کد خبر: 48007
تاریخ انتشار: سه شنبه, 30 آبان 1402 - 15:19

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

گرامیداشت یاد نخستین کتابدار و بنیانگذار کتابخانه مولوی شهرکرد

منبع : لیزنا
جمعی از کتابداران و خبرنگاران دوستدار کتاب به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی یاد نخستین کتابدار و بنیانگذار کتابخانه مولوی شهرکرد را گرامی داشتند.
گرامیداشت یاد نخستین کتابدار و بنیانگذار کتابخانه مولوی شهرکرد

به گزارش لیزنا، به مناسبت هفته کتابخوانی و کتابدار اهالی رسانه، پبشکسوتان عرصه کتابخوانی، جمعی از کتابداران به همراه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان و مدیر گنجینه آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با حضور بر مزار محمدحسین رافعی یاد و خاطر نخستین کتابدار استان و بنیانگذار کتابخانه مولوی شهرکرد را گرامی داشتند.

محمدحسین رافعی دهکردی در سال  1293 ه.ش در دهکرد قدیم و شهرکرد امروزی به دنیا آمد و پس از طی مراحل تحصیل به عنوان معلم در وزارت فرهنگ(آموزش و پرورش) مشغول تدریس شد. وی با تأسیس نخستین دانش‌سرای مقدماتی عشایری ایران در شهرکرد توسط رضا شعبانی، ضمن تدریس، کتابخانه‌ای کوچک در این دانش‌سرا را بنیان نهاد با جدا شدن وزارت فرهنگ و هنر از بدنه وزارت فرهنگ ،رافعی به ادامه تلاشها برای تأسیس کتابخانه پرداخت تا اینکه با پیگیری‌های مستمر، در سال 1341 ه.ش قطعه زمینی از زمینهای مستهلک قبرستان قدیمی دهکرد برای ساخت کتابخانه اختصاص یافت. وزارت تازه تأسیس فرهنگ و هنر فاقد اعتبار کافی برای ساخت این پروژه بود و رافعی با رای‌زنی با مالکان زمینهای بزرگ هزینه ساخت این پروژه را تأمین و این کتابخانه نهایتا در سال 1342 در یک طبقه با حیاط، سالن مطالعه و مخزنی متصل به هم به صورت رسمی افتتاح شد و با توجه به قرارگیری این پروژه در خیابان مولوی، این کتابخانه به نام مولوی نامگذاری می گردد.و به عنوان بخش فرهنگی استان و شهرکرد شروع به کار می کند. تا اینکه یک روز محمدحسین رافعی در حین خدمت در کتابخانه و در کنار قفسه‌های کتاب در سال 1353 در سن 50 سالگی جان به جان آفرین تسلیم می کند. این اتفاق تأثیر بسیاری روی مردم گذاشت مردمی که سالها شاهد تلاشهای این دوستدار کتاب برای تأسیس کتابخانه بودند و طی مراسمی با شکوه او را تا خانه ابدی‌اش در بوستان ملت شهرکرد بدرقه می کنند و آرامگاه او پس از سالها حفظ شده و هنوز در یاد کتابخوانان قدیمی زنده است. روحش شاد و یادش گرامی.

گفتنی است کتابخانه مولوی شهرکرد در حال حاضر در همان محل و در سه طبقه با مجموعه ای مشتمل بر 70 هزار نسخه کتاب به عنوان کتابخانه استاندارد این استان به دوستداران کتاب خدمات رسانی می کند.