کد خبر: 42719
تاریخ انتشار: دوشنبه, 03 آذر 1399 - 11:36

داخلی

»

گزارش

نشست «افق های بین رشته ای سواد اطلاعاتی» برگزار شد

منبع : لیزنا
نشست «افق های بین رشته ای سواد اطلاعاتی» به میزبانی انجمن علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه سمنان برگزار شد.
نشست «افق های بین رشته ای سواد اطلاعاتی» برگزار شد

به گزارش لیزنا، ‌انجمن علمی دانشجویی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه سمنان نشست مجازی «افق های بین رشته ای سواد اطلاعاتی» با سخنرانی دکتر رحمان معرفت، عضو هیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه سمنان را برگزار کرد.

در این نشست برخی مطالب کاربردی و سودمند درباره ی سواد اطلاعاتی مطرح شد. دکتر رحمان معرفت، سخنران این جلسه ضمن اشاره به دوره های مختلف تاریخی، از کهکشان گوتنبرگی تا کهکشان دیجیتال، به لزوم توجه به سواد اطلاعاتی به عنوان مهارتی که افراد در طول زندگی برای یادگیری بهتر نیاز دارند اشاره کرد.

دکتر معرفت به چالشهای ورود به فضای مجازی برای اساتید و دانشجویان در شرایط کرونا  و اینکه چرا افراد  از صحیح و موثق بودن یا نادرستی اطلاعات و اخبار  منتشر شده  در محیط های مجازی آگاهی ندارند پرداخت.

 همچنین در ادامه ی نشست، برخی از چالش های موجود در استفاده از فضای مجازی بویژه در دوران کرونا  از جمله، سواد رایانه ای ضعیف، آشنا نبودن با شیوه نصب و استفاده از برنامه های کاربردی و اینترنت توسط سخنران جلسه مطرح شد .

آشنایی مختصر با استانداردهای سواد اطلاعاتی و چارچوب سواد اطلاعاتی، از دیگر مطالب مطرح شده توسط دکتر معرفت در این نشست بود. اشاره به کاربردهای بین رشته ای سواد اطلاعاتی در حوزه های علوم شناختی، روان شناسی، علوم تربیتی، فناوری اطلاعات، ارتباطات و رسانه شناسی و دیگر حوزه های دانش همراه با اشاره به مثالهایی جالب از هرکدام از این حوزه ها، بحث پایانی نشست بود.

در پایان نیز، دکتر رحمان معرفت ضمن تشکر از حضور تمامی افراد حاضر در نشست ، از هماهنگی های صورت گرفته توسط دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه برای برگزاری این نشست تشکر ویژه کرد.

 

گزارش : زهرا مرادی بیارجمندی و زهره ملک محمودی، دانشجویان کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه سمنان