کد خبر: 47803
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 19 مهر 1402 - 13:18

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

جلسه شورای مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد

منبع : نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه شورای مدیران وزارتخانه که با دستور جلسه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یکشنبه ۱۶ مهرماه برگزار شد بر منحصر به فرد بودن شبکه کتابخانه‌های عمومی در فضای فرهنگی کشور تأکید کرد.
جلسه شورای مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد

به گزارش لیزنا، جلسه شورای مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۶ مهرماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ جمعی از معاونین و مدیران این مجموعه مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و جمعی از مدیران این مجموعه برگزار شد.

در این جلسه مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گزارشی از وضعیت کتابخانه‌های عمومی از زمان تأسیس و شکل‌گیری ساختار قانونی کتابخانه‌های عمومی در سال ۱۳۴۴ تا امروز، دستاوردهای انقلاب اسلامی در توسعه کتابخانه‌ها از جمله قرار گرفتن در رتبه ۱ از نظر تعداد کتابخانه عمومی در منطقه غرب آسیا و رتبه ۱۴ در جهان، وضعیت کتابداران و همکاران نهاد، رشد شاخص کتابخانه‌ای در دولت سیزدهم از جمله سرفصل‌های اشاره شده در این گزارش بود.

در این گزارش همچنین بر خدمات به گروه های خاص، نگهداری از نسخ خطی و نفایس چاپی، تعاملات بین‌المللی نهاد اشاره شد و ظرفیت‌های تعامل با مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پایان‌بخش آن بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه با اشاره به شبکه کتابخانه‌های عمومی در کشور، گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با داشتن ۳۷۰۰ کتابخانه، در تمامی نقاط شهری و روستایی، یکی از مهم‌ترین و منحصر به فردترین شبکه‌های فرهنگی در کشور است. بنده از زحمات آقای رمضانی و همکارانشان تشکر می‌کنم. پیش از این گاه در استان‌ها نگاه دوگانه‌ای بین ادارات‌کل ارشاد و کتابخانه‌های عمومی وجود داشت، که بحمدلله این مشکلات کاملاً حل شده و مانعی برای کار مطلوب فرهنگی در استان‌ها وجود ندارد. طی این مدت مسائل اصلی نهاد شامل مسائل حقوقی، استخدامی و... در هیئت امناء حل شده که مایه خوشبختی است.

همچنین محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه ضمن اشاره به بازدید از کتابخانه‌های عمومی در سفرهای استانی، گفت: اخیراً از کتابخانه‌های عمومی استان‌های ایلام و کرمانشاه بازدید کرده‌ام؛ تماشای اشتیاق حضور مردم در این کتابخانه‌ها برایم حیرت‌آور بود و به اینکه چرا پیشتر با این ظرفیت آشنا نشده بودم، غبطه خوردم. عوام تصوری سنتی از کتابخانه دارند اما خدماتی که امروز در کتابخانه‌ها ارائه می شود، تحسین‌برانگیز است؛ به‌ویژه خدماتی که به گروه‌های خاص ارائه می‌شود؛ مثلاً دوره آموزش رانندگی برای ناشنوایان در کتابخانه‌ای در ایلام برگزار می‌شد که بسیار جای تقدیر دارد.

وی ضمن تأکید بر لزوم برقراری پیوند بین رویدادهای فرهنگی وزارت ارشاد و کتابخانه‌های عمومی، گفت: در حال حاضر ابزارهای فراآموزشی که گستره اندیشه را بیشتر می‌کند، رو به رشد است؛ در کتابخانه‌های ما این خلأ وجود داشت و خواهش بنده این است که بودجه‌ای برای تجهیز کتابخانه‌ها به این ابزار تدارک دیده شود؛ چراکه رهبر انقلاب نیز فرموده‌اند: «علم را بین مردم ببرید و علوم پایه را آسان کنید.»