کد خبر: 47635
تاریخ انتشار: شنبه, 28 مرداد 1402 - 19:01

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

برگزاری «مدرسه تابستانی خدمات کتابخانه‌های عمومی»

منبع : نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور
دوره آموزشی «مدرسه تابستانی خدمات کتابخانه های عمومی» با هدف آشنایی کتابداران با نقش مهم و اساسی در «بازطراحی خدمات سنتی» یا «خلق خدمات جدید» برگزار می‌شود.
برگزاری «مدرسه تابستانی خدمات کتابخانه‌های عمومی»

به گزارش لیزنا، خدمات کتابخانه‌های عمومی، به دلیل تغییرات مستمر اجتماعی و فناورانه، همیشه با چالش روبرو است؛ بنابراین، خدمات کتابخانه‌ای باید، به طور مکرر، طراحی و بهبود یابد تا با این تغییرات دائمی همگام شود. کتابداران، به عنوان نقطه تماسِ کتابخانه با جامعه، نقش مهم و اساسی در «بازطراحی خدمات سنتی» یا «خلق خدمات جدید» دارند. از آنجا که طراحی خدمات کتابخانه‌ای‌، موضوعی چندوجهی و پیچیده است، لازم است کتابداران دانش و مهارت لازم در بازطراحیِ خدمات سنتی و یا خدمات جدید را فرا بگیرند. یکی از فرصت‌هایی که از آن طریق می‌توان کتابداران را در حوزه‌های عمل و نظر توانمند ساخت، برگزاری دوره‌های آموزشیِ ضمن‌خدمت است.

بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع خدمات و برای آشنایی کتابداران با طراحی خدمات جدید یا بازطراحی خدمات موجود، دوره آموزشی «مدرسه تابستانی خدمات کتابخانه‌های عمومی» به میزبانی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل از یکشنبه (۲۹ مرداد) تا چهارشنبه (۱ شهریور ۱۴۰۲) با همکاری دانشگاه محقق اردبیلی در شهر اردبیل برگزار می‌شود.

در روز اول، فراگیران با خدمات موجود در کتابخانه‌های عمومی که در حال حاضر به گروه‌های مختلف مردم ارائه می‌شود آشنا خواهند شد. این خدمات شامل «خدمات برای کودکان»، «خدمات برای سالمندان»، «خدمات برای معلولان» و «خدمات برای کسب‌وکارها» است.

در روز دوم، مباحث تخصصیِ طراحیِ خدمت ارائه می‌شود که شامل این موضوعات است: «مبانی خدمات»، « تجربه کاربری»، «طراحی خدمات» و «بازاریابی خدمات».

در روز سوم، فراگیران با حضور در کارگاه، به صورت عملی و مشارکتی، با طراحی خدمات مواجه خواهند شد و در نهایت این دوره با ارزیابی خدماتی که در کارگاه توسط کتابداران طراحی شده به پایان می‌رسد.

فراگیران این دوره شامل تعداد ۱۰۰ نفر از کتابداران سراسر کشور هستند که از طریق برگزاری آزمون ورودی و رقابتی انتخاب و به این دوره راه پیدا کرده‌اند.

سرفصل ها و استادان این دوره شامل خدمات برای معلولان با تدریس منصوره فیض‌آبادی، عضو هیأت علمی دانشگاه سبزوار؛ خدمات برای سالمندان با تدریس اسماعیل وزیری، عضو هیأت علمی دانشگاه زابل؛ خدمات برای کسب‌وکارها با تدریس لیلی سیفی، عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند؛ خدمات برای کودکان و نوجوانان با تدریس شکوه حاجی نصرالله، دانش‌آموخته کتابداری و نویسنده کودک و نوجوان؛ ‌تجربه کاربری با تدریس حمیدرضا نکویی، مدیر استراتژی و توسعه کسب‌وکار؛ مبانی خدمات با تدریس اکبر مجیدی، عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز؛ طراحی خدمات با تدریس سیدعلی فارغ، عضو هیأت علمی دانشگاه هنر تبریز؛ بازاریابی خدمات با تدریس افشین حمدی‌پور، عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز و کارگاه عملی با تدریس علی شعبانی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران است.

گفتنی است مدرسه‌های تابستانی یک قالب آموزشی جهانی است که برگزاری آموزش‌های تخصصی را در بازه زمانی کوتاه فراهم می‌کند. این دوره‌ها به مباحث نظری محدود نمی‌شود و در واقع آموزش به‌صورت عملی نیز ارائه می‌شود. «مدرسه تابستانی مهارت‌های اطلاع‌یابی» دومین مدرسه تابستانی بود که شهریورماه سال ۱۴۰۱  با هدف توانمندسازی و ارتقای سطح مهارت‌های کتابداران به‌عنوان مشاوران اطلاعاتی و با رویکرد یادگیری تعاملی به همت دفتر پژوهش و آموزش نهاد و با همکاری دانشگاه تبریز در آذربایجان شرقی برگزار شد.

اولین دوره مدرسه تابستانی نیز با عنوان «مدرسه تابستانی خواندن» در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ برگزار شده است.