کد خبر: 43263
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 22 بهمن 1399 - 22:16

داخلی

»

گزارش

اولین پیش‌نشست پنل دانشجویان و دانش‌آموختگان ششمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات برگزار شد

منبع : لیزنا
اولین پیش‌نشست پنل دانشجویان و دانش‌آموختگان ششمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات در روز دوشنبه ۲۰ بهمن ماه ۱۳۹۹ در فضای ادوب کانکت انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران برگزار شد.
اولین پیش‌نشست پنل دانشجویان و دانش‌آموختگان ششمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات برگزار شد

به گزارش لیزنا، اولین پیش‌نشست پنل دانشجویان و دانش‌آموختگان ششمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات با حضور دکتر عبدالحسین فرج‌پهلو رئیس کارگروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی وزارت علوم، دکتر جعفر عبادالله‌عموقین معاون فرهنگی پژوهشی دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم، ایمان نریمانی کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی و فرحناز سلطانی مدیر مسئول پژوهیار مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور و  با دبیری فهیمه علی‌عسکری دبیر سابق اتحادیه ادکا و دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی  در روز دوشنبه ۲۰ بهمن ماه ۱۳۹۹ در فضای ادوب کانکت انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران برگزار شد.

در ابتدای نشست، دبیر علمی کنگره ششم دکتر میترا صمیعی ضمن ارائه مختصر از تاریخچه  تغییرات سرفصل‌ها و تغییر نام رشته در سال ۱۳۹۰ به بیان دغدغه و چالش‌های دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه و همچنین دغدغه دانش‌آموختگان این رشته پرداخت.

وی در راستای عنوان کنگره «تحول دیجیتال» گفت:  باید این تحول در تمامی فضاهای تخصصی رشته، تلاش‌هایی صورت گیرد و متخصصان علوم اطلاعات می‌بایست خود را برای عصر تحول دیجیتال آماده کنند تا از بروز مشکلات احتمالی در این راستا جلوگیری شود.

وی افزود:  از اهداف ۲۰ پنل کنگره امسال، بررسی میزان قرار گرفتن تحول دیجیتال در رشته از جمله در فضاهای تخصصی مانند: آرشیو، موزه‌ها، کتابخانه‌ها، آموزش و ... است و عملکرد ما باید مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

در ادامه‌ی نشست فرحناز سلطانی به بررسی سرفصل‌های دروس کارشناسی از سال ۱۳۹۰ و معرفی گرایش‌های به وجود آمده همگام با پیشرفت تکنولوژی و فناوری در رشته علم اطلاعات پرداخت.

وی اظهار داشت: باید با فناوری اطلاعات ارتباط گرفت تا در زمینه‌های شغلی جدیدی که به واسطه آن ایجاد می‌شود اعم از تولید محتوا، دیجیتال مارکتینگ و ... متخصصان علوم اطلاعات نیز فعالیت کنند و فارغ‌التحصیلان این رشته بازار کاری خود را محدود به کتابخانه ندانند.

 در ادامه نشست دکتر جعفر عبادالله به بررسی سرفصل‌های تصویب شده در سال ۸۸ و ۹۳ پرداخت و ضمن مقایسه آن‌ها بیان کرد: تغییرات ۶۶ درصدی در فاصله زمانی ۵ سال ممکن است جنبه‌های خوب و بدی را برای رشته رقم زند.

 وی در ادامه ضمن بیان تجربیات خود در این راستا به ارائه راهکار برای مشکلات پیش‌آمده پرداخت که با همراهی  دکتر معرفت و دکتر صمیعی همراه بود.

ایمان نریمانی نیز به بررسی بازارکار تخصصی رشته پرداخت. نقطه نظر وی تأکید بر بازار کارتخصصی رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی بود.

وی اظهار کرد:  نباید استثنائات را در نظر بگیریم و باید به نتیجه و هدف رشته توجه کنیم. زمانی می‌توانیم موفق عمل کنیم که دروس مفید و کاربردی در مباحث تدریسی وارد شود تا دانشجویان را برای بازارکار آمده کند.

در ادامه دکتر عبدالحسین فرج‌پهلو رئیس کارگروه رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی وزارت علوم به ارائه گزارش عملکرد کارگروه در این راستا پرداخت و اقدامات انجام شده توسط این کارگروه برای رفع معضلات موجود را به طور کامل برای شرکت‌کنندگان در نشست شرح داد. از نکات مهم صحبت‌های ویرای‌زنی‌ها در راستای استفاده از فارغ‌التحصیلان این رشته در ۱۰۰ جایگاه شغلی بود.

در بخش پایانی نشست فهیمه علی‌عسکری ضمن ارائه خلاصه‌ای از گفتگوهای پنلیست‌ها، به پرسش و پاسخ پرداخت. در این نشست دکتر زره‌ساز و دکتر صمیعی پیشنهاد همکاری‌های منسجم بین کارگروه رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی  و انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران مطرح کردند تا در راستای رفع مشکلات مطرح شده به صورت منجسم و هماهنگ عمل کنند.

علاقه مندان برای مشاهده لینک ضبط شده این نشست اینجا را کلیک کنند.

 

گزارش: فهمیه علی‌عسکری، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی