‌شرقی دارای غنای بالا در تاریخ و فرهنگ بوده و نگاه دولت به تبریز نیز ارتقای فرهنگ و احیای تاریخ و تمدن این خطه است.

استاندار آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: وعده داده بودیم که هر چه در توان داریم در رابطه با کتاب و کتابخوانی انجام دهیم که بهره‌برداری از این کتابخانه گواه این موضوع است.

وی با بیان اینکه کاربرد کتابخانه تنها سالن‌های مطالعه آن نیست، گفت: پیش از این آمار استان از نظر کتاب و کتابخوانی تعریفی نداشت اما در طول دو سال اخیر از نظر امانت‌دهی کتاب و کتابخوانی با افزایش روبه‌رو شده‌ایم.

خرّم، کتاب و کتابخوانی را پایه مسائل فرهنگی و اجتماعی عنوان کرد و گفت: ما خود را نسبت به مردم شهر جدید سهند بدهکار می‌دانیم. اینجا شهری است که دانشگاهش یک دانشگاه برجسته در کشور است و مردم بسیار متدین دارد و از این‌رو باید تلاش کرد تا زیرساخت‌های لازم برای این شهر تأمین شود.

استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: نامگذاری اسم این کتابخانه به نام شهید سلیمانی قطعاً خیر و برکت بالایی برای جوانان خواهد داشت و در راستای ارتقای و گسترش فرهنگ، مؤثر واقع خواهد شد.

انس مردم با کتاب از شاخصه‌های مهم پیشرفت فرهنگی هر کشوری است

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محمد منیب‌راد، امام جمعه شهر جدید سهند نیز در آیین افتتاح کتابخانه عمومی شهید سپهبد قاسم سلیمانی اظهار کرد: یکی از شاخصه‌های پیشرفت و توسعه فرهنگی هر کشور، کتابخانه‌ها و انس مردم آن کشور با کتاب است.

وی با بیان اینکه لزوماً هر کتابی خوب نیست، گفت: ما باید همه را به کتابخوانی دعوت کنیم، ولی گاهی بعضی کتاب‌ها مسموم هستند و نباید اجازه دهیم کتاب‌های مسموم در اختیار مردم قرار گیرد چراکه این به مثابه یک غذای مسموم بوده و اثرات همان غذا را برای انسان خواهد داشت.

امام جمعه شهر جدید سهند تصریح کرد: قبل از کتابخوانی باید نویسنده آن کتاب را به درستی بشناسیم؛ لازمه و وظیفه حاکمیت پرهیز از ترویج کتاب‌های مسموم است.

منیب‌راد گفت: رهبر معظم انقلاب مدام بر کتاب و کتابخوانی تأکید دارند و همیشه تکرار بر این دارند که کتاب در سبد کالای مردم قرار گیرد.

وی با تأکید بر ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه، گفت: ارزان بودن کتاب یکی از مهم‌ترین موضوعات برای دسترسی ساده‌تر به کتاب است.

امام جمعه شهر جدید سهند ادامه داد: این شهر ۱۸۶ هزار نفر جمعیت دارد و زمینه رشد معنوی در آن وجود دارد و باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گسترش فرهنگ و معنویت در این شهر به ما کمک کند.

منیب‌راد متذکر شد: از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می خواهیم پروژه‌های فرهنگی و هنری بیشتری در این شهر اجرایی کند.