کد خبر: 48391
تاریخ انتشار: شنبه, 28 بهمن 1402 - 10:23

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

بازگشایی کتابخانه عمومی فجر نابینایان بروجن

منبع : نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور
همزمان با اعیاد شعبانیه و با حضور معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کتابخانه فجر نابینایان بروجن بازگشایی شد.
بازگشایی کتابخانه عمومی فجر نابینایان بروجن

به گزارش لیزنا، آئین بازگشایی کتابخانه فجر نابینایان بروجن با حضور سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، فتاح کرمی، فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان بروجن؛ احمد فرهادی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان؛ حجت‌الاسلام سیدعلیرضا احمدی، امام جمعه شهرستان بروجن و تمامی مدیران ادارات شهرستان بروجن روز چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه همزمان با اعیاد خجسته شعبان بازگشایی شد.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد در این مراسم، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، به شرح مفهوم «عمومی» در «کتابخانه عمومی» پرداخت و گفت: کتابخانهٔ عمومی، موقعیتی فرهنگی و اجتماعی است که صاحب‌نظران، آن را دارای ویژگی‌هایی مانند مدیریت مالی از راه دریافت درآمدهای عمومی، اداره به‌وسیله مردم و نمایندگان آنان، قابل‌دسترس بودن خدمات آن برای همه مردم، اختیاری بودن استفاده از خدمات آن و رایگان بودن خدمات اساسی و پایه در آن می‌دانند.

میرعبداللهی افزود: با وجود این تفسیرها از کتابخانه عمومی، بومی‌ترین توصیف «عمومیت» برای این نوع کتابخانه‌ها اشاره به مفهوم «عامه مردم» فراتر از درجه‌بندی‌های خودساخته است؛ بنابراین، کتابخانه عمومی، محلی است برای ارائه خدمت به همه مردم. بینش دینی و اسلامی ما نیز مؤید این معناست. قرآن نیز که کتاب محوری ماست، پیامی است خطاب به همه آدمیان. آنچه مردم را، با وجود اختلاف‌های طبیعی‌شان در سلایق و علایق، به یکدیگر پیوند می‌دهد، علاقه‌مندی ذاتی آنها به دانستن است و کتابخانه‌های عمومی فضایی مناسب و امن برای همه افرادی است که به دنبال کسب دانایی هستند.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: کتابخانه فجر نابینایان بروجن در فضای مسجدالنبی(ص) این شهر ایجاد شده است. این پیوند کتاب و مسجد، منحصر به فرد است. مسجد به عنوان نهاد دینی و پایگاه جامعه‌سازی، و کتاب نیز به عنوان یک عنصر فرهنگ‌پرور و پدیدآورنده نظم اجتماعی و آگاهی‌جمعی، می‌تواند نویدبخش توسعه و پیشرفت فرهنگی این شهر باشد.

سیدباقر میرعبداللهی با اشاره به این‌که با احداث کتابخانه، کار ما نه تنها به پایان نمی‌رسد بلکه تازه آغاز می‌شود یادآور شد: مدیران و کتابداران باید این را وظیفه خود بدانند که کتابخانه‌ را فراتر از فضای فیزیکی ببینند و اهدافی بلندمدت را برای اقداماتی بیش از خدمات مرسوم، برنامه‌ریزی کنند تا سهمی واقعی و مؤثر در پیشرفت جمعی داشته باشند.

وی در پایان تصریح کرد: احداث کتابخانه با یاری و همنوایی خیرین و دستگاه‌های دولتی از برنامه‌های نهاد کتابخانه‌هاست و کتابخانه فجر بروجن هم، با همین رویکرد تعاملی، بار دیگر و در شرایط مناسب‌تر به کاروان فرهنگ و ادب این شهر اضافه شد و طبق‌ مطالبه عمومی، تلاش برای راه‌ندازی کتابخانه‌ در مناطق مورد نیاز جزء برنامه‌های حتمی ماست.

فتاح کرمی، فرماندار شهرستان بروجن هم در این‌ آیین گفت: شهرستان بروجن از پیشرانان حوزه فرهنگی در استان است  و مردم‌ این خطه در کتابخوانی، مطالعه، فرهنگ و هنر پیشینه‌ای دیرینه دارند.

وی با اشاره به سابقه فعالیت‌های فرهنگی در این شهرستان افزود: دومین دارالفنون کشور در سال ۱۲۸۶ در بروجن راه اندازی شد و به مدت ۳۰ سال درعرصه عرفان‌آموزی و علم‌ و اندیشه فعالیت داشت و هم‌اکنون هم مسئولان برای ارتقای فرهنگ کتابخوانی در این شهرستان اهتمامی همگانی دارند.

 گفتنی است کتابخانه فجر نابینایان بروجن در سال ۱۳۹۴ افتتاح شد و هم‌اینک در ساختمان جدیدی با زیربنای ۲۰۰ متر مربع در محوطه مسجد النبی(ص) شهر بروجن با اعتباری بالغ بر ۴ میلیارد ریال از محل اعتبارات تملک دارایی و اعتبارت هزینه‌ای بازگشایی شد و افراد نابینا، کم‌بینا و سایر افراد نیز می‌توانند از خدمات این کتابخانه بهره‌مند شوند.