کد خبر: 42345
تاریخ انتشار: شنبه, 05 مهر 1399 - 09:12

داخلی

»

گزارش

کارگاه «فناوری‌های نوظهور در خدمات کتابخانه‌ها» برگزار شد

منبع : انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی استان قم
کارگاه «فناوری‌های نوظهور در خدمات کتابخانه‌ها» با تدریس دکتر علیپور حافظی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی پنج‌شنبه 3 مهر ماه از ساعت 16 الی 20 به صورت مجازی برگزار شد.
کارگاه «فناوری‌های نوظهور در خدمات کتابخانه‌ها» برگزار شد

به گزارش لیزنا، کارگاه «فناوری‌های نوظهور در خدمات کتابخانه‌ها» با تدریس دکتر علیپور حافظی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی  و با حضور 40 نفر از شرکت‌کنندگان پنج شنبه 3 مهر ماه از ساعت 16 الی 20 به صورت مجازی برگزار شد.  در ابتدای کارگاه دکتر مهدی محمدی عضو هیأت علمی دانشگاه قم و رئیس انجمن کتابداری استان قم ضمن عرض خوشامدگویی به ضرورت وجود چنین کارگاه‌هایی جهت دانش‌افزایی کتابداران اشاره کرد.

 در ادامه دکتر علیپور حافظی صحبت‌های خود را با محورهای مورد توجه در توسعه کتابخانه شروع کرد. وی محورهای محتوا، خدمات، کیفیت، خط مشی، معماری و کاربر را به عنوان محورهای توسعه کتابخانه برشمرد و به زعم وی توجه به تمام محورها باید صورت گیرد. دکتر علیپور حافظی کاربر را یک منبع دانشی ارزشمند در کتابخانه دانست که در اکثر موارد نادیده گرفته می‌شود. در ادامه به الزمات بهره‌گیری از فناوری از منظر جامعه، نیروی انسانی، مدیریت و سازمان مادر، رسالت کتابخانه و برنامه‌ریزی اشاره کرد.

این مدرس دانشگاه به بیان برخی مصادیق کارکرد صحیح فناوری در کتابخانه‌ها به همراه معرفی برخی نرم‌افزارهای سودمند و منابع رایگان در وب اشاره کرد.

دکتر علیپور حافظی بر بازیابی اطلاعات به جای بازیابی منابع اطلاعاتی و بحث دسترسی در مقابل مالکیت آن هم به صورت یکپارچه تاکید کرد و گفت: کتابخانه‌ها ارتباط مستقیمی با مبحث فناوری دارند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید چندباره بر برنامه‌ریزی، هدفمندی، اجرا و ارزیابی؛ بر توجه به این موارد در هر برنامه‌ فناورانه محور اشاره کرد.

در ادامه کارگاه مدرس به برخی از فناوری‌های نوظهور در کتابخانه‌ها با ارائه مصادیق آن اشاره کرد. بهره‌گیری از میزبانی مجموعه‌های ابری نظیر آمازون S3، خدمات ابری تبیان، ایجاد وب‌سایت در بستر موبایل، بهره‌گیری از قابلیت‌های وب2، استفاده از اینستاگرام، هشتگ‌سازی، استفاده از Crowdsourcing برای مجموعه‌سازی، Screencast، Google Voice، LibraryH3lp، استفاده از پادکست، و وبلاگ‌ها از جمله فناوری‌های مورد اشاره در این کارگاه بود.

وی همچنین به ملاحظات استفاده از فناوری‌های نوظهور نیز اشاره کرد. وی کتابخانه‌های عمومی سیاتل، حسینیه ارشاد، ملک، آستان قدس، کویاهوگا کانتی، و دنور را به عنوان نمونه‌های موفق ذکر کرد.

همچنین در حین کارگاه شرکت‌کنندگان به بیان دیدگاه‌ها و سوالات خود پرداختند. این کارگاه در ساعت 20 به پایان رسید.