کد خبر: 47697
تاریخ انتشار: شنبه, 11 شهریور 1402 - 12:15

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

بهره برداری از دومین کتابخانه بزرگ قزوین در بوئین زهرا

منبع : نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور
همزمان با ایام هفته دولت دومین کتابخانه عمومی بزرگ استان قزوین در شهرستانن بوئین زهرا به بهره برداری رسید.
بهره برداری از دومین کتابخانه بزرگ قزوین در بوئین زهرا

به گزارش لیزنا، کتابخانه فرهنگ بوئین زهرا که دومین کتابخانه بزرگ استان قزوین است با حضور سید باقر میرعبداللهی معاون برنامه‌ریزی پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، فاطمه محمد بیگی مدیر کل کتابخانه های استان قزوین، حجت الاسلام و المسلمین اسدالله رضوانی امام جمعه شهرستان بوئین زهرا، محمد ادیب رامندی فرماندار بوئین زهرا، روح الله زارعی شهردار بوئین زهرا، علی رحمانی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قزوین ، سعید زین آبادی مدیرکل دفتر امور اقتصادی و بین الملل استانداری، احمد بارگاهی مدیرکل دفتر سرمایه گذاری و اشتغال استانداری، محسن اسماعیلی مدیرکل امور شهری استانداری، علی حجتی پور مدیرعامل شرکت گازاستان ، رمضان علی محسنی و حسین سرمه نمایندگان بنیاد علمی آموزشی قلم چی  و سایر مدیران و مسئولان و جمعی از مردم افتتاح شد.

سید باقر میرعبداللهی معاون برنامه‌ریزی پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این مراسم با اشاره به اهمیت توسعه فضاهای مطالعاتی در کشور بیان کرد: اگرچه ساخت کتابخانه و توسعه فضاهای مطالعه در کشور به عنوان یکی از زیرساخت های فرهنگی بسیار مورد توجه است اما باید دانست که بعد از ساخت فضای فیزیکی و به عبارتی بهره برداری از مکان کتابخانه ها، فعالیت ما تازه آغاز می شود و همکاران ما در سراسر کشور با تدارک برنامه های فرهنگی کتابخانه ها را از مراکز امانت دهی کتاب به پاتوق های فرهنگی تبدیل کرده اند.

وی گفت: از امروز این فضای ارزشمند به یک پایگاه فرهنگی و یک پاتوق برای بسیاری از فعالیت های مرتبط با حوزه فرهنگ، خانواده، کتابخوانی، فعالیت های آموزشی و حتی موقعیت های مرتبط با اقتصاد خانوار تبدیل می شود.

میرعبداللهی با تقدیر از هماهنگی و همدلی مسئولین استانی و شهرستانی در ساخت و تجهیز کتابخانه فرهنگ شهرستان بوئین زهرا گفت: خوشحالیم با عزم و اراده ای که امروز در این شهرستان ایجاد شده است همه مسئولین پای کار حاضر شده اند تا اتفاقات خوب فرهنگی در این شهرستان رخ دهد.

رشد ۷۰ درصدی سرانه فضای مطالعه در شهرستان بو ئین زهرا

فاطمه محمد بیگی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین در بخش دیگری از این مراسم از رشد ۷۰ درصدی سرانه فضای مطالعه در شهرستان بوئین خبر داد و گفت:  فرایند ساخت کتابخانه عمومی فرهنگ شهرستان  بوئین زهرا از سال ۱۳۹۶ در استان آغاز و با استفاده از اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای، اعتبارات شهرداری و اعتبارات سفر ریاست محترم جمهور به قزوین تکمیل و به بهره برداری رسید.

وی گفت: تجهیز این کتابخانه با استفاده از اعتبارات کتابخانه‌های عمومی استان قزوین، بنیاد علمی و آموزشی قلمچی و همکاری شرکت فرش دیبا انجام شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین افزود: این کتابخانه دارای بیش از ۳۰ هزار نسخه کتاب در بخش های مخزن، مرجع، خردسال،کودک و نوجوان است و همچنین مجهز به بخش های نشریات، سالن مطالعه محققین، سالن مطالعه عمومی و سالن غذاخوری و نماز خانه است.

وی گفت: این کتابخانه به وای فای رایگان مجهز شده و اعضای کتابخانه به پایگاه های  اصلی داده های علمی دسترسی خواهند داشت.

محمدبیگی  همچنین تصریح کرد: با افتتاح این کتابخانه و تکمیل پروژه درحال اجرای شهر سگز آباد سرانه فضاهای مطالعه در شهرستان بوئین زهرا بیش از ۷۰ درصد رشد خواهد داشت.

وی یادآور شد: هم اکنون پروژه کتابخانه عمومی شهر سگز آباد با اعتبارات سفر ریاست‌جمهوری به استان قزوین در حال اجرا است که پیش بینی می شود تا هفته بسیج امسال به بهره برداری برسد.

وی در پایان گفت: فعلا شعر سگزآباد تنها شهر بدون کتابخانه در شهرستان بوئین زهرا است که به زودی کتابخانه این شهر نیز به بهره برداری خواهد رسید.

تکمیل پروژه های نیمه تمام در اولویت شهرداری بوئین زهرا

روح الله زارعی شهردار بوئین زهرا در ادامه این جلسه گفت: اگرچه در سال های  اخیر شهرداری ها در سراسر کشور با مسائل اقتصادی متعدد درگیر بوده اند، شهرداری بوئین زهرا با برنامه ریزی های مدون  تلاش کرد تا اعتبارات این شهرداری به صورت جدی افزایش پیدا کند.

وی افزود: از سوی دیگر با تلاش برای افزایش درآمدهای شهرداری با هماهنگی مجموعه مدیریت شهری و شورای شهر،  تکمیل پروژه های نیمه تمام به صورت یک اولویت جدی در دستور کار قرار گرفت که پروژه کتابخانه فرهنگ این شهر نیز از این پروژه های نیمه تمام بود.

شهردار بوئین زهرا تصریح کرد: با تلاش های انجام شده فرآیند ساخت و بهره برداری از این کتابخانه با جدیت آغاز شد و در کمتر از یک سال و نیم شاهد تکمیل و آغاز به کار این کتابخانه که یکی از اولویت های مهم فرهنگی در شهر بوئین زهرا محسوب می شود هستیم.

گفتنی است کتابخانه عمومی فرهنگ بوئین زهرا در زمینی به مساحت ۸۶۵ متر مربع و بیش از هزار  هزار و ۲۰۰ متر بنا در دو طبقه به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین و شهرداری بویین زهرا ساخته شده است.
برای ساخت این کتابخانه حدود ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است و دارای بخش های مخزن، مرجع، نشریات، بزرگسالان ،خردسال،کودک، نوجوان،سالن مطالعه محققین،سالن مطالعه عمومی و سالن غذاخوری و نماز خانه است .