کد خبر: 47983
تاریخ انتشار: شنبه, 27 آبان 1402 - 10:20

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

آئین افتتاح کتابخانه عمومی مشارکتی سردار شهید برونسی مشهد برگزار شد

منبع : کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی
همزمان با سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران آئین افتتاح کتابخانه عمومی مشارکتی سردار شهید برونسی شهرستان مشهد با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی برگزار شد.
آئین افتتاح کتابخانه عمومی مشارکتی سردار شهید برونسی مشهد برگزار شد

به گزارش لیزنا، همزمان با سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران آئین افتتاح کتابخانه عمومی مشارکتی سردار شهید برونسی شهرستان مشهد با حضور حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی برگزار شد.

در ابتدا حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: افتتاح این کتابخانه سرآغاز رویدادهای موثر فرهنگی و کتابخوانی در این مجتمع آموزشی و برای دانش آموختگان آن باشد.

وی تاکید کرد: صرف تاسیس یک کتابخانه و یا یک مجتمع همچون کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) مشهد که بزرگترین کتابخانه عمومی جهان اسلام نیز به شمار می‌رود، حال کتابخوانی خوب نشود؛ لذا علاوه بر اینکه گام در مسیر ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی می‌گذاریم، می‌بایست کتاب را نیز وارد زندگی ابتدا خود و بعد مردم کنیم.

سبزیان در خصوص استفاده مردم از فضای مجازی برای پاسخگویی به نیازهای دانشی خود، گفت:  برخی از مردم بعضا تنها به کسب دریافت سطح دانش اکتفا کرده و از عمق دانش به سادگی عبور می‌کنند. این وظیفه ما است تا کتاب را به وارد زندگی مردم کرده و آنان را به سوی کتاب و کتابخوانی سوق دهیم و این جز با تسهلیگری در این امر امکانپذیر نیست.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ضمن معرفی کتاب «نا: زندگینامه شهیدمحمدباقر صدر(ره)» اثر مریم برادران به خوانش بخشی از آن پرداخت، افزود: به این مسئله توجه داشته باشید که باید فکر کنیم با مطالعه یک کتاب چه داده ای از آن دریافت کرده و چگونه می‌توان این داده را وارد زندگی خود کنیم.

وی خطاب به طلاب حاضر در جلسه پیشنهاد کرد: برای خود یک سیر مطالعاتی مشخص کرده و خود را پایبند به خوانش آن کنید. همچنین همواره یک بسته مطالعاتی متناسب با نیاز روز جامعه همراه خود داشته باشید، تا از آن در امکان مختلف در راستای پاسخگویی به نیازهای دانشی و شبهات مردم استفاده بهینه کنید. به مسئله به روز رسانی اطلاعات خود توجه ویژه داشته باشید و نسبت به تازه‌های نشر آگاهی کامل داشته باشید.

حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر سبزیان، گفت: همچنین به ثبت خاطرات و تجربیات خود بپردازید، این امر باعث گام نهادن شما به عرصه نویسندگی می‌شوند، نیازی که در این هجمه فرهنگی بسیار قابل لمس است.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدرضا یحیی زاده، مدیریت مجتمع آموزشی شهید برونسی شهرستان مشهد ضمن بیان خاطراتی از سیر مطالعاتی خود، گفت: از  مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی که خود صاحب قلم و اهل فرهنگ و هنر هستند، تشکر می‌کنم که افقهای بزرگی را در مسیر طلبگی برای خود مشخص و برای رسیدن به آن تلاش کرده و به عنوان یک طلبه الگویی موفق برای دیگر طلبه‌های حوزه علمیه شده‌اند.

وی افزود: کاری که در عرصه کتاب و کتابخوانی در جامعه امروز انجام می شود، قابل قبول است اما می‌تواند بسیار فراگیرتر و موثرتر باشد. در مقابله با تهاجم فرهنگی و به عبارتی شبیه خون فرهنگی دشمنان ایران اسلامی که  به واسطه فضای مجازی به جامعه ما وارد می‌کنند، تنها راه ایجاد انس با کتاب و کتابخوانی در جامعه است. کتاب وسیله‌ای است که با آن می‌توان اهداف عالی و تربیتی خود را پیش ببریم.

یحیی زاده تصریح کرد: تجهیز کتابخانه مهم است، اما از آن مهمتر ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و تربیت نسل کتابخوان است و این مهم می‌تواند به واسطه اجرای طرحها و پویشهای مختلف کتابخوانی همچون استندآپ کتاب تحقق یابد.

در پایان میثم شهبازی، مسئول کتابخانه عمومی مشارکتی شهید برونسی گفت: این کتابخانه همزمان با تاسیس این مجتمع آموزشی  در سال 1397 اتفاق افتاد. در حال حاضر این کتابخانه دارای 3000 نسخه کتاب در موضوعات تخصصی حوزه سطح یک همچون ادبیات عرب، تفسیر، حدیث  و اصول و فقه و عمومی است. از ویژگیهای این کتابخانه اختصاص یک میز مطالعه برای هر فرد است.

وی ضمن تشکر از اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در خصوص تجهیز سخت افزاری و منابع، گفت: به جرات می‌توانم بگویم که 90% منابع این کتابخانه به واسطه مردم و خیرین جمع آوری شده است.

شهبازی پیرامون فعالیتهای فرهنگی کتابخانه، گفت: دانش آموختگان در هنگام ورود به مدرسه می‌بایست باید وارد طرح مطالعاتی با محوریت آثار شهید مطهری شوند و تا انتهای پایه 5 تمامی آثار این شهید خوانده و دوره کنند. در این طرح هر دانش آموخته هر هفته مطلبی 50 صفحه‌ای را مطالعه و خلاصه‌ای از آن را به مسئول کتابخانه ارائه می‌دهد. همچنین در کنار این طرح مطالعاتی آثار دیگر علما و ادیبان نیز مورد مطالعه قرار می‌گیرد و شامل این سیر مطالعاتی می‌شود.