کد خبر: 48482
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 23 اسفند 1402 - 08:52

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

نشست هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد

منبع : نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه هیات امنای نهاد ضمن تقدیر از برقراری نظم جلسات و برگزاری ۴ جلسه در سال ۱۴۰۲، گفت: پیشنهادی آماده شده تا در تمام سفرهای استانی آقای رئیس جمهور، بخشی از اعتبارات به تجهیز منابع کتابخانه‌ای اختصاص یابد.
نشست هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد

به گزارش لیزنا، پنجاه و هفتمین نشست هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی و آخرین جلسه سال ۱۴۰۲، سه شنبه ۲۲ اسفند ماه به ریاست محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور شهرام دبیری، رئیس شورای عالی استانها؛ حجت الاسلام حسین جلالی، عضو ناظر مجلس شورای اسلامی؛ مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد؛ محسن پرویز، یاسر احمدوند، فاطمه عزیزآبادی فراهانی و عصمت مؤمنی اعضای حقیقی و مدیران نهاد در سالن جلسات دفتر وزیر برگزار شد.

ایجاد برش‌های استانی بودجه با هدف تمرکززدایی و افزایش سرعت کار

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ابتدای جلسه ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان، به ارائه گزارشی از روند پیگیری مصوبات جلسه پیشین پرداخت.

وی ضمن تقدیر از همکاران مجموعه نهاد و حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی یک سال گذشته، گفت: موفقیت‌های سال گذشته بدون همت همکاران، حمایت‌های دکتر اسماعیلی و تمامی عزیزان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همراهی هیأت امناء محقق نمی‌شد. امیدوارم تلاش در این حوزه ذخیره‌ای برای آخرت باشد.

رمضانی تصریح کرد: نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی نهاد برای اولین بار سال گذشته شکل گرفت تا به تکلیف قانونی آیین‌نامه اجرایی، مبنی بر تصویب برنامه و بودجه در هیأت امناء، عمل کنیم. تلاش کردیم برنامه و بودجه مبتنی بر واقعیت‌ها باشد و دچار کسری بودجه نشویم؛ عدد کسری بودجه ما در سال گذشته با کمک همکاران سازمان برنامه و بودجه و کمک استان‌ها، برطرف شد. در سال جاری بحمدالله به آنچه تصویب کرده بودیم، تقریباً دست یافتیم. برای سال ۱۴۰۳ برای اولین بار برش استانی را نیز به برنامه و بودجه‌مان اضافه کردیم. کار بسیاری لازم داشت و همکاران در حوزه برنامه‌ریزی و نیز بودجه زحمات بسیاری کشیدند تا به برنامه و بودجه تدوین شده رسیدیم. درصدد هستیم بر اساس برنامه و بودجه اختیارات استانی را بیشتر کنیم تا تصدی‌گری ما در استان‌ها کمتر و سرعت کار بیشتر شود.

تقدیر از تدوین برنامه و بودجه سال ۱۴۰۳

مهدی محمدی، معاون رئیس امور فرهنگی، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه کشور ضمن ارزشمند خواندن تدوین برنامه و بودجه سال ۱۴۰۳ و تقدیر از هیأت امناء بر اهتمام به این موضوع از آمادگی سازمان برنامه و بودجه برای ارائه مشورت‌های کارشناسی برای تکمیل آن خبر داد.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی ضمن تقدیر از دبیرکل و همکاران مجموعه نهاد، گفت: سال ۱۴۰۲ برای نهاد سال پرباری بود. آخرین برنامه افتتاح رسمی ساختمان ستاد مرکزی نهاد بود و بحمدالله با افتتاح این ساختمان، نهاد کتابخانه‌ها نمادی پیدا کرد. همچنین کتابخانه «آینده شهید فخری‌زاده» نیز روز جمعه ۱۸ اسفندماه به بهره‌برداری رسید که کاری اثرگذار بود. ان‌شاءالله این اقدامات مطلوب و اثرگذار تداوم داشته باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رایزنی‌های انجام شده با معاون اول رئیس جمهور برای تأمین منابع تجهیز کتابخانه‌ها از محل اعتبارات سفرهای استانی رئیس جمهور گفت: با توجه به اهمیت بروزرسانی منابع کتابخانه‌ای و دسترسی آسان به کتاب خوب، پیشنهادی آماده شده تا در تمام سفرهای استانی آقای رئیس جمهور، بخشی از اعتبارات به تجهیز منابع کتابخانه‌ای، اعم از کتابخانه‌های عمومی، مدارس، مساجد و...، اختصاص یابد.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تأکید کرد: در حال پیش‌بینی یارانه خرید کتاب برای مردم هستیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مردم به دلیل مشکلات اقتصادی در مضیقه هستند، گفت: به دنبال تقویت سبد فرهنگی خانوارها هستیم تا سرانه مصرف افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: به‌عنوان مثال در این دوره از جشنواره موسیقی فجر قیمت بلیت‌ها را کاهش دادیم و برخی آثار در جنوب شهر تهران اجرا شد که مورد استقبال زیادی قرار گرفت.

رئیس هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی با تأکید بر پیگیری تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام گفت: برنامه‌ریزی و پیگیری برای تکمیل و بهره‌برداری از چند پروژه کتابخانه‌ای مهم، مانند کتابخانه مرکزی رشت، کتابخانه مرکزی اراک و کتابخانه مرکزی بندرعباس، در حال انجام است.

وی در خاتمه ضمن قدردانی از زحمات اعضای هیأت امنای نهاد در سال ۱۴۰۲، گفت: بحمدالله ۴ جلسه هیأت امناء در سال ۱۴۰۲ برگزار شد و ان‌شاءالله نظم جلسات سال آینده نیز به همین منوال پیش رود. امید داریم بخش مهمی از مسائل حوزه کتاب و کتابخانه‌ها را سال آینده با حمایت تمامی دستگاه‌ها مرتفع کنیم.

گفتنی است، در این نشست برنامه و بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۳ از سوی سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات و نسخه جدید آیین‌نامه اداری و استخدامی از سوی محمد احمدوند، معاون اداری و مالی نهاد ارائه شد و حاضرین در خصوص موضوعات مطرح شده به بحث و تبادل نظر پرداختند.