کد خبر: 42619
تاریخ انتشار: جمعه, 23 آبان 1399 - 16:52

داخلی

»

گزارش

کارگاه «چگونه یک مقاله کتابسنجی برای مجلات معتبر بین المللی بنویسیم؟» برگزار شد

منبع : لیزنا
انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران  کارگاه «چگونه یک مقاله کتابسنجی برای مجلات معتبر بین المللی بنویسیم؟»  را برگزار کرد.
کارگاه «چگونه یک مقاله کتابسنجی برای مجلات معتبر بین المللی بنویسیم؟» برگزار شد

به گزارش لیزنا، انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران، کارگاه «چگونه یک مقاله کتابسنجی برای مجلات معتبر بین المللی بنویسیم ؟» را با تدریس دکتر محمد کریم صابری ، عضو هیات علمی ، مدیر اطلاع رسانی پزشکی و رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی همدان در روز پنج شنبه مورخ۲۲ آبان ماه ۱۳۹۹ از ساعت ۱۰ الی ۱۳ برگزار کرد.

کارگاه در ۳ بخش ارائه شد. دکتر محمد کریم صابری در بخش اول به مفاهیم کتابسنجی، کتابخانه سنجی، علم سنجی، اطلاع سنجی، دگر سنجی، وب سنجی پرداخت و گفت:  کتاب سنجی روشی برای مطالعه و ارزیابی متون علمی با استفاده از روش های ریاضی و آمار است. قوانین پایه در کتاب سنجی، قانون بازدهی علمی لوتکا، قانون پراکندگی مقالات بردفورد و قانون زبان شناسی با بسامد کلمات زیف است.

وی افزود: کتاب سنجی یکی از مهمترین رویکردها و حوزه های پژوهشی در علوم کتابداری و اطلاع رسانی است و قلمرو کتاب سنجی به عنوان یک فیلد پژوهشی به تمام علوم گسترش پیدا کرده است و به یک فیلد میان رشته ای تبدیل شده است.

در بخش دوم اجزای یک مقاله مناسب کتاب سنجی، بخش بخش تدریس شد و در هر بخش نکات مهم و کلیدی آن بخش نیز مطرح شد.

دکتر محمد کریم صابری  گفت: بخش های یک مقاله خوب کتاب سنجی عبارت است از  عنوان (حتما از اصطلاح کتاب سنجی در عنوان استفاده شود)؛ چکیده ( چکیده با رویکرد ساختار یافته / ساختاری نوشته شود )؛ کلید واژه (خود را جایگاه خواننده قرارا داده و کلید واژه انتخاب کنیم )؛ مقدمه(مقدمه بر اساس مقالات جدید و ترجیحا پر رفرنس نوشته شود )؛ روش شناسی؛ یافته ها، بحث و نتیجه گیری؛ رفرنس ها (به مقالات کتاب سنجی منتشر شده در مجله هدف استناد کنید).

در بخش سوم کارگاه، گام های مختلف نگارش یک مقاله کتاب سنجی به صورت عملی و کاربردی بررسی و تدریس شد و مهارت های لازم برای تبدیل شدن به یک پژوهشگر حرفه ای در کتاب سنجی معرفی شد. در نهایت انواع مطالعات کتاب سنجی در ۸ دسته کلی تقسیم بندی و معرفی شد.

در پایان کارگاه دکتر محمد کریم صابری به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داد و کارگاه با ۲۱ نفر شرکت کننده در ساعت ۱۳:۳۰ به پایان رسید.