کد خبر: 47783
تاریخ انتشار: جمعه, 14 مهر 1402 - 09:19

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

کتابخانه عمومی مشارکتی محله و کیل آباد شهرستان مشهد افتتاح شد

منبع : کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی
آئین افتتاح کتابخانه عمومی مشارکتی محله وکیل آباد شهرستان مشهد با حضور رئیس کمیسیون اصل نود و نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی و مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی برگزار شد.
کتابخانه عمومی مشارکتی محله و کیل آباد شهرستان مشهد افتتاح شد

به گزارش لیزنا، آئین افتتاح کتابخانه عمومی مشارکتی محله و کیل آباد شهرستان مشهد با حضور حجت الاسلام و المسلمین نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل نود و نماینده مردم شریف مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی؛ حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی؛ حجت الاسلام و المسلمین حسن افکار، رئیس کانونهای فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی و جمعی از اهالی منطقه وکیل آباد برگزار شد.

در ابتدا حجت الاسلام و المسلمین نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل نود و نماینده مردم شریف مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: در ابتدا وظیفه خود می‌دانم از تمامی دست اندرکاران این رویداد خجسته و به ویژه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی که همواره مخلصانه و دغدغه مندانه در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی حضوری فعال داشته‌اند، تشکر کنم. بدون شک این قبیل اقدامات باعث ارتقای جایگاه فرهنگی کلان شهر مشهد در کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه جامعه امروز ایران اسلامی در معرض تهاجم از سوی دشمنان قرار گرفته است، افزود:  تهاجمی که دشمن به واسطه آن در صدد ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی است، تهاجم فرهنگی نام دارد. تهاجم فرهنگی مسئله‌ای است که دشمنان در آن همت گماشته و تلاش فراوانی کرده‌اند تا بتوانند نوجوانان و جوانان این مرز و بوم را تحت تاثیر تبلیغات خود قرار داده و به این وسیله کشور را تضعیف کنند.

پژمانفر با اشاره به بحث تجزیه طلبی در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: همزمان با این مسئله ما وارد یک جنگ تحمیلی  با حداقل امکانات شدیم.  جنگی که حتی یک وجب از خاک ایران را واگذار نکردیم و مقتدرانه به آن‌ پایان دادیم.

وی تاکید کرد: اگر چه که در میدان نبرد برنده شدیم اما در عرصه فرهنگی لطمات عمیقی به جامعه وارد شد و این مسئله ظهور و بروزش در سبک زندگی و فرهنگ غنی ایرانیان تاثیر گذاشت. در نتیجه امروز وظیفه ما بر این است که نسل جوان را به سمت و سوی کتاب برده و در کنار آن با بهره گیری موثر از فضای مجازی، فرهنگ سازی مناسب را انجام دهیم. مراد از این فضاسازی در این است که فرد بدون دغدغه و با آرامش بتواند زندگی کند و این جز با انس با کتاب و کتابخوانی بوجود نخواهد آمد.

رئیس کمیسیون اصل نود گفت: کتاب باید از جذابیت کافی برخوردار باشد و قلم نویسنده نیز آنقدر شیوا باشد که خواننده نتواند آن را کنار بگذارد. باید به سمتی برویم که بحث بهره‌برداری از کتاب و دسترسی مردم به کتاب توسعه پیدا کند.

وی با اشاره به افتتاح کتابخانه عمومی مشارکتی محله وکیل آباد، گفت: امروز خوشحال هستم که در یکی از محلات خوب مشهد نخستین گام در مسیر فرهنگسازی انجام شده است. حرکت پربرکتی که باید قدمهای بعدی آن به واسطه اجرای برنامه‌های فرهنگی برداشته شود. در نظر داشته باشید کتابخانه کانون مهم فرهنگی است که ظرفیت میزبانی از نشستهای تخصصی و آموزشی مردم را دارد و البته در این مسیر نباید از نقش تبلیغات نیز غافل ماند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی کتابخانه را به مثابه یک رودخانه دانست که با تامین منابع به روز جاری‌تر، شفاف‌تر و روانتر حرکت می‌کند.

وی خطاب به ساکنین محله وکیل آباد شهرستان مشهد، گفت: از شما و عموم مردم دعوت می‌کنم تا با اهدای کتاب به جاری بودن این رودخانه کمک کرده و علاوه بر آن باقی الصالحات را برای خود به ارمغان آورید.

نصرالله پژمانفر با اشاره به پیشتازی خراسان رضوی در راه اندازی کتابخانه‌های سیار در سطح کشور، اظهار امیدواری کرد این درخشش همچنان در تمامی حوزه‌های دیگر نیز اتفاق افتد.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ضمن تقدیر و تشکر از حضور مردم و به ویژه رئیس کمیسیون اصل نود، حجت الاسلام و المسلمین نصرالله پژمانفر، گفت: تلاش ما در مجموعه کتابخانه‌های عمومی همواره بر این بوده است تا در راستای اجرای عدالت فرهنگی و افزایش سرانه فضای کتابخانه‌ای، گامی موثر در اعتلای اهداف سازمانی خود مبنی بر ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و تسهیلگری در دسترسی عموم مردم به کتاب برداریم.

وی افزود: از تمامی کسانی که بانی خیر این مسئله بودند تشکر می کنم؛ چرا که وجود یک کتابخانه در این منطقه یک نیاز فرهنگی و ضرورتی اجتماعی محسوب می‌شود. امیدوارم با این اقدام مردم بتوانند از خدمات فرهنگی این کتابخانه به نحواحسن استفاده نمایند.

سبزیان با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی امروز نقش فرهنگسراهای اجتماعی را دارند، تصریح کرد: این قبیل خدمات فرهنگی بدون شک باعث تثبیت جایگاه کتابخانه‌ها به عنوان آموزشگاه‌های مردمی و پایگاه‌های آموزشی خواهد شد.

وی تاکید کرد: اعتقاد ما بر این است، قطعا نسل جدید کتابخانه‌های عمومی می‌توانند تاثیر به سزایی در رشد فرهنگ عمومی و در نتیجه آینده نسل کودک و نوجوان جامعه داشته باشد.

گفتنی است، کتابخانه عمومی مشارکتی محله وکیل آباد واقع در وکیل آباد 93 در طبقه سوم مسجد صاحب الزمان(عج) با زیربنای ۲۰۰  مترمربع و بالغ بر ۲۰۰۰ نسخه کتاب به ارائه خدمات کتابخانه ای می پردازد.