کد خبر: 43168
تاریخ انتشار: جمعه, 10 بهمن 1399 - 11:30

داخلی

»

گزارش

بیستمین برنامه آموزشی «قطب نمای آموزش» برگزار شد

منبع : لیزنا
بیستمین برنامه زنده آموزشی «قطب نمای آموزش» با موضوع «روش‌های پژوهش و ارزیابی در حوزه تعامل انسان با رایانه» برگزار شد.
بیستمین برنامه آموزشی «قطب نمای آموزش» برگزار شد

به گزارش لیزنا، بیستمین برنامه زنده آموزشی «قطب نمای آموزش» انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران با موضوع «روش‌های پژوهش و ارزیابی در حوزه تعامل انسان با رایانه» سه‌شنبه مورخ ۷ بهمن ماه ۱۳۹۹ ساعت ۲۰ الی ۲۲ در صفحه اینستاگرام انجمن با تدریس دکتر محمد زره‌ساز، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی، مسئول کمیته پژوهش و عضو هیأت مدیره انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران برگزار شد.

مجری این نشست دکتر میترا صمیعی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی و مسئول کمیته آموزش و عضو هیأت مدیره انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران بود. وی در ابتدای برنامه به معرفی فعالیت‌های میهمان برنامه پرداخت و سپس گفت: تعامل انسان و رایانه، علم بررسی تعامل انسان و رایانه است و نقطه تقاطع علوم رایانه و علوم رفتارشناسی، علوم شناختی، روانشناسی و علوم اطلاعات است. ارتباط و تعامل انسان و رایانه از طریق رابط اتفاق می افتد و شامل نرم‌افزار و سخت‌افزار است. به عبارت دیگر تعامل انسان و رایانه یک حوزه بین رشته‌ای است که مرتبط با طراحی، ارزیابی و پیاده‌سازی سیستم‌های محاسباتی متقابل انسان و رایانه در مطالعه پدیده‌های مهم پیرامون اوست. این رشته به حوزه‌هایی چون گرافیک رایانه‌ای، سیستم عامل، تئوری ارتباطات، تئوری اطلاعات، زبان‌شناسی، روانشناسی، زبان‌های برنامه نویسی و کارایی انسان برای بخش انساتی آن را دربرمی‌گیرد.

در ادامه دکتر زره ساز به ارائه برنامه آموزشی خود پرداخت و نکات کاربردی را در زمینه انواع روش‌های پژوهش و ارزیابی در حوزه تعامل انسان با رایانه  مطرح کرد. وی در ابتدا به این نکته پرداخت که ۳۵ روش پژوهش و ارزیابی در زمینه تعامل انسان با رایانه شناسایی شده است که بر اساس پژوهشی که انجام شده و در نشریه ایرانداک هم منتشر شده در ایران تنها ۱۰ روش از این روش‌ها به کار گرفته شده است.

وی ضمن معرفی دو کتاب هسته در حوزه تعامل انسان و رایانه از دو پژوهشگر مطرح عنوان کرد: برخی از این روش‌ها صرفا روش ارزیابی هستند و برخی توسعه پیدا کرده و تبدیل به روش پژوهش هم شده‌اند و شدت و ضعف آن‌ها یکسان نیست.

در ادامه جلسه دکتر زره‌ساز به معرفی اجمالی برخی از این روش‌ها پرداخت و گفت  :در تلاشم تا به زودی این روش‌ها را در کتابی به صورت کامل معرفی کنم.

وی در پایان جلسه به برخی از ملاحظات عمومی برای اجرای این روش‌ها پرداخت و این ملاحظات را دو قالب ملاحظات پیش و در هنگام اجرای پژوهش و ملاحظات تجزیه و تحلیل داده‌ها و نگارش یافته‌ها تشریح کرد.

 دکتر زره‌ساز در رابطه با انتخاب نظریه و مدل مناسب پژوهش، تدوین طرح کدگذاری، انتخاب نرم‌افزار مناسب برای گردآوری و تحلیل داده‌ها، انتخاب فضای مناسب برای اجرای پژوهش، تکمیل فرم تعهد و توجیه شرکت‌کنندگان در پژوهش، استفاده از روش‌های مناسب برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و ملاحظات انتشاراتی توضیحاتی ارائه کرد و تصریح که اگرچه انجام پژوهش در این حوزه دشوار و دارای جزئیات بسیاری است اما در عین حال می‌تواند جذاب و حاوی یافته‌های تأثیرگذار و مفصلی باشد.

در این برنامه حاضرین پرسش های خود را در قالب کامنت ارائه کردند و دکتر زره‌ساز به سوالات حاضرین پاسخ داد. علاقه مندان  برای دسترسی به برنامه کامل این برنامه زنده آموزشی به فایل ضبط شده آن می‌توانند به آدرس مراجعه کنند.

این برنامه به منظور یاری رسانی به پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی برنامه‌ریزی شده است.