کد خبر: 42941
تاریخ انتشار: دوشنبه, 08 دی 1399 - 16:22

داخلی

»

گزارش

هفته نخست کارگاه های آموزشی مجازی برگزار شد

منبع : پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
نخستین هفته از سلسله برنامه های آموزشی «کتاب باران فارس» با برگزاری پنج کارگاه متنوع برگزار شد.
هفته نخست کارگاه های آموزشی مجازی برگزار شد

به گزارش لیزنا، کارگاه های آموزشی مجازی کتاب باران از سلسله نشست های مجازی اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس ویژه فصل زمستان، از نخستین روز دی ماه آغاز شد. کتاب باران با محورهای خواندن و مطالعه، آشنایی با صحیفه سجادیه، قصه گویی، آموزش شعر، بوستان سعدی، خانواده و فرزندان، دانش و فضای مجازی برگزار می شود.

در هفته نخست این برنامه پنج کارگاه برگزار شد. جزئیات این کارگاه ها را در ادامه مرور خواهیم کرد:

قصه گویی «قایم موشک بازی فیلی» رهاورد زمستانی برای کودکان کتاب‌دوست

سلسله کارگاه های آموزشی مجازی کتاب باران با اولین کارگاه قصه گویی و معرفی کتاب به همراه آموزش نقاشی و کاردستی برای کودکان روز دوشنبه اول دی ماه ساعت 10 درپلتفرم اسکای روم آغاز به کار کرد. در این کارگاه اعظم ایزدی داستان «قایم موشک بازی فیلی» را قصه گویی کرد و به معرفی دو کتاب پرداخت.

 ایزدی کتاب «پس این حیوان ها کجا رفتند» به نویسندگی و تصویرگری لوسی روت کامینز ترجمه ی سارا مطلوب از انتشارات پرتقال و کتاب «کلاه خود» نوشته نرگس آبیار و تصویرگری امیر نساجی از انتشارات شاهد را برای کودکان معرفی کرد.

سپس لاله جولایی به آموزش نقاشی و کاردستی برای کودکان پرداخت و به کودکان آموزش داد که با وسایل ساده می توان نقاشی کرد و کاردستی های زیبایی ساخت و با این کاردستی ها بازی های مختلفی انجام داد.

شعر با خیال و احساس متولد می شود

نخستین جلسه آموزش شعر از مجموعه کارگاه های آموزشی مجازی «کتاب باران» با تدریس امیرهمایون یزدانپور، دبیر محفل ادبی قند پارسی و شاعر شیرازی اجرا شد.
امیرهمایون یزدان پور کارگاه آموزش شعر را با توضیح مفاهیم نثر و نظم آغاز کرد و گفت: نظم در ادب فارسی کلامی موزون، آهنگین و مقفا است، اما هر کلام منظومی شعر نیست؛ احساس، خیال، آهنگ، تصویر، استعاره و ... ویژگی هایی است که باید به کلام منظوم اضافه شود تا شعر جان بگیرد.

وی در ادامه به تعریف ویژگی هایی شعری پرداخت و با تعریف مفهوم غزل، گفت: غزل از واژه تغزل گرفته شده است و به معنای شعر عاشقانه است. در تاریخ ادب فارسی پرطرفدارترین و زیباترین سبک شعری، غزل است.

یزدانپور همچنین با اشاره به تفاوت های غزل، قصیده، دوبیتی و رباعی، ویژگی های هر کدام از قالب های شعری را برشمرد.
این ادیب شیرازی در ادامه به تعریف مفاهیم ردیف و قافیه در ادبیات فارسی پرداخت و ویژگی های این مفاهیم را با خوانش غزلیاتی از حافظ برای مخاطبان بازگو کرد.

شعر سعدی تاریخ انقضا ندارد

اولین کارگاه آموزشی «بوستان دوستان، داستان هایی از بوستان سعدی» از مجموعه سلسله روز چهارشنبه  سوم دی ماه برگزار شد. در این برنامه مجید اسکندری، مدرس این دوره ضمن اشاره به عظمت شعر سعدی عنوان کرد: سعدی به زبان ما سخن گفته و ما اکنون به زبان سعدی سخن می گوییم، همین گواه بر اهمیت سعدی است.

اسکندری اضافه کرد: به نظر برخی اساتید و ادب پژوهان سعدی بزرگ تر از حافظ است به این دلیل که حافظ استادی چون سعدی داشته است؛ اما سعدی استادی چون حافظ نداشته است. سعدی به ساده ترین شکل ممکن شیرین سخنی خود را بیان می کند «هر متاعی ز معدنی خیزد/شکر از مصر و سعدی از شیراز»

 

 اسکندری ادامه داد: در سرودن غزل عاشقانه هیچ کس به پای سعدی نمی رسد، حتی حافظ. سعدی وقتی از سفرهای چندین ساله خود به شیراز برمی گردد و می خواهد ثمره این سفرها را تقدیم مردم کند، تواضع و فروتنی را به جایی می رساند که می گوید

«سعدی اینک به قدم رفت و به سر باز آمد/مفتی ملت اصحاب نظر باز آمد

 به چه ارزد دو سه خر مهره که در پیله اوست/خاص اکنون که به دریای گهر باز آمد»

 اسکندری در خصوص ماندگاری شعر سعدی گفت: بسیاری از شاعران بعد از مرگشان شعر و اثرشان نیز از بین می رود اما شعر سعدی گونه ای دیگر است زیرا هر چه زمان می گذرد سعدی و شعر سعدی بیشتر برای جهانیان شناخته می شود و مردم به شعر سعدی بیشتر نیاز پیدا می کنند. شعر سعدی تاریخ انقضا ندارد.

