کد خبر: 48389
تاریخ انتشار: شنبه, 28 بهمن 1402 - 09:56

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

کتابخانه عمومی استاد ایرج افشار سیستانی در زابل افتتاح شد

منبع : نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور
همزمان با اعیاد شعبانیه و در سالروز میلاد امام سجاد علیه السلام، کتابخانه عمومی استاد ایرج افشار سیستانی به عنوان مجهزترین کتابخانه عمومی سیستان و بلوچستان افتتاح و به بهره‌برداری رسید.
کتابخانه عمومی استاد ایرج افشار سیستانی در زابل افتتاح شد

به گزارش لیزنا، کتابخانه عمومی استاد ایرج افشار سیستانی، به عنوان مجهزترین کتابخانه عمومی استان سیستان و بلوچستان ، با حضور معاون ویژه استاندار و فرماندار شهرستان زابل افتتاح شد.

علیرضا ملاشاهی، معاون ویژه استاندار و فرماندار زابل در این مراسم گفت: سیستان زادگاه خیلی از بزرگان علم و ادب ایران و مهد تمدن و فرهنگ ایران بوده، هست و خواهد بود.

فرماندار زابل ادامه داد: سیستان بر طبق منابع داخلی و خارجی مرکز  نصف‌النهار مبدأ است و نام نیم‌روز نیز برگرفته از همین موقعیت جغرافیایی آن است.

وی انتخاب روستای ژاله‌ای سیستان را به عنوان یکی از روستاهای دوستدار کتاب را قابل ستایش دانست و گفت: باید تلاش کنیم تا فضای کتابخانه‌های عمومی به گونه‌ای باشد که مخاطبین در کتابخانه هم به راحتی به منابع مورد نیاز خود دسترسی یابند و هم با حضور در این محیط به آرامش خاطر برسند؛ ضمن اینکه باید شرایطی فراهم شود تا دسترسی مراجعین به منابع در فضای مجازی نیز فراهم شود.

مهرداد عرب اول رئیس سازمان برنامه و بودجه استان نیز در این مراسم ضمن تقدیر از بازطراحی و راه‌اندازی این کتابخانه، کتابخانه ایرج افشار سیستانی را یکی از مراکز مهم علمی زابل خواند و گفت: تلاش خواهیم کرد تا این مکان را به عنوان یک نماد به مرکز فرهنگی شهرستان تبدیل کنیم تا مورد استفاده و بازدید مهمان کشوری و استانی قرار بگیرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان در پایان از ابلاغ مبلغ ۵ میلیارد ریال برای خرید تجهیزات موردنیاز این کتابخانه به عنوان هدیه استان به مردم زابل خبر داد.

حامد زارعی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان نیز در این جلسه گزارشی از روند آماده‌سازی این کتابخانه ارائه داد و گفت: عملیات بازطراحی و تجهیز این مکان بیش از دو سال طول کشید و امروز ما شاهد آن هستیم که این فضا، که تا قبل از این بلااستفاده بوده و از سوی شهرداری زابل به کتابخانه‌های عمومی اهدا گردید، به عنوان بهترین کتابخانه استان مطرح و افتتاح گردد.

زارعی ادامه داد: از سوی سازمان برنامه و بودجه استان مبلغ ۲۵ میلیارد ریال صرفاً برای تجهیز این مکان در اختیار ما قرار گرفت و امروز شاهد آن هستیم که این کتابخانه به مجهزترین کتابخانه استان تبدیل شده است. به گونه‌ای که استند بازی‌های رایانه‌ای برای نخستین بار در کشور در این کتابخانه مورد استفاده قرار گرفته است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان  سیستان و بلوچستان در پایان با تقدیر از ایرج افشار سیستانی نویسنده و محقق استان در اهدای منابع به این کتابخانه گفت: بیش از ۱۳ هزار نسخه انواع کتاب و نشریات و منابع از سوی ایشان به این کتابخانه اهدا شده است.

ایرج افشار سیستانی، محقق و خیر استان که منابع و نشریات کتابخانه شخصی خود را به این کتابخانه اهدا کرده است، نیز در این آیین با تقدیر از مهدی رمضانی دبیرکل کتابخانه های عمومی کشور و مسئولین استان و شهرستان که در بازطراحی و تجهیز این کتابخانه تلاش کردند، گفت: منابع اهدایی به این کتابخانه ۷۴۵۳ جلد کتاب، ۲۱۶۳ جلد انواع نشریات و ماهنامه، ۳۵۰۲ حلقه لوح فشرده و ۲۲۲ گنجینه موزه است که در اختیار علاقه‌مندان و محققین قرار خواهد گرفت.