کد خبر: 42986
تاریخ انتشار: دوشنبه, 15 دی 1399 - 08:28

داخلی

»

گزارش

نشست مجازی رونمایی و نقد کتاب «حاج قاسم و جاسوس» برگزار شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران
در راستای گرامیداشت اولین سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی نشست مجازی رونمایی ونقد کتاب «حاج قاسم وجاسوس» با حضور نویسنده اثر رحیم مخدومی ، منتقد کتاب احمدعربلو و علاقمندان به کتاب برگزار شد.
نشست مجازی رونمایی و نقد کتاب «حاج قاسم و جاسوس» برگزار شد

به گزارش لیزنا، به مناسبت گرامیداشت اولین سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی به همت اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ورامین و کتابخانه شهید فتوحی شعار  نشست مجازی رونمایی و نقد کتاب «حاج قاسم وجاسوس» با حضور نویسنده اثر رحیم مخدومی ، منتقد کتاب احمدعربلو ، کتابداران ،دانش آموزان و اعضای فعال کتابخانه های شهرستان ورامین  برگزارشد.

این نشست با تلاوت آیات قرآن کریم و افتتاح محفل ادبی علامه قطب الدین رازی توسط محمدرضا کریمی رییس اداره کتابخانه های عمومی ورامین آغاز شد. سپس دکتر فاطمه سوریان کارشناس  ومجری برنامه ضمن خیرمقدم به شرکت کنندگان به معرفی رحیم مخدومی نویسنده حوزه دفاع مقدس پرداخت و به کتابهای وی از جمله  "امام گردان" ،"نرگس "،"من مادر مصطفی"، "یار کجاست " و کتاب های دیگر وی اشاره کرد.

 در ادامه برنامه رحیم مخدومی هدف خود را از نوشتن کتاب" حاج قاسم و جاسوس" بیان کرد و گفت :شنیدن یک خاطره واقعی  از زبان حاج مرتضی حاج باقری فرمانده گردان تخریب لشکر 41 ثارالله و معاون حاج قاسم سلیمانی در دوران دفاع مقدس منجر به نوشتن این کتاب شد.

وی گفت:این کتاب برای گروه سنی ب و ج  نوشته شده است و کودکان در این کتاب هم با شخصیت حاج قاسم سلیمانی آشنا می شوند و هم در کنار آن با مرام ،روش و مکتب حاج قاسم که بارزترین آن در این کتاب روحیه جوانمردی حاج قاسم سلیمانی آشنا می شوند.

سپس احمد عربلو نویسنده حوزه کودک و نوجوان  و صاحب آثاری" چون وقتی که آقای مدیر کارآگاه شد"،"هفتمین ازدواج سرهنگ"،"ماجرای امین واکرم " به نقد کتاب پرداخت و گفت :یکی از راه های نوشتن داستان تبدیل خاطرات واقعی به داستان است و آقای مخدومی بستر سازی مناسبی در این زمینه داشته اند و داستان را با مهارت به نقطه اوج رسانده اند که برخورد سردار سلیمانی با جاسوس است و بعد هم داستان به خوبی فرود آمده است . عربلو گفت : در ابتدای این مجموعه مهدی و مهلا اصل داستان هستند ولی در ادامه خبری از مهلا نیست ،نکته دیگر اینکه بهتر بود این کتاب برای گروه سنی " ج  و د" چرا که استفاده از کلماتی مانند سلول انفرادی ،فرهنگ وارداتی برای گروه سنی در نظر گرفته شده در کتاب ملموس و قابل درک نیست و می شد با درج پاورقی و یا توضیحاتی در مورد این کلمات در متن کودک را در  فهم بهتر آن یاری کرد.

عربلو در ادامه نقد خود افزود :در کتاب کودک تصویرگری پنجاه درصد کار را انجام می دهد و زمینه را برای فهم بهتر داستان مساعد می کند ،تصویرگری این کتاب که توسط خانم سعیده تلخابی انجام شده است حالت کارتنی و بازاری دارد و می توانست واقعی تر و قوی تر باشد.

وی گفت : یکی از نکات مثبت و جذاب این کتاب نوع برخورد آدم هاست که خیلی ملموس و خودمانی بیان شده است و گویی خواننده یکی از اعضای خانواده مهدی است و درگفتگو حضور دارد در عین اینکه با چاشنی طنز هم همراه هست.

در ادامه برنامه کودکان شرکت کننده در نشست به طرح سوالات خود از نویسنده پرداختند و رحیم مخدومی به سوالات آنان در مورد ،زنده بودن حاج مرتضی ،چرایی نبود رد پایی از مهلا در کتاب و اینکه چرا ورزش فوتبال را زیر سوال برده است و به ابعاد منفی آن پرداخته است پاسخ داد.