وی افزود: زندگی امروز را می توان با شعر سعدی هماهنگ کرد. سعدی در طول تاریخ به عنوان یک معلم اخلاق معرفی شده و خواندن بوستان سعدی همچون شرکت در دانشگاه اخلاق است.

مشکلات دانش‌آموزان و فضای مجازی بررسی شد

در ادامه این برنامه، نخستین جلسه از کارگاه آموزشی «دانش آموزان و فضای مجازی» از سلسله برنامه های طرح کتاب باران کتابخانه های عمومی فارس، صبح روز پنج شنبه چهارم دی ماه به صورت مجازی برگزار شد.

مریم صحرایی، مدرس این دوره با بیان اینکه بحث آموزش مجازی برای فرزندان و خانواده ها مشکلاتی را به وجود آورده است، گفت: مشکلات آموزش آنلاین، دانش آموزان را دچار استرس و اضطراب می کند. مسئله ای که امروز بسیار مشهود است، اضطراب فراگیر است و هر روز بیشتر می شود و این باعث می شود کودکان در سنین نوجوانی و جوانی دچار اضطراب بیشتر و پرخاشگری شود.

این مشاور خانواده با اشاره به اینکه لازم است هر دانش آموز با توجه به سبک یادگیری خود پیش رود، بیان کرد: باید فرزند خود را بشناسیم، از کمال گرایی پرهیز کنیم و به دانش آموزان فرصت عمل بدهیم. دوره ابتدایی، زمان یاد گرفتن سواد است نه دانشمند کردن کودکان؛ سعی کنیم که کودک از آموختن سواد احساس خوشحالی کند.

صحرایی تأکید کرد: هم در دین ما و هم در علم روان شناسی مقایسه نکوهش شده است. لازم است کمال گرایی را متوقف کنیم. عزت نفس احساس ارزشمندی است که مادر و پدر به فرزند خود القا می کنند. شادی درونی بسیار برای کودکان اهمیت دارد و رفتار آن ها را در جامعه می سازد. کسانی که شادی درونی دارند در جامعه موفق تر خواهند بود.

وی به ضرورت توجه به نیازهای اساسی کودک اشاره و عنوان کرد: احساس امنیت، بروز احساسات، محدودیت های سالم و ایجاد استقلال از نیازهای کودکان است که خانواده باید به آن ها توجه کند.

صحرایی اضافه کرد: فضای مجازی در کنار مزایای مختلف، معایبی نیز دارد و فرزندان را بی مسئولیت بار می آورد. می توانیم مدت زمان و هدف استفاده فرزندان از فضای مجازی را کنترل کنیم.

این مشاور تحصیلی در پایان با تأکید بر اینکه محدودیت های دوران کرونا خانواده ها و فرزندان را خسته کرده است، گفت: باید برای کودکان محیط شاد را در خانه ایجاد کنیم. دیدن انیمیشن های مفید، بازی با کودکان، کنترل صحیح بر فرزندان و ... در شاد کردن کودکان و رغبت آن ها به درس کمک می کند.

آموزش «تندخوانی و تقویت حافظه» در شیراز

نخستین جلسه از کارگاه آموزش تندخوانی و تقویت حافظ نیز روز شنبه ششم دی ماه از طریق اسکای روم برگزار شد.

مرضیه نگهداری مدرس این دوره با اشاره به بحث تقویت حافظه گفت: برای کسب مهارت های تندخوانی به باور و تمرین مداوم نیاز داریم. آموزش تندخوانی به ما یاد می دهد که چگونه سرعت مطالعه و درک مطلب را بالا ببریم.

نگهداری با اشاره به مشکلات اساسی افراد در مطالعه عنوان کرد: به دلیل اینکه بلد نیستیم کتاب بخوانیم، از مطالعه فرار می کنیم. عدم آگاهی از فرایند یادگیری و شیوه های صحیح مطالعه، ناآشنا بودن با شیوه کارکرد مغز، پایین بودن دایره واژگانی ذهن و...  از مهم ترین مشکلات مطالعه به حساب می آید.

وی با تأکید بر اینکه تندخوانی مهارت است، اضافه کرد: در این دوره یاد می گیریم که چگونه باسرعت بخوانیم، سریع متوجه شویم و چگونه به یاد بیاوریم.

نگهداری همچنین به مهم ترین دلایل کندخوانی اشاره و عنوان کرد: عدم استفاده از راهنما، ناهمانگی چشم و دست، برگشت به عقب، مکث روی کلمات، عدم بخاطر سپاری صحیح، بلندخوانی، ذهن خوانی و... از دلایل کندخوانی است که در این دوره می توانیم با تمرین های عملی به مهارت در خواندن دست پیدا کنیم.

گفتنی است، کارگاه آموزشی کتاب باران شنبه تا پنج شنبه هر هفته ساعت 10صبح و یکشنبه ساعت 18:30 از طریق پیوند skyroom.online/ch/farspl/learning پخش می شود.