کد خبر: 47675
تاریخ انتشار: سه شنبه, 07 شهریور 1402 - 06:52

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

کتابخانه «علامه شیخ عبدالکریم زنجانی» افتتاح شد

منبع : نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور
کتابخانه «علامه شیخ عبدالکریم زنجانی» که در یکی از مناطق محروم زنجان احداث شده است، با حضور عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، محسن افشارچی استاندار زنجان  و آیت الله خاتمی امام جمعه زنجان اقتتاح شد.
کتابخانه «علامه شیخ عبدالکریم زنجانی» افتتاح شد

به گزارش لیزنا، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم افتتاح کتابخانه شیخ عبدالکریم زنجانی طی سخنانی گفت: موجب خوشحالی است که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تغییر ریل داده است و به عنوان یک مرکز فرهنگی فعال در جامعه شناخته می شوند و از این پس به جای افتتاح کتابخانه شاهد افتتاح مراکز فرهنگی توسط نهاد هستیم. شبیه این کتابخانه ها را در مدارس استرالیا زمانی که دانشجوی دکترا و پسادکترا بودم مشاهده کردم. خیلی از بحث‌ها را کودکان در استرالیا در فضاهای کتابخانه ای می آموختند. چیزی که ما در آن دچار ضعف هستیم و در بزرگسالی نیز تا مدیریت سطوح عالی نیز خودش را نشان می‌دهد نبود روحیه کار گروهی است. ریشه این موضوع نیز عدم آموزش در دوران کودکی است. امیدوارم با وجود چنین فضاهایی که نهاد با تمرکز بر بخش‌های کودک در حال افتتاح است موجب سوق دادن افراد از کودکی به کار گروهی شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: معتقدیم بحث پرورش در سال های اخیر در وزارت آموزش و پرورش مورد غفلت واقع شده است. امیدوارم با حرکتی که در آموزش و پرورش شروع شده موضوع پرورش به جایگاه خود بازگردد.

وی با اشاره به اینکه تجمیع خدمات در کتابخانه‌های عمومی به صورت خانوادگی از مزیت‌های کتابخانه‌های امروزی است، اضافه کرد: البته باید با اجرای برنامه‌های مختلف نسبت به امیدآفرینی و ایمان در بین آینده‌سازان جامعه اقدام شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با ارائه پیشنهادی گفت: در قالب یک اتاق یا یک برنامه جامع می‌توان دستاوردهای کشور را به اعضای خردسال تبیین کرد تا از موفقیت‌های کشور مطلع شوند. امروز در حوزه تجهیزات پزشکی، ماهواره‌ و سایر علوم ایران در جهان سرآمد است. این پیشرفت‌ها باید در قالب قصه‌گویی به کودکان بیان شود.زارع پور تصریح کرد: هدیه وزارت ارتباطات به حوزه کتاب نیز این است که تلاش می شود، همه کتابخانه‌ها از طریق فیبر به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند و امیدواریم اولین نقاط فیبردار مراکز فرهنگی مثل کتابخانه‌های عمومی باشند.

توسعه فرهنگی همزمان با توسعه کتابخانه های عمومی در سراسر کشور

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد نیز در مراسم افتتاح این کتابخانه ضمن گرامیداشت هفته دولت با بیان اینکه تنوع خدماتی کتابخانه‌ها بالا است، گفت: شبکه ای که در کتابخانه های عمومی شکل گرفته ما را در منطقه و جهان اسلام جز رتبه های برتر قرار داده. در دنیا هم  کشور چهاردهم هستیم. در حوزه توسعه خدمات نیز دستاوردهای خوبی داشته ایم. که این هم به برکت انقلاب اتفاق افتاده است.

وی افزود: کتابخانه یک مجموعه فرهنگی هنری است و تنها مختص به کتاب نیست. فعالیت کتابخانه می‌تواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی تاثیر بسزایی داشته باشد. ظرفیت‌های کتابخانه قابل توسعه است و باید به ابعاد گوناگون آن توجه شود. کتابخانه می تواند تراز فرهنگی منطقه را جا به جا کند. در حوزه دینی نیز همانطور که ۴۰۰ محفل ادبی در سراسر کشور داریم محافل قرانی را نیز راه اندازی کردیم و قریب به همین عدد در کتابخانه ها محفل قرآنی داریم و این ظرفیت در حال توسعه است.

دبیرکل نهاد در ادامه افزود: همه کتابخانه‌ها دارای بخش کودکان و نوجوان هستند؛ کتابخانه پناهگاه امنی برای کودکان است و باید به خوبی ظرفیت‌های آنان را پرورش دهیم. در حوزه نوجوان دارای ضعف‌های بسیاری هستیم که باید آن را برطرف کنیم. برای همین به سمت علم حرکت کردیم و اتاق علم را به حوزه نوجوان پیوند دادیم تا این نقیصه جبران شود.

رمضانی با بیان اینکه ۳۸۰۰ کتابخانه در سطح کشور دایر است، اذعان کرد: از این عدد ۲۸۰۰ کتابخانه توسط نهاد مدیریت می شود و مابقی کتابخانه های مشارکتی و مستقل هستند که با استانداردهای نهاد اداره می شوند. رییس جمهور ۲۴ آبان سال گذشته در مراسم هفته کتاب تاکید کردند که می بایست با توجه به افزایش قیمت کتاب، کتابخانه‌ باید مشکل دسترسی به کتاب را برطرف کند. پیشنهاداتی هم در این حوزه انجام شده و یکی از آنها پیشنهاد در حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که امیدواری مشکل دسترسی به اینترنت و وای فای رایگان که در کتابخانه ها در حال توسعه است برطرف شود.

گفتنی است کتابخانه «اسلام‌آباد» که در یکی از مناطق محروم زنجان احداث شده است امروز با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، استاندار و امام جمعه زنجان و دیگر مسئولان استانی افتتاح شد.

کتابخانه عمومی علامه شیخ عبدالکریم زنجانی در منطقه اسلام‌آباد در زمینی به مساحت یک هزار و ۱۰۰ متر مربع واقع شده است و ۷۷۵ متر مربع زیربنا دارد. این کتابخانه در ۳ طبقه ساخته شده و دارای بخش‌های متنوعی از جمله کلاس آموزشی، دو اتاق مطالعه گروهی، سالن اجتماعات با ظرفیت ۷۰ نفر، بخش مستقل کودک، بخش مستقل نوجوان، مخزن کتاب، سالن مطالعه خواهران و برادران، بخش نشریات، غذاخوری و نمازخانه از جمله قسمت‌های این کتابخانه عمومی است. این کتابخانه بیش از ۳۵ هزار نسخه کتاب دارد و برای تجهیز و فضاسازی کتابخانه منطقه اسلام‌آباد بیش از ۳۵ میلیارد ریال اعتبار از محل اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان تامین شده است. هزینه ساخت این پروژه از محل اعتبارات بازآفرینی شهری تامین شده است.