کد خبر: 48168
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 29 آذر 1402 - 07:55

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

لزوم استفاده از ظرفیت اعضای کتابخانه‌های عمومی در حوزه‌های فرهنگی

منبع : نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور
پنجاه و ششمین جلسه هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیئت امناء، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد و اعضای حقیقی و حقوقی در دفتر وزیر برگزار شد.
لزوم استفاده از ظرفیت اعضای کتابخانه‌های عمومی در حوزه‌های فرهنگی

به گزارش لیزنا، پنجاه و ششمین جلسه هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی صبح سه شنبه ۲۸ آذر ماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیئت امناء، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد، محسن پرویز، فاطمه عزیزآبادی فراهانی و عصمت مؤمنی اعضای حقیقی، حجت الاسلام حسین جلالی عضو ناظر مجلس، معصومه آباد معاون حقوقی و امور مجلس شورای عالی استانها، نماینده سازمان برنامه و بودجه کشور و مدیران نهاد در دفتر وزیر برگزار شد.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست گفت: موضوع اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون تأسیس نهاد در نوبت صحن دولت قرار دارد که تصویب آن فضای گسترده‌تری برای کار دوستان در نهاد فراهم می‌کند.

وی با اشاره به مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در ۲۴ آبان ماه، گفت: در هفته کتاب برنامه‌های مهم و خوبی از جمله مراسم گرامیداشت این روز در تالار وحدت نیز باشکوه، همراه با پیام رئیس جمهور و حضور رئیس مجلس برگزار شد. دستورات ویژه رئیس جمهور برای بهبود وضعیت معیشتی کتابداران و همکاران و تکمیل کتابخانه‌های مرکزی در استان‌ها و موضوع افزایش کتابخانه‌های سیار از موارد مطرح شده در هفته کتاب بود. وعده ما برای افزایش کتابخانه‌های سیار پیگیری شد و در این راستا دستور ۲۰۰ دستگاه خودرو را از وزارت صمت گرفتیم که از ابتدای دی ماه تحویل آن به نهاد آغاز خواهد شد. برنامه ما این است که ان‌شاءالله در پایان این دولت تعداد کتابخانه‌های سیار را به ۵۰۰ دستگاه برسانیم.

اسماعیلی ادامه داد: آقای مخبر ابلاغیه‌ای در خصوص راه‌اندازی کتابفروشی به استانداران ارسال کردند که این نیز موضوع مهمی است. وجود کتابفروشی، به شهر جلوه فرهنگی می‌بخشد. مردم از کتاب، کتابخوانی و افتتاح کتابخانه استقبال می‌کنند و در هیچ دوره‌ای چنین نشاط و رونق فرهنگی نداشته‌ایم. بنای ما این است که حوزه کتاب را تقویت کنیم.

وی همچنین پیشنهاد دایر شدن کتابفروشی در کتابخانه‌هایی که فضا و امکان لازم را دارند را مطرح کرد و خواستار بررسی ابعاد مختلف این موضوع شد.

رئیس هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی با اشاره به بازدید خود از پروژه کتابخانه مرکزی اراک، گفت: زیربنای این مجموعه ۱۸۵۰۰ مترمربع است که بزرگترین کتابخانه منطقه غرب آسیا محسوب می‌شود. این پروژه معماری بسیار خوبی دارد و ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. برای راه‌اندازی این مجموعه ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد کرده‌ایم که ۱۲۰ میلیارد تومان را در همین سفر استانی اختصاص دادیم و تلاش می‌کنیم تا پایان دولت این کتابخانه را به بهره‌برداری برسانیم.

وی تصریح کرد: در موضوع کتاب نباید محتواهایی را ترویج دهیم که مخالف منطق حکمرانی فرهنگی و منویاتی است که به لحاظ ارزش‌های انقلابی دنبال می کنیم. در حوزه کتاب، من چندان موافق نیستم که ابزارهای ممیزی قدرت پیدا کند، چراکه حوزه کتاب حوزه نخبگی است؛ اما در حوزه اشاعه و ترویج، باید سیاست‌های حاکمیت را دنبال کنیم. امیدوارم در مجموعه نهاد نیز به این موضوع بیش از پیش دقت شود تا کتاب‌هایی خریداری و ترویج شود که به ارتقای دانش معرفتی، دانش مهارتی و... بیانجامد و موافق نظام آرمانی ما باشد.

اسماعیلی با اشاره ظرفیت کتابخانه‌ها گفت: با بهره‌برداری از کتابخانه‌های جدید با خدمات متنوع، فضاهای بسیاری برای محافل کتابخوانی، مباحثه و گفت‌وگو در کتابخانه‌ها فراهم شده و باید برگزاری این جلسات مورد تشویق قرار گیرد و با برنامه‌ریزی انجام شود.

وی افزود: ما با مواجهه تهاجمی از سوی دشمن روبرو هستیم و حوزه کتابخانه، حوزه بسیار مهمی است. در حال حاضر نزدیک به ۳ میلیون نفر عضو فعال در کتابخانه‌های عمومی داریم که یک جامعه آماری بسیار مهم است. باید با این افراد ارتباط برقرار کنیم و در موضوعات فرهنگی با این جامعه آماری تعامل داشته باشیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی در پایان گفت: ما در حوزه فرهنگی موضع داریم و هیچ کشوری در دنیا در این حوزه بدون موضع نیست. در حکمرانی فرهنگی باید تنظیمگری را بر مبنای قانون و حمایت را بر اساس مفاهیم و ارزش‌ها انجام دهیم. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور باید این نگاه را در همه اسناد، جهت‌گیری‌ها و برنامه‌ها مدنظر قرار دهد تا نتیجه آن را مشاهده کنیم که ان‌شاءالله با جمع خوب و مؤمنانه‌ای که در هیئت امناء داریم و مدیران انقلابی، اهل فکر، متخصص و متعهد در نهاد کار را به پیش خواهیم برد.

گفتنی است، گزارش مصوبات نشست پیشین هیئت امناء، «نظارت بر سالن‌های مطالعه و کتابخانه‌های عمومی خودگردان» و «نقشه راه فناوری اطلاعات در مسیر هوشمندسازی و تحول دیجیتال نهاد» از دستورات این جلسه بود که حاضرین در خصوص موضوعات مطرح شده به بحث و تبادل نظر پرداختند.