کد خبر: 48171
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 29 آذر 1402 - 13:48

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

افتتاح نخستین کتابخانه عشایری کشور با نام «رویش»

منبع : نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور
نخستین کتابخانه عشایری کشور با نام «رویش» در بزرگترین سایت عشایری خوزستان در منطقه فتح المبین شوش افتتاح شد.
افتتاح نخستین کتابخانه عشایری کشور با نام «رویش»

به گزارش لیزنا، نخستین کتابخانه عشایری کشور با نام «رویش» سه شنبه ۲۸ آذرماه در بزرگترین سایت عشایری کشور در منطقه فتح المبین شوش با استقرار چادر در میان چادرهای عشایر و مدارس چادری و کانکسی آنان افتتاح شد. 

عباس حسین‌زاده، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان در مراسم افتتاح این کتابخانه بیان کرد: جشنواره طعم کتاب با عشایر خوشبختانه با اقبال خوبی مواجه شد و این استقبال عشایر از کتاب و کتابخوانی باعث دلگرمی ما در ارائه خدمات به این قشر جامعه می‌شود.

وی افزود: در راستای توسعه جشنواره در سال جاری طرح «توشه کتاب» را شروع کردیم که توشه‌های حاوی ۵۰ کتاب را به معلمان طرح در میان ۵۲۳ مدرسه در ۱۰ شهرستان عشایرپذیر تحویل می‌دهیم و با عضویت عشایر در کتابخانه، این کتاب‌ها در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

حسین‌زاده گفت: همچنین در مسابقه کتابخوانی «کوچ اندیشه» ۷۰۰ نسخه از کتاب «آوازی برای وطن» در میان کودکان عشایری توزیع می‌شود و در کنار آن دفترچه‌هایی به گروه‌های مسابقه داده می‌شود که با تکمیل دفترچه در بخش‌های مختلف مسابقه شرکت می‌کنند و در انتهای جشنواره از گروه‌های برگزیده تقدیر می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان برگزاری رویدادهای فرهنگی در ۱۰ شهرستان هدف در استان را محور دیگر جشنواره عنوان کرد و افزود: در این محور نیز با حضور کتابداران در بین عشایر و اجرای برنامه‌های فرهنگی، خدمات متنوع کتابخوانی و ترویج مطالعه را به صورت حضوری به عشایر ارائه می‌دهند. در این طرح سایر دستگاه‌های خدمات رسان به عشایر از جمله بهداشت، هلال احمر، دامپزشکی و آموزش و پرورش عشایر در کنار ما قرار دارند و آموزش‌های لازم را به صورت شفاهی به عشایر ارائه می‌دهند.

گفتنی است کتابخانه «رویش» یکی از محورهای جشنواره «طعم کتاب با عشایر» است که در دومین سال برگزاری این جشنواره افتتاح شد. 

همچنین طرح توشه کتاب، کوچ اندیشه و رویدادهای فرهنگی در مناطق عشایری نیز سه محور دیگر دومین جشنواره طعم کتاب با عشایر است که از ۲۸ آذر ماه لغایت یکم اسفند ماه در شهرستان‌های شوش، شوشتر، مسجدسلیمان، اندیمشک، گتوند، لالی، اندیکا، رامهرمز، هفتکل و دزفول برگزار می شود.

لازم به ذکر است نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در فروردین ماه ۱۴۰۰ مسابقه ملی «طراحی کتاب‌خانه عشایری» را به منظور ارائه طراحی کتابخانه‌ای قابل حمل برای خدمات‌رسانی به مردم شریف عشایر کشور و بازتعریف کالبد کتابخانه‌های سیار با تمرکز بر پاسخ به نیاز کارکردی و فرهنگی جامعه عشایر و برنامه‌ها و خدمات ویژه‌ کتابخانه‌ای جامعه عشایری‌ برگزار کرد و ایده ها و طرح های برگزیده در مهرماه سال ۱۴۰۰ معرفی شدند.