کد خبر: 43088
تاریخ انتشار: دوشنبه, 29 دی 1399 - 07:11

داخلی

»

گزارش

کارگاه «کاربرد آمار در علم اطلاعات و دانش شناسی با استفاده از نرم افزار SPSS » برگزار شد

منبع : لیزنا
کارگاه مجازی با عنوان «کاربرد آمار در علم اطلاعات و دانش شناسی با استفاده از نرم افزار SPSS » با تدریس دکتر محسن نوکاریزی، استاد دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
کارگاه «کاربرد آمار در علم اطلاعات و دانش شناسی با استفاده از نرم افزار SPSS » برگزار شد

به گزارش لیزنا،  انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران، کارگاه کارگاه «کاربرد آمار در علم اطلاعات و دانش شناسی با استفاده از نرم افزار SPSS » را با تدریس دکتر محسن نوکاریزی، استاد تمام دانشگاه فردوسی مشهد در روز پنج شنبه  مورخ ۲۵ دی ماه ۱۳۹۹ در دو نوبت صبح و عصر از ساعت ۸ الی ۱۱ و بعد ظهر ۱۶ الی ۱۷ برگزار کرد. این کارگاه در ۱۵ ساعت برنامه‌ریزی شده است و ادامه آن در روز جمعه ۳ بهمن و پنجشنبه ۹ بهمن صبح و عصر برگزار خواهد شد.

وی  در بخش اول کارگاه به مفاهیم آماری از قبیل آمار توصیفی (شاخص‌های مرکزی میانه، میانگین و…)، شاخص‌های پراکندگی (دامنه تغییرات، واریانس، انحراف معیار و…)، آمار استنباطی (آزمون‌های آماری، برآورد فاصله اطمینان)، نمونه‌گیری، فرضیه‌های آماری، انواع متغیرهای کیفی (اسمی، ترتیبی) و کمی (فاصله‌ای، نسبی)، توزیع نرمال، مراحل فرض آزمایی، با نمونه‌ها و مثال‌هایی از علم اطلاعات و دانش شناسی پرداخت.

 سپس در بخش دوم به آموزش نرم افزار آماری SPSS  در محیط سامانه آموزشی پرداخت و آموزش نحوه ورود اطلاعات (داده ها)، متغیرها، کامپیوت کردن و بخش آمار توصیفی نرم‌افزار(میانگین، میانه، انحراف معیار و واریانس و…)، چولگی، کجی و کشیدگی، نرمال سازی داده‌ها و آزمون‌های پارامتریک و ناپارامتریک و تفاوت بین آن‌ها مطرح شد و آزمون‌های پارامتریک شروع شد و  آزمون t مستقل  با مثال و نمونه در علم اطلاعات و دانش شناسی تدریس شد.

نکات مهم در کاربرد علم آمار در علم اطلاعات و دانش شناسی مطرح شد و در خلال تدریس شرکت کنندگان پرسش هایی را مطرح کردند و دکتر محسن نوکاریزی به این سوالات پاسخ داد. کارگاه در عصر پنج شنبه ۲۵ دی ماه ساعت ۱۹ به پایان رسید